Gå til innhold

Skrytetråd, heng dere på! :-D

Anbefalte innlegg

Gjest eelis+kian
Skrevet

Nå har gutten min på 8 mnd lært å åle, krabbe, sette seg opp (både på knærne og på rumpa), reise seg opp og stå langs møbler, og å bable "bababa" ol., på UNDER to måneder! Dessuten har han fått en ny tann, og har enda en på vei.

Det er så morsomt å se, jeg blir like paff hver gang han klarer noe nytt! Nå går det virkelig fort her, det skjer noe nytt hele tiden :-) Og nå er han ferdig nattavvent, og er blid og fornøyd dagen lang igjen. Pluss at han har begynt å like middagsmat! Hurra!

Hvordan er ståa hos dere? :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er morsomt når ting virkelig begynner å skje, og da skjer det plutselig mye!

Knerten nærmer seg 7 mnd. Han kan åle/krype (superrask!), har såvidt begynt med noen famlende krabbesteg og setter seg opp selv (men slipper ikke den siste hånda enda).

Han sier 'mamma' (lyden, ikke ordet bevisst, men det ganske gøy allikevel).

Han har fått 1 tann og ser at nr 2 er på vei.

Og så er han ikke like vanskelig på matfronten som tidligere. Nå går det meste ned og han eter som en hest! Gjerne mat med klumper allerede, han 'tygger' som bare det. Ikke noe nattmat her heller.

Det er kjempegøy å følge med på utviklingen hans! Gleder meg over hver minste lille ting han gjør! :-)

Skrevet

Min Rockebolle på 5,5 mnd begynte for 2 uker siden å stå i krabbestilling. Står nå helt stødig i krabbestilling og gynger frem og tilbake lenge, før han dytter seg bakover. Han sover fra 19.30 til 06.00. Han våkner med et smil og å babler han seg gjennom hele dagen ;) Han har fått 2 tenner, og har begynt å spise litt middagsmat.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Oi, da er jo gutten din ganske tidlig ute! Det er nå deilig når de er glade hele dagen. Det savnet jeg mens gutten min holdte på med den ene tannen, han var gørrsur hele uka, hehehe!

Skrevet

poden er 4,5mnd og smiler dagen lang :):)

hvem som helst kan legge han hn sovner greit uansett! Han er i tillegg en tolmodig kar, så han koser seg med pupp som eneste næring enda.

Ellers har han god "hold" i kroppen, og står stiv som en pinne når vi holder han i hendene. Han ruller fra rygg til mage så snart vi legger han ned, og han har et stødig mageleie,og ligger gjerne 10 min før han protesterer :)

herrlige lille gogutten min!!

Gjest Kira06
Skrevet

Hurra, så mange flinke barn her:)

Datteren min ble 9 mnd forrige uke, og morsomt å tenke på hva hun kan. Hun åler seg i full fart bortover, men bruker kun foreløpig stort sett armene. Hun kan endelig sitte, men hvis hun blir for ivrig skal det ikke så mye til før hun detter overende. Babling er det også masse av for tiden, høres nesten ut som en full sjømann! Tenner er også på full fart frem, foreløpig har hun fem tenner, to i midten nede, begge hjørnetennene og en fortann oppe. Hvis det forblir slik, så blir hun vanskelig å gifte bort:)

Hun har også blitt veldig flink til å spise selv. Problemet med det er at hun som alltid har elsket mat, nå kun vil ha mat hun kan putte i munnen selv. Så sliter litt på matfronten for tiden, ettersom grøt og middagsglass ikke funker da. Jeg legger også godt merke til at hun skjønner mye av det vi sier. Hvis jeg spør: "Hvor er Kira" (hunden vår), så stopper hun opp, lytter og titter seg rundt. Det samme er hvis hun er på vei mot en ledning eller andre ting hun ikke får røre. Da sier jeg nei, og hun stopper.... men fortsetter rett etterpå mot samme ting i desto større fart*s*

Og tilslutt må jeg si at hun er blitt en mester på å gi folk gode klemmer. Hun tar begge armene rundt halsen, legger hodet inntil og klemmer så hardt hun bare kan.

Skrevet

Flink han er! :-) Her er vesla 10 mnd og det store nå er at hun nesten går uten støtte. Hun begynte å slippe seg for å stå uten støtte for noen uker siden sånn av og til i noen få sekunder. Nå de siste 2-3 dagene slipper hun seg hele tiden og står slik i opp til 10-20 sekunder og prøver ut balansen og av og til vrir hun ene foten ørlite granne fremover som et lite mini-skritt, så tror nok det bare er snakk om dager, maks 2-3 uker før hun går noen skritt nå :-) Spennende å følge med!

