Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 19. juni 2010 #1 Del Skrevet 19. juni 2010 Etter enda en stor bleietest var jeg nok en gang skuffet over at det som er best for barnets helse ikke ble tatt i betraktning. Greit at den absorberer, og holder tett (noen ganger) og er svanemerket, men det finnes også mange rengjøringsmidler som er svanemerket som jeg hadde aldri lot barnet mitt komme i nærheten av. Da er jeg nok litt lei av å måtte forsvare hvorfor vi valgte tøybleier, når det er egentlig engangsbleie-brukere som burde forsvare sitt valg! Det er disse bleiene som er uansett hvordan man snur på det verst for miljøet og absolutt verst for våre barn (bare prøv å bevis noe annet, jeg er klar!!!). Tøybleiebrukere unite!! Hahahaaaa.. Jeg har gjort veldig mye research om bleier siden jeg fikk barn, om både tøy og engangs, og jeg oppfordrer ALLE til å gjøre det samme! Jeg synes det er sykt at det er så få som har tenkt over hva en engangsbleie inneholder når det er noe som sitter tett inntil våre barns kjønnsorganer hver dag i flere år! Og dette er absolutt ikke ment for å være 'slem' mot noen, for det man ikke vet om, kan man ikke noe for, så se på dette som masse god informasjon slik man får tatt et opplyst valg Vil du vite mer om engangsbleier, det som IKKE står på innpakningen, kan du lese det her: http://morsmelka.blogspot.com/ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klar for nr2 **med spire** Skrevet 19. juni 2010 #2 Del Skrevet 19. juni 2010 Så bra at du skriver dette.. Jeg er av de som har brukt engangsbleier på sønnen min. Vurderte ikke engang tøybleier. Er så lettvindt å bare kaste bleia. men i det siste har jeg tenkt mer å mer på tøybleier å vil bruke det på nestemann. Vurdere om det er noe vits å starte med tøybleier på sønnen min nå. han er tross alt 2 år å 3 mnd. men har kjøpt en tøybleie for å se hvordan de fungerer. vil prøve å få han tørr på dagtid. men regner ikke med det er like lett på natta enda. så lurer litt på å starte med tøybleier. Jeg viste ikke fra før at engangsbleier kan forårsaka astma. og han barn med astma og lufteplager ikke bør bruke engangsbleier. sønnen min har barneastma. men har aldri hørt at det kan bli værre med engangsbleier. blir ikke engangsbleier neste gang nei. så om jeg kjøper en del til min sønn kan jeg jo bare bruke det oppatt igjen på nestemann. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142002129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 19. juni 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 19. juni 2010 Jeg det var slike ting som jeg også ble så kvalm av nå jeg først begynte å undersøke dette.. spess at INGEN hadde fortalt meg! Man er så lett påvirket av det som er i butikken osv at det er så lett å bare stole på produsenter. Jeg tenker ofte på BPA i tåteflasker, og hvordan så mange reagerte sterkt på det, men at så få tenker på det ene produktet barn bruker enda mer Men det blir jo oss som foreldre som har størst påvirkningskraft! Bare det at bleieprodusenter ikke trykker ingrediensene sine på pakken er skremmende nok. Eller, den ene pakken jeg leste hadde noen ingredienser, men det var bare til salven som ble brukt på bleien.. Ja det er helt sant at nestemannen kan bruke bleiene! Da vil de ha enda høyere absorberingsevne, og det er bare positivt vi har flere venner som begynte 'sent' med tøybleier, men det som er bra er at barna kjenner at de er våte og gjen-lærer å lytte til sin egen kropp, slik at de blir veldig fort tørre Har du hørt om EC (Elimination Communication) før? Tror det heter tidlig pottetrening på norsk, men det handler mer om kommunikasjon med ditt barn og hvordan du kan lærer hans signaler for når han må tisse/bæsje. Vi begynte når sønnen vår var 4 mnd (skal begynne fra fødselen neste gang!) og siden da har vi skiftet kanskje 10 bæsjebleier, og han tisser som regel kun i doen. Vi bruker egentlig bleier (tøy) bare om natta og når vi skal på besøk! Han er bare 14 mnd Det er stort sett bare Nord-Europa, Australia og Nord-Amerika som bruker bleier, resten av verden lærer å lytte til barna sine akkurat som vi gjør for når de er sultne osv. Kan lese mer om EC her om du vil: www.diaperfreebaby.org Takk for at du synes det var nyttig informasjon! Dette er noe jeg virkelig brenner for og vil sette fokus på! