Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei - fire dager før termin, ville dere forventet at sambo godtok å ikke drikke alkohol for å holde seg helt edru? Ba sambo om ikke å drikke i tilfelle ting skulle starte lørdags kveld, da vi var invitert på fest. Det kom først et motvillig "ok", men likevel ble det fire glass vin før han ga seg. Langt fra store mengder under vanlige omstendigheter, men så kort oppunder termin er det fint å ha sambo i kjørbar stand ... Han vet veldig godt at jeg har slitt med solid mengde fødslesangst og gruer meg som en hund, så tenker vel at en kveld uten alkohol når jeg spør han om det ville vært et relativt lite offer fra hans side og at det ikke burde kostet han noe å gjøre det for meg akkurat nå ...

Hva tenker dere??

Hilsen skuffet, sint og lei (og litt hormonell .....)

Skrevet

Jeg sa klart ifra allerede 3 uker før termin at han fikk nyte sin siste øl! Det kan jo skje når som helst, og da vil man jo helst at mannen i huset skal være ved sine fulle fem. Han skjønte det og vil jo være tilstede og kunne kjøre meg til sykehuset uansett tid på døgnet for å være der for meg. Så jeg forstår godt at du er skuffet, sint og lei. Og om det bare er en øl eller ett glass vin, så hjelper det lite når det skjer, for da får han ikke lov til å kjøre bil uansett og du blir automatisk avhengi av noen andre enn han. Nå har jeg termin på tirsdag og sambo har ikke rørt alkohol siden for 3-snart 4 uker siden og har aldri hørt han klage på det. :-)

Skrevet

Min har og fått grei beskjed at fra tre uker før termin er alkohol off limit. Har han drukket når fødselen starter, drar jeg rett og slett alene. Så får han komme etter når lukta er borte. Streng på det her, for min del er det ikke diskutabelt engang. Mener at år vi klarer ni måneder uten å røre hverken tobakk eller alkohol, er ikke tre stakkars uker så mye å be om til gjengjeld. Resten av tida må han gjerne ta seg både en og flere øl, men ikke de tre siste ukene før termin.

Skrevet

tre uker før er det totalt stopp her også!

Det er vi begge enige om.

Skrevet

Ærlig talt!!

Du har all grunn til å være skuffet, sint & lei. Men jeg skjønner ikke hvor man finner sånne menn? Og ikke minst finner seg i dem... Jeg har selv slitt med en barnevakt som ikke klarte å holde seg edru i helgene rundt termin, og jeg kan ikke forestille meg om det skulle være min mann, altså barnets far som opptrådte så uansvarlig.

Merker jeg kanskje hisser meg unødig opp her, men det blir i min verden for dumt å sette sin fødeklare samboer i en sånn situasjon. Du fortjener så mye, MYE bedre enn det!! Pluss en god dose hormoner her også... (er 13 dager over tiden)

Håper han hører på deg fremover!

Klem & lykke til :o)

Skrevet

Min mann stoppet fra denne helga. Har mellom 3,5 og 4 uker til termin. Begge er enige.

Skrevet

Ja, det forventer jeg, og det har du også rett til å forvente av din samboer.

Synes det er utrolig egoistisk å prie alkohol så nær fødsel.

Her har jeg sagt de siste to ukene, selv om jeg nå regnes som fødeklar. Har tre uker igjen nå. Heldigvis er det lite festing og drikking her i gården, men det går mer på å ta et par pils eller et par glass rødvin når vi er hjemme på kvelden.

Et glass rødvin gjør jo ikke at han ikke er kjørbar, men mannen min er helt enig med meg. Han ønsker jo selv å være både kjørbar OG helt mentalt tilstede når fødselen skjer.

Ps. dette har ikke med at du er hormonell å gjøre. Det er bare rett og rimelig, og i mine øyne, en selvfølge at mannen kan klare å holde seg unna drikking tett opptil termin!

Skrevet

Hei! Takk for innlegg og støtte. Synes - selv etter en lang alvorsprat i morges - at det der er helt på hodet. Mannen stiller opp 120% på alle områder ellers, men droppe et par glass vin de siste dagene?? Makan. Nå er det i alle fall korken på flaska frem til fødsel.