Ellers synes jeg det har skjedd så mye mentalt med henne de siste ukene. Hun snur seg og ser mot det jeg peker på, reagerer tydelig på eget navn og andre i familien sine navn (altså snur seg mot riktig person), hun er begynt å leke skikkelig med lekekjøkkenet, står og rører med en visp oppi kasserollen, leker at hun drikker fra en kopp osv. Utrolig fascinerende å se på synes jeg. Hun babler også masse og lager nye lyder hele tiden. Vi er sikker på at hun sier mamma og pappa bevisst, men ellers er det mest lyder som dadda, ja, ys, ba osv som nok om et par mnd blir knyttet til riktige ting og dermed bevisste ord.

Skrevet

Min tuppe er snart 9 mnd og har ålt seg lenge nå, så endelig har hun lært seg og krabbe:)

Er over alt..:D

Reiser seg stødig opp etter møblene og banker som bare det...kjekkeste hun vet:D(ikke alltid like lett å komme seg ned igjen...thihih)

Har fått 1 tann enda, men nr. 2 er på vei ser jeg:)

Merker på henne at hun begynner å forstå ting, er litt av en rampejente for når mammaen sier nei, da er det jo ekstra gøy å gjør det!:P

Har akkurat begynt å si ma-ma-ma-ma og ser på meg når hun sier det..men vet nå ikke hvor bevisst det er:P

Skrevet

jenta mi ble 9mnd forrige uke. hun begynte å åle seg når hun var 5mnd og krype når hun var 8mnd. nå går hun rundt bordet og banker med hendene. vet ikke hvor mange ganger jeg tar opp duken på en dag. idag når vi skulle dra til bestemor spurte jeg henne "hvor er bestemor?" hun så seg rundt, så sier jeg "kom, så drar vi til bestemor" da smiler hun og kryper i full fart mot meg :) hun har nå 6 tenner så hun får spise både frukt og brød selv, noe som er stooor stas :) i tillegg sover hun ca 13 timer hver natt.

Skrevet

Jenta mi er 9 mnd og kan nå stå uten støtte. Det er nok rett før hun også tar sitt første skritt. Har alltid vært tidlig ute. Krabbet 5 1/2 mnd gammel og reiste seg opp 6 1/2 mnd gammel:) Det har vært utrolig travelt!

5 tenner har hun fått. Forstår når jeg sier nei, kommer når jeg sier "kom til mamma". Det er så herlig når hun kryper i full fart mot meg mens hun ler og gir meg en klem! Deilige jenta miii :)

og så sover hun fra 19 - 7... fornøyd med det :)

Skrevet

Heia på deja!! Jenta vår er 8.5 mnd og slik er ståa:

Ser at mange er tidlig ute med ting. Vår er ganske bedagelig av seg, til tross for at hun har mark i ræva. Hun er fortsatt en fangjente, som ikke trives særlig godt på gulvet. Hun har aldri likt å ligge på rygg eller mage, til og med når hun var nyfødt ville hun være i sittestilling eller stå på bena sine. Hun har vært veldig sterk hele veien. Men fortsatt den dag blir hun potte grinete om hun må være for lenge på gulvet. Det er nesten komisk. Hvis vi legger leker noen meter foran henne, så åler/kryper hun mens hun gråter fordi hun er så fornærmet fordi hun faktisk må åle seg dit, istedet for at vi legger lekene til henne.

Hun kan også sitte selv, og så lenge hun får sitte, så er hun kjempeblid. Ligge på magen: NEEEEI!!! Så jeg vet ikke hva som skal til for å motivere henne til å bli mer glad i ligge på gulvet slik at hun etterhvert krabber og reiser seg opp langs møbler.

Når hun sitter på fanget da klatrer hun på meg og reiser seg opp selv, og tar nesten tilfart med bena og hopper ut av fanget mitt, hvis jeg ikke holder igjen. hehe:)

Oj, ble nesten mer klaging enn skryt.

Hun kan:

Åle/krype

Har stått i krabbestilling noen ganger, men det var mer før enn nå.

Kan stå og reise seg, så lenge hun får gjøre det i fanget mitt og holde seg fast i skuldrene mine.

Fikk to tenner da hun var 5.5 mnd, men siden har vi ikke sett flere.

Har kunnet drikket av tutkopp selv siden hun var 5 mnd. Nå løfter hun den selv og heller den opp og drikker.

Spiser som en helt. Vi har null problemer når det kommer til spising, men vi merker at hun begynner å bli mektig lei av grøt.

Kan sitte selv.

Ruller begge veier såklart

Babler som en bryggesjauer

Hun vinker som bare det og har gjort det siden hun var 4-5 mnd gammel.