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142002183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #4 Del Skrevet 19. juni 2010 Du burde legge dette ut på skravle og på anonymforum og, dette var skremmende lesning. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142002347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 20. juni 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 20. juni 2010 Da jeg har lagt den ut på skravlesiden også.. Håper de fleste er glad over at noen sier dette høyt her og ikke blir sur!! ) Alle som har med tøybleier å gjøre skriver om dette på nettsidene, men det er tydelig budskapet ikke når helt frem.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142002475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2010 #6 Del Skrevet 20. juni 2010 Leste det som sto i bloggen og syns det mer ligner på propaganda fra et ståsted. Godt mulig at pungen til gutter kan bli overopphetet, men det kan det i vanlige bukser også, ja til og med i helt vanlige truser. Så at engangsbleien er så fy fy contra stoffbleien på det punktet ser jeg ikke helt... TSS har så absolutt ikke med bleieinnholdet å gjøre, det er en bakterie som får utvikle seg i kroppen. Den har rammet mest kvinner pga dårlig utskiftning av tamponger, den rammer fortsatt mest kvinner selv etter fjerning av dette gelelignende stoffet i tampongene. Menn kan bli rammet og barn selvfølgelig. Men å låse det på ett stoff, nei takk den biter jeg ikke på... Hva astma angår har jeg følgende spørsmål: dersom astma har økt så mye de siste årene pga bleiene, hvorfor ble ikke tilsvarende registrert på 70 tallet og 80 tallet da? Det er i de senere 10 år at tallet på astmatikere har økt, i likhet med utslipp av miljøgifter. Småbarnsastma tviler jeg har så mye med bleien å gjøre, men mer med alt de utsettes for i miljøet ellers. Jeg har ikke personlig bestemt meg for hva jeg kommer til å bruke av engangsbleier eller stoffbleier, men en ting er sikkert, det blir ikke slike ting som nevnes i bloggen som blir det avgjørende. Miljø ellers og økonomi vil være avgjørende her hos meg. Miljø fordi jeg prøver å produsere minst mulig søppel i det store og hele, og økonomi fordi jeg ikke driter penger For alt jeg vet kan det være jeg går inn på en kombinasjonsløsning, men det vil tiden vise. kom gjerne med samme type kritiske opplysninger om stoffbleiene, da har du hvertfall gjort det rederlig om ikke annet... De inneholder fargestoffer, kan det være bra for barnets underliv?? Hva med tett bruk av disse papirene som brukes, kan de ha noen kjemisk reaksjon med urin og avføring som kan være helseskadelig i lengden?? Inneholder de andre stoffer slik at de skal holde form og farge over tid eller er de fullstendig kjemikaliefrie? Vær like kritisk til de så skal jeg heller ta alt dette til betrakting. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142002623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 20. juni 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 20. juni 2010 Jeg synes det er supert at du trekker frem flere aspekter av dette! Takk! Guttebabyer: Det er sant at andre ting kan øke temperaturen der nede, det er derfor det anbefales at menn ikke går med for trange bukser og helst bruker boksershorts om de har fertilitetsproblemer. Om det hadde vært bra/deilig for menn å gå med plasttruser så hadde nok flere valgt det over tøy Det som er viktig med tanke på engangsbleier er at gutter bruker dem når de er under en veldig viktig utviklingsfase. Kommer alle guttebabyer som bruker engangsbleier til hovedbruk å ha fertilitetsproblemer? NEI, det tviler jeg sterkt på men det er noe jeg synes er verdt å tenke på. TSS og SAP: Er helt enig at SAP ikke er grunnen til at noen kan få TSS, og du har rett at det