Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning.

Anbefalte innlegg

Flere som utvikler eller har erfaringer med svangerskapsforgiftning?

Jeg har høyt blodtrykk, går ofte til jordmor med urinprøve, har hodepine og er egentlig ganske redd. Uke 27 nå, så det er veldig tidlig..

Er det noe jeg burde be om hos jordmor eller legen som kan gjøre meg litt tryggere på det som foregår. Synes det er litt dårlig i forhold til informasjon. Det eneste som jeg vet er det som blir skrevet rent faktamessig på nettet, og blir ikke mindre bekymret av den grunn. Legen har valgt å sykmelde meg, men jeg vet ikke hva som skjer videre.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142004984-svangerskapsforgiftning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør be om en urinprøve og svarene på proteiner der.

Du bør be om blodprøver som sjekker bl.a. leverfunksjonen.

Du bør få hjelp til å vurdere ødemer og hva det ligger på (hvor mye væske du har i kroppen)

Og selvsagt få vite hva blodtrykket ditt er.

Ring deretter føden med disse opplysningene og sjekk om vakthavende er enig i din fastleges vurdering.

Vær obs på økt hodepine, særlig pannesentrert, vær veldig obs på lysforstyrrelser i synet (da er det å ringe føden med en gang)

Vær og obs på svimmelhet og kvalme.

Dette kan ha mange symptomer, noen har de klassiske mens andre kan ha svangerskapsforgiftning uten disse, men da viser jo prøvene hvordan det er med deg.

Jeg har da hatt det selv, og sliter fremdeles med ettervirkninger (10 år etter) Så ta det på alvor, og ring heller føden en ekstra gang- du er langt nok på vei til at du kan henvende deg direkte dit.

Unngå koffein og lakris(lakris er det verste) ta tran hver dag! og hold deg unna sukker og fet mat.

Hos meg satt lakris igang en innleggelse og skyhøyt blodtrykk- og det var i små mengder.

Lykke til!

Takk for svar.. Huff, lakrisen må jeg bare gi opp ja.. Det jeg tenkte.. Men det klarer jeg meg vel uten. Men jeg er mer bekymret for hvordan lillegutt har det. Holder det med at de bruker doppler for å finne ut hvordan han har det? Huff...

Jeg tror du skal slappe heeeelt av. Jeg hadde selv en veldig alvorlig svangerskapsforgiftning, og ble forløst i uke 36 med hastekeisersnitt da blodtrykket mitt var veldig høyt. Jeg ble fulgt opp fra uke 21, og blodtrykket mitt var da endel forhøyet, og slet med hodepine, som deg. I tillegg hadde jeg smerter øverst i magen. Legene sa at jeg skulle være ops på flimring i øyesynet, og kvalme (oppkast) Etter denne episoden forhørte jeg meg godt før jeg nå ble gravid igjen, og forsket litt på svangerskapsforgiftning. De sier at 5% av gravide kvinner hvert år, får svangerskapsforgiftning, og 0.20% får ALVORLIG svangerskapsforgiftning. 1 stk dør av det hvert 3 år. DVS at det er mikroskopisk sjans for at det skal skje deg noe alvorlig.

Jeg syntes du skal ta det med ro, og slå deg ned med at om du får alvorlige symptomer som nevnt over, er det bare å ringe sykehuset, så tar de deg inn, og de passer på at alt går bra. Jo mer du tenker på det, jo mer stiger blodtrykket ditt. En ond sirkel.Jeg tror ikke jordmor hadde sendt deg hjem om det var veldig alvorlig. Og tenk at det er fint de har oppdaget det, så de er ops på det. Hadde vært værre om du ikke hadde visst det, og ikke fått oppfølging.

Lykke til, og ikke vær redd for å bruke legevakten/føden, om det skulle skje noe.

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...