Har alltid vært nyskjerrig og oppvakt av seg. Vil alltid se seg omkring og slik har det alltid vært. Hvis hun får sitte i en handlevogn eller ordentlig oppreist i sportsvogna med full utsikt, så kan hun være tyst i timesvis.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Oi, så mange flinke barn her! :-D Jeg syns det er så morsomt å se forskjeller og likheter i de forskjellige aldrene, det er så tydelig at motorisk utvikling er kjempeindividuelt.

Jeg trodde min gutt var en bedagelig anlagt liten fyr, han tok det liksom helt med ro og gadd ikke å lære noe nytt på nesten to måneder. Så skjøt det plutselig fart, hehe.

Nå er han så tøff at han slipper taket når han reiser seg opp, og noen ganger prøver han å gå uten støtte også. Men når han ikke eier balanse sier det seg selv hva det ender med. BOIIIING i gulvet. Så får han litt trøst og kos før det er påan igjen! ;-) Plutselig ble hverdagen min veldig hektisk, for å si det sånn!

Skrevet

Småen er 8 mnd

Han kan:

-åle (sjeldent oppe i krabbestilling ennå)

-har sittet sev lenge

-er ivrig på å stå, går/løper fremover hvis vi holder han i hendene

-klappe

-vinke

-riste på hodet hvis vi rister på hodet

-gjemme seg bak et teppe og titte frem igjen

-babler masse

Når det gjelder å sette seg opp selv har han ikke begynt å prøve på dette engang....

Skrevet

gutten min er 10 mnd, og er nok ganske gjennomsnittlig motorisk, men føler at språk/forståelse er godt utviklet;-)

han kan:

krabbe

sitte

reise seg..gå med støtte

vinke og si "hadet"

klappe

gjemme hodet og si "tittitt"

gir leker/mat og sier "tatt tatt" når han får de tilbake

viser hvor stor han er

illustrerer petter edderkopp(klapper på hodet og sier "hatt")

peker og sier "der" og " se"

sier "mamma" og "dadda" bevisst

sier "nei nei" og rister på hodet før han gjør noe ulovlig;-))

og svarer oss ofte med "hæ?" når vi spør om noe....hjelpes, hermer etter storesøster, ja!!

Gjest eelis+kian
Skrevet

Oi, så flink å prate! Min henger nok litt etter språklig vil jeg si, han sier liksom ikke så mye generelt. Han er en stille type, så det er lite lyd i han. Men "Hæ?", det sier han også, selv om jeg ikke tror det er særlig bevisst. Jeg kjøpte bil her om dagen, og da sa jeg til han "Så, lille gutt, da har vi fått oss bil!", og han svarte med å se på meg med et forferdet uttrykk og si "HÆ!!", hehehe. Det passet så bra ;-))

Skrevet

Han er sju måneder og:

Åler

Reiser seg opp i krabbestilling (og tok angivelig også fire krabbesteg da bestefaren passet han i går)

Reiser seg etter møbler

Har nettopp begynt å spise ganske godt!

Babler litt (bababa)

Ellers: Nattavvenning? Hva er det? Han våkner mange ganger om natta og deler seng med meg/oss fra rundt midnatt og utover. Jeg synes bare det er hyggelig, da. ;)

Han sovner dessuten bare av seg selv en sjelden gang. Som oftest stryker pappaen han i søvn eller jeg ammer ham i søvn, men det tar sjelden mer enn et kvarter, så det gjør ingen av oss noe i det hele tatt.

Skrevet

Kira: Tenner er også på full fart frem, foreløpig har hun fem tenner, to i midten nede, begge hjørnetennene og en fortann oppe. Hvis det forblir slik, så blir hun vanskelig å gifte bort:)

Haha, der lo jeg godt :)

Vi har ei bedagelig jente, ei lita filosof :) Men bestemt som f ;)

Hun er 9.5 mnd og veier 11350g og 79cm og har 8 tenner, så hun har nok brukt mye energi på tenner og å vokse :)

Lærte å krype/åle forrige uke :) Ellers sitter hun stødig, men setter seg ikke opp selv. Kommer seg så vidt opp i krabbestilling, men detter kjapt ned... :)

Blid som dagen er lang, sover som regel hele natta og er veldig flink til å sovne selv og å ligge en god stund i senga alene etter at hun har våkna (om hun ikke er sulten...).

Er kjempeflink til å leke alene på gulvet :)

Er litt ille til å lugge, klype, slå, men om jeg sier NEI, så bare smiler hun stort... *sukk*

Kan vinke og si "hadet" og "tittei" :)

Er utrolig tillitsfull, hs var helt imponert :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...