forårsakes av bakteria, noe som øker med lite utskifting. SAP er super absorberende, derfor skiftet ikke kvinner ofte nok, og det samme trenden ser vi med engangsbleier. De absorberer mer, og folk skifter mindre, dermed er det rom for mer bakteria å vokse slik muligheten er tilstede. Jeg har aldri sagt at SAP forårsaker TSS, men når ingredienser blir fjernet fra produkter jeg bruker ved underlivet, og ikke fra babyprodukter, er det nok for meg å stille spørsmål. Astma: Det er seff MANGE momenter som spiller inn i økende småbarnsastma, og som jeg skrev på skravlesiden inneholdt engangsbleiene vi brukte som barn de samme produktene som brukes i dag. De var neppe super absorberende, og lignet mer en tøybleie med plastbukse enn noe annet! Jeg skrev at mange mener engangsbleier er lenket til asmta og at flere studier må gjøres for å bevise effekten kjemikaliene har mot mennesker, men for meg, hvis noe er farlig for dyr, som det har blitt bevist, så kan de seff være farlig for oss. Og hvis man har et barn som har pusteproblemer, eller har det selv, så er det verdt det å være forsiktig. Heheee, ikke driter i penger ) De aller fleste velger en kombinasjonsløsning, det gjør også vi. Vi bruker engangs ved behov, akkurat som vi bruker engangsbestikk. Miljøet er et KJEMPE viktig poeng, men siden det er den som er mest obvious, og mest snakket om, valgte jeg å snakke om helse istedenfor Uansett hvorfor man velger tøybleier får man gevinsten fra alle sider, så om en velger det pga av økonomien, så vil miljøet og barnets helse også ta gode av det Nå sier jeg ikke at alle skal bruke tøybleier!!! Det er ikke det dette handler om.. Jeg vil at folk skal åpne øyene litt mer og undersøke produktene de bruker på sine barn. Jeg hadde neppe kjøpt barnemat uten å kunne lese innholdet, hvorfor skal det være annerledes med bleier? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142002753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 20. juni 2010 Forfatter #8 Del Skrevet 20. juni 2010 Når det gjelder tøybleier: Det er mer vanskelig å være like kritisk til tøybleier sånn sett fordi da må vi ta hele stoffindustrien! Tøybleier er nemlig laget av de samme stoffene som våre klær, så da kan man velge fritt om man vil gå med naturlige, stoffer laget med naturlige råvarer, eller syntetiske. Her er det muligheten til å velge som er viktigst. Grunnen til at det anbefales å vaske klær før bruk er for å kunne vaske ut rester av kjemikalier som kan være tilstede fra under produksjonen. Det er mange babyer og voskne som får utslett av å gå med helt nye klær som ikke har blitt vasket, og dette er på grunn av kjemikalierester. Det samme gjelder tøybleier. De skal vaskes før bruk så om det hadde vært noe der, blir det borte før det kommer i kontakt med barnets hud. Dioxin er en av disse kjemikaliene som kan finnes i vanlige bleket bomull som ikke er organisk dyrket/produsert. Men når man velger hvilke tøybleie man skal bruke, har man MULIGHETEN til å velge råvarer og produkter som er enten 100% naturlige, som for eks ull og økologiske bomull, hamp eller bambusinnlegg, eller tøybleier som også kombinerer dette med syntetiske stoffer som PUL. Det er også sant at noen barn er allergisk mot ett type stoff, men da har man MULIGHETEN til å velge en annen. Man velger også fritt om man vil bruke rispapir eller ikke, og det finnes både helt naturlige varianter, og varianter med litt polyester i slik at de kan vaskes og brukes flere ganger. Jeg har ikke funnet eller hørt om noen studier som har påvist kjemiske reaksjoner med tiss/avføring og rispapir, men kanskje om 10 år, når det er mer vanlig å bruke så finner de noe slik!! Tøybleierbrukere er opptatt av miljø og helse, og dermed tvinger produsenter til å produsere på miljøvennlige og etiske forsvarlige måter ellers hadde ingen kjøpt deres produkter. Dette er noe de er stolte av slik at det er enkelt å få informasjon om hvordan bleiene deres er produsert og med hva. Det samme kreves ikke av engangsbleieprodusenter. Tøybleier absorberer ikke like mye som engangsbleier, som fører til at barnet blir skiftet på oftere. Da blir ikke muligheten for bakterievekst like høy. Om man velger for eks bambus, har den også naturlige anti-bakterielle egenskaper. Om det finnes fargestoffer som ikke er bra for underlivet, det gjør det helt sikkert, men som sagt da har man muligheten til å bruke økologisk, ubleket, naturfarget bomullstruser! Beklager hvis ikke dette var kritisk nok, men som sagt så blir det et helt annet tema og ta stoffindustrien! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142002925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2010 #9 Del Skrevet 20. juni 2010 Veldig bra svar, men jeg skulle gjerne hatt litt forkningsresultater på dette og men der mår jeg nok bare vente. Jeg ville helt klart av miljømessige hensyn heller valgt tøybleier selv, men når jeg undersøker pris på de får jeg nok litt betenkeligheter. En bleie ligger på rundt 150 kr på det laveste (pluss diverse utstyr her og der...), man må minst ha 10 stk i skapet, og når de må byttes ut hver 3. mnd ca blir det veldig mye enklere økonomisk å kjøpe engangsbleier av den billige sort. Enda lettere er det når man ser at de billigste er de som kommer best ut i test. Jeg har nok ikke satt min endelige beslutning og vil nok komme til å bruke flere mnd på å bestemme meg enda. jeg personlig skulle ønske at tøybleiene ville blitt en god del billigere. Joda man kan sikkert kjøpe slikt brukt, men det vil ikke skje i dette huset fordi det blir for meg som om jeg skulle arvet venninnens truser....ekkelt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142003292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morromor Skrevet 20. juni 2010 #10 Del Skrevet 20. juni 2010 Dette er det jeg synes om tøybleier! Om du hadde måtte gå med bleie, ville du da valgt en klam plastbleie med miljøfarlige stoffer? Eller en deilig myk tøybleie laget av naturlige materialer? Jeg hadde valgt tøy... Babyen din har det faktisk mye bedre med tøybleier, en tøybleie puster og regulerer temperaturen bedre en engangsbleiene, den er også uten klor og giftstoffer hvis man velger et organisk produkt, derfor fremkaller ikke tøybleier allergiske reaksjoner. Det er også bra for å forhindre at din lille dyrebare får bleieutslett. Men ikke glem at ALLE typer bleier må skiftes ofte. Mange foreldre som velger å bruke engangsbleier venter ofte lenge med å bytte fordi det superabsorberende kjemikaliet i engangsbleia gjør at den "holder seg tørr" selv om det egentlig er vått!! slik oppstår det mange bleieutslett. Hvert bleiebarn bruker over ett Tonn engangsbleier i løpet av en bleieperiode, dette blir ca 220 mllioner bleier bare her i Norge. Papirbleier inneholder tungt nedbrytbare stoffer, det kan ta hele 500 år før det brytes ned og de er vanskelige å gjenvinne. Det er også mye mindre miljøvennelig å produsere og frakte alle papirbleiene i forhold til tøybleier som man trenger mindre av og som kan gå i arv. Selv om tøybleier er litt dyre i innkjøp blir det i lengden mye billigere en om man hadde kjøpt engangsbleier hele bleieperioden. Og om man kjøper brukte tøybleier blir det jo enda billigere. De kan jo også som sagt gå i arv, og etter en kokvask eller *stripping* er jo bleia helt rein igjen. Engangsbleiene kan være tilsatt krem, parfyme eller fargestoffer. De kan også inneholde butylhydroxytoluen (BHT). Dette er funnet i så små mengder at de ikke blir sett på som noen direkte helserisiko, men på den annen side er barnehuden konstant utsatt for stoffet. Ellers lukter tøybleier MYE mindre en engangsbleier! Det blir en helt annen "råtten" innestengt lukt i engangsbleiene! Skjønner ikke hvorfor de fleste bruker engangsbleier jeg.. Tenk hvor ubehagelig det er og gå med et svært klamt plastbind om sommeren? Åssen tror dere babyene i plastbleiene føler seg??? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142003374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2010 #11 Del Skrevet 20. juni 2010 Du har helt rett i at tøybleier som må byttes ut hver 3. mnd blir veeldig dyrt! Men hvorfor velge de som må byttes ut? De beste tøybleiene er de en kan bruke gjennom hele bleieperioden, og det er det som er vanligst også. Dette er det desidert beste for både miljø, baby og økonomi. Det finnes både lommebleier og alt-i-ett-bleier i one-size. Vi hadde totalt 18 one-size lommebleier, og brukte disse fra babyen var 4-5 mnd. til bleieslutt. Før vi begynte å bruke lommebleiene, brukte vi brettebleier med ullbukser eller tomme lommebleier utenpå. Hadde 20 brettebleier, betalte 315 for de (16 av de er fra NameIt, 4 fra bleieboden). 8 av lommebleiene kjøpte vi brukt, slik at vi fikk prøvd litt forskjellige typer før vi begynte å bruke lommebleier fast, slik at vi visst hvilken type bleier som fungerte best for oss. Fikk med en del ekstra innlegg når vi kjøpte de brukt, og betalte 1000 kr. for dette. De 10 bleiene vi kjøpte etter å ha prøvd de andre betalte vi 1971 kr. for. Tilsammen har vi altså brukt rundt 4000 kr. for bleiene pluss tilbehør (rispapir, bleieposer). Til neste trenger vi bare å kjøpe mer rispapir, og that's it! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142003426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2010 #12 Del Skrevet 20. juni 2010 Ok, har ikke sett slike som ikke må byttes ut jeg da, så link gjerne. Som jeg sa oppi her, for min del blir det uaktuelt å kjøpe brukt fordi jeg rett og slett kvalmes bare av tanken. Jeg vet jeg er sær, men vi har alle våre ting Vi skal heller ikke ha flere barn, så det er ikke noe som arves videre til noen flere. Men for all del, det kan være en god invistering miljømessig uansett. Men som sagt, link gjerne til der hvor de har one-size-fits-all ;P Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142003485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 20. juni 2010 #13 Del Skrevet 20. juni 2010 prøv: www.bleieboden.no Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142003554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2010 #14 Del Skrevet 20. juni 2010 Vil du har forskningsresultater på stoff? Kommer du til å bruke klær på ditt barn, og etterhvert vanlig undertøy? Hadde det ikke vært deilig med en test som viser de engangsbleiemerkene som er best for barnet? De som inneholder minst kjemikalier? Innkjøpsprisen på tøybleier er noe dyrere, men engangsbleiebrukere bruker mellom kr8000-14000 i løpet av bleieperioden avhengig av type, hvilke butikk og hvor i landet man bor. Du kan bare sjekke i butikken din, og regne med å minst bruke 6-8 bleier om dagen. Gang det med 365 også gang det med 3, som er gjennomsnitts bleieslutt år i Norge. Da vil du få et bedre bilde av hvor mye det vil koste deg. Hybrid systemet til Gro-Via for eks er one-size slik at den kan brukes fra fødselen - bleieslutt, og med 12 covere og 24 innlegg koster det ca kr. 3400. Da vasker man annenhver, hver 3. dag og trenger ikke noe annet en en bleiebøtte gjennom hele bleieperioden. Det er seff andre ting man kan kjøpe om man vil, men det trengs ikke Om du bare har 10 tøybleier vil du bare måtte vaske oftere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142003860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2010 #15 Del Skrevet 20. juni 2010 Hæ? Skifte ut bleier etter tre mnd? Jeg har ikke byttet ut noen av bleiene, kjøpte bare onesize og når noen av dem ble for små kjøpte jeg bare en stor størrelse i tillegg, ikke like mange av dem. Nå har jeg tøybleier fra fødsel til bleieslutt til neste unge, eller så kan jeg selge alle sammen til ca halv pris av ny pris. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142003875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2010 #16 Del Skrevet 20. juni 2010 Jeg snakket om disse med rispapirer, om de kan ha noen kjemisk reaksjon man ikke kjenner til. Vær snill og lese før du blander i hop ting. Jeg leser forskningraporter med et skjevt blikk fordi de kommer fra en kant, derfor etterlyser jeg en fra andre siden og. Man kan ikke skyte på noen som står uten våpen syns jeg. Men for all del, heng deg opp i det igjen før du leser skikkelig det som er skrevet. Jeg er ikke dum og skjønner at tøybleier er billigere i lengde, det skrev jeg også over her, men det var jo ikke det som var poenget....poenget er at det er dyrt der og da og det er det ikke alle som har råd til i en engang. Da blir engangsbleiene lette å velge forran tøybleiene. Det skjønner vel du også, eller?? Som sagt over her så har jeg ikke sett andre stoffbleier enn de som er alderbestemte og byttes ut hver 3. mnd. Jeg ba om link, men det så du kanskje ikke?