Skal bli deilig å få det hele overstått snart og begynne på lang sommer med permisjon og forhåpentligvis deilige soldager!

Hilsen HI

Skrevet

Jeg skjønner godt at du er lei deg.

Faktisk så lurer jeg litt på samboerene/mennene til mange her inne. Jeg greier ikke å forstå hvorfor det skal være så vanskelig å holde seg unna festing og alkohol så få dager/uker før fødsel?? Det er mulig jeg er grusomt heldig med min kjære på dette feltet, men hos oss har vi faktisk sluppet diskusjonen i det hele tatt. Det er en selvfølge både at han ikke drikker og at han ikke drar på lange turer bare få uker før termin.

Håper dere finner ut av det. Han burde skjerpe seg litt(selv om det "kun" var 4 glass vin. Han greier nok ikke å sette seg inn i din situasjon og hvordan du føler. Gutta har jo lettere for å holde seg på sidelinjen. Det er jo ikke deres kropp som skal gjøre jobben. Håper du forresten har fått snakket mye om fødselsangsten dine hos jordmor og på den måten får god hjelp.

Lykke til. Det blir fint for deg å treffe lille nurket i magen din snart :)

Skrevet

Jeg er også glad for at jeg har en mann som forstår dette helt av seg selv. Har hørt flere si at "man kan vel bare ta en taxi om noen skulle skje." Sikkert kjempefestlig å komme med mann på klinikken som dunster alkohol... Spiller ingen rolle om man ikke er full, er liksom en situasjon man gjerne vil at han skal være ved sine fulle fem. I alle fall ønsker min kjære å være 100% tilstede, noen man skulle tro de fleste voksne menn selv ønsket?

Skrevet

Ja, kjempegod oppfølging fra jordmor re fødsel nr to og mentale forberedelser så tror sluttresultatet blir bra :-)

Tror sambo sin logikk var at noen glass vin etter å ha dratt hele lasset på hjemmebane i lang tid var vel fortjent (har hatt ekstrem bekkenløsning). Min logikk er at jeg har holdt meg helt unna alkohol i ni måneder og nå skal jeg gjennom et helvete av en fødsel - så akkurat nå handler det ikke om han, men om meg / hva som kreves for å få en best mulig fødsel.

Hvis han eller andre har andre behov, kan vi snakke om det når fødselen er overstått ;-)

Skrevet

Linn Bg - sommerjente:

Ja jeg er enig. Men jeg har en følelse av at mange på død og liv skal være litt mer gutt enn mann(jeg hører jo menn på 40 også beskrive seg som gutt enda). Og en gutt må få ta seg en dram når han vil(satt litt på spissen altså). Og dette med at mange får litt panikk når de skal bli fedre. Ja jeg kan skjønne litt frykten. Men for guds skyld... grow up tenker jeg. Vær en MANN, ikke en gutt. Hehe, jeg er litt slem og hormonell for tiden sikkert. Får gå å ta meg en skje med nugatti så kanskje jeg blir litt snillere ;-)

Skrevet

Vi var på fest 19 dager før termin ganske langt unna alt mulig, og da holdt mannen min seg edru - han foreslo det selv.

For en uke siden, ca 16 dager før termin, var han ute m jobben. Da tok han seg noen halvlitere. Jeg tenkte ikke på det engang, jeg, men han holder seg edru frem til fødsel nå (full enighet) :-) har 10 dager til termin i dag.

Det går forøvrig helt fint å ta taxi til føden, det gjorde vi forrige gang da vi ikke hadde bil. Det er mer det å ikke være 100 % mentalt tilstede som ville irritert meg.

Man kan jo spørre seg om de hadde syntes det var kult å komme på føden og stinke alkohol. Sikkert ikke første gang det skjer, men jeg hadde syntes det var litt pinlig hvis det var meg :-)

Skrevet

Ser det er mange som gir mennene sine klar beskjed om at de ikke får drikke alkohol en god stund før fødselen. Utrolig at ikke mennene tar initiativ til dette selv. Min mann har ved alle tre fødsler droppet alkohol totalt, fra 6 uker før fødsel. Mange har sagt til ham at det ikke er nødvendig så lenge før, men for ham er det helt utelukket å ikke kunne kjøre og delta edru under fødselen. Faktisk mange som har kommentert at jeg er streng med ham, men jeg har ikke sagt et ord. Utrolig glad jeg har så fornuftig mann!!

