Gå til innhold

Hvilke tester tar dere?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei

Er 2-barnsmor med store drømmer om å få nr. 3 til neste år.... planen er å prøve etter sommerferien. Men, saken er at jeg er 35 allerde og vil bli 36 innen den evt. babyen kommer. Jeg er livredd for å ikke få et friskt barn....

Men, hvilke tester bør jeg ta og hvor? Spiller alder noen rolle, så lenge jeg må ta det privat i utlandet?

Takknemlig for svar

Fortsetter under...

jeg er 37 og fikk avslag på morkakeprøve på ullevolld ( var vist 2 mnd for ung i forhold til terminen) Men vi dro til lindkkjøping på en klinikk der og tok prøven,.. Han er bare helt utrolig han som driver det, hyggeligere person skal man lete lenge etter.. I sverige får de fleste som er 35 år tilbud om denne prøven.. Vi valgte en hurtigtest i uke 10, tok den onsdag morgen og fredag ettermiddag ringte han meg, resulatet på var super bra, og vi venter en flicka ( du bestemmer selv om du vil vite kjønnet da, vi valgte det og måtte selvfølgelig betale litt ekstra for det) Totalt kom alle prøvene på 7000 svenske ( ca5600 nok) Lykke til med valget ditt.. Men de kan på UL se om nakefolderen er stor/liten og er den stor får du mest sansynligvis mk eller fostervannsprøve i norge..

• 3 uker senere...

Jeg er 36 og venter barn nr 3.

Jeg var bekymret for det samme som deg.

Jeg har vært på tidlig UL på Rikshospitalet, mer ble fosteret målt og grundig undersøkt. Det var ingen tegn til nakkefold, korte lårben, ryggmarksbrokk, den hadde normalt neseben, osv. Alt så fint ut.

Etter UlL undersøkelsen tok jeg en duo-test, dvs blodprøve. Den ga veldig gode resultat.

Dersom funnene på UL og duo test hadde vært urovekkende el. hadde jeg blitt sendt videre til fostervannsprøve eller morkakeprøve.

Det er ingen grunn til å ta fostervannsprøve eller morkakeprøve dersom det ikke er mistanke om avvik.

Duotesten er 95 % sikker, og med grundig UL undersøkelse er det vel opp mot 100%. Selvsagt er det ikke alt man kan se på en UL så tidlig, men det er ikke alt en fostervannsprøve eller morkakeprøve kan avdekke heller.

Dette ble jeg fortalt av gyn.lege. på Rikshospitalet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...