Skrevet

Min mann har ikke drukket alkohol de fire siste ukene, husker ikke om det var han selv eller jeg som nevnte det først -at det kanskje er lurt å la være.. Ingen problem. Og ikke burde det være det heller, bare å nevne at vi gravide må jo holde oss unna i 9 mnd+ de første månedene etter fødsel, og planlegge slikt nøye så lenge man ammer... Noen uker da for den vordrende far er lite å be om..

Skrevet

Hvis det betyr mye for den som er gravid at mannen holder seg unna alkohol på slutten, synes jeg han bør respektere det. Men personlig har jeg ikke noe problem med at han tar seg et par-tre øl, så lenge han ikke drikker seg full! Unner ham å gå og se fotball-VM ute med kompiser og ta seg noen øl til selv om jeg ikke kan det. Da tar vi taxi til sykehuset istedet for bil hvis det skulle skje noe akkurat i timene etter han har drukket. Men å drikke seg full synes jeg er uakseptabelt også, det ville han heller ikke ha gjort. Vi har ikke så lang vei til sykehuset da, hadde vi måttet kjøre langt hadde saken stilt seg annerledes. En time eller to i taxi hadde nok ikke vært drømmesituasjon med rier:)

Skrevet

Mannen min kan gjerne ta seg en øl eller to, men vi har ikke bil uansett, så det blir taxi til sykehuset. Bor heldigvis ikke så langt unna heller. Men synes 4 vinglass var ganske mye, jeg, da! Jeg vil IKKE ha med en småfull mann på sykehuset! Og det tror jeg ikke han har lyst til selv heller, heldigvis.

Skrevet

helt stopp 3 uker før termin...da hadde vi venner på besøk på den "siste" barnefrie middagen som vi pleier å ha sammen innimellom:)

Skrevet

Sånn ca 3 uker før termin fikk min kjære drikkeforbud.Han aksepterte det uten å mukke.Han forstod min engstelse -

Skrevet

Hei

Her i huset går grensa ved en øl. Det synes jeg går greit. Fire glass rødvin e.l. hadde ikke vært greit. Kan du klare 9 månder uten alkohol, of i tillegg fødselsangst og alle de "hyggelige" symptomene som kommer på slutten av graviditeten, bør han klare en fest uten alkohol. Han burde egentlig ikke trenge å spørre en gang. Og når han spør, bør han godta det svaret han får, ikke bare drite i det.

Er ganske hormonell om dagen jeg også, så jeg er krassere enn jeg bruker å være :)

Lykke til

Skrevet

He he enig med deg 100%. Godt mannen er riktig skrudd sammen på andre områder, hvis ikke hadde han kommet hjem til ny lås på døra i helga :-)

Skrevet

Har to timer til sykehuset ja.. Hadde det vært taxiavstand hadde et glass vin eller to vært helt greit:)

Skrevet

Så utrolig dårlig gjort! Skjønner deg veldig godt. Sårt at han ikke respekterer det! Sambo er glad i en øl eller 2 på kvelden han å, men han kan glemme å drikke noe før lillegutt kommer (3 uker til termin nå). Litt kjipt å måtte spørre andre om å kjøre fordi sambo ikke orka å holde seg edru liksom (vi har jo et stykke å kjøre til sykehuset da..)

Håper det "ordner" seg:)

Skrevet

Litt motsatt her, to dager til termin. Min kjære er usikker på om han tør drikke noe nå. I går kveld var det en nydelig kveld på terrassen, og jeg har ikke hatt antydninger til rier elle rnoe, så da sa jeg til min kjære "ta deg en øl", Men da tar han også EN øl.

Skrevet

alkoholforbud 3 uker før her så han hadde sin siste "drikkehelg" før fødsel den helgen som var... hadde han drukket 4 dager før hadde det klikket for meg!!

men har sagt om det er veldig fint vær med grilling osv så kan han jo kanskje få ta seg 1-2 øl.. det går fort utav kroppen om det skulle skje noe på natta eller morningen etter:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...