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142004257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2010 #17 Del Skrevet 20. juni 2010 takk Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142004262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2010 #18 Del Skrevet 20. juni 2010 som sagt, jeg har bare sett de som byttes ut hver 3. mnd....så link gjerne til hvor du handler dine one size.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142004266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2010 #19 Del Skrevet 20. juni 2010 Ok, jeg leste ingen sted at du snakket kun om kjemiske innhold av rispapir, så beklager Og det er noe man absolutt ikke trenger å bruke om man ikke vil. Vi har ikke det.. Og jeg sa aldri at du var dum, og mente heller ikke det!! Jeg så at du spurte etter info om andre typer og det var det jeg trodde jeg ga til deg, med et pris eksempel.. prøvde bare å være behjelpelig Flere nettbutikker som selger tøybleier kommer til å tilby del-betaling innen ikke så alt for lang tid vil jeg tro, akkurat fordi det kan være en litt dyr engangsinvestering, da vil det ikke være like tøff på familie-økonomien Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142004798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 20. juni 2010 Forfatter #20 Del Skrevet 20. juni 2010 Jeg synes du har vært veldig flink til å komme med godt innspill og det er det som skaper en god debatt Som jeg tror jeg nevnte før så er tøybleieprodusenter inkl. de som lager tilbehør osv veldig opptatt av helse, miljøet og det etiske, slik det er veldig lett å finne informasjon om deres produkter og produksjonsmåter. Om det ikke står direkte på deres nettsider, så får man ofte masse info om man sender mail. Her er linken til ImseVimse sin rispapir: http://www.imsevimse.us/p-124-flushable-liners-baby-200.aspx Hvis du vil ha lenker til andre tøybleieprodusenter for å se hvordan de gjør ting kan jeg gjerne gi deg flere Enig at det blir 'enkelt' å velge engangsbleier når de er sett på som billige per innkjøp, det er derfor det er så viktig at man har alle opplysninger som egentlig trengs for å kunne ta dette valget. Jeg mener det er vår rett som foreldre å vite hva engangsbleier inneholder. Det burde stå på innpakningen, og det burde være mye mer omdiskutert enn at man bare velger dem fordi det er det som finnes i butikken. Det er mangel på god informasjon som er problemet. For det finnes faktisk mange gode alternativer, både engangsprodukter (GroVia Bio-diaper: http://www.gro-via.com/product.php?pID=100053&cID=183) og seff tøybleier. Hensikten med hovedinnlegget var ikke for å ha en for/imot tøybleie diskusjon, og prøve å få enda flere til å bruke tøybleier (noe som jeg seff synes er bare positivt) men for å skape debatt rundt engangsbleier og om det er riktig så mange ikke har peiling på, og har heller ikke spurt om, hva de er laget av, hvordan de er laget og om de er virkelig bra for våre barn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142004925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morromor Skrevet 21. juni 2010 #21 Del Skrevet 21. juni 2010 Disse likte vi (-: http://www.miljobaby.no/productdetails.php?product=19 Har envibum fra den samme butikken, disse er kjempegreie one size lommebleier. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142005636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MurielAmanda Skrevet 21. juni 2010 #22 Del Skrevet 21. juni 2010 Om du syns det er ekkelt å kjøpe brukt behøver du jo ikke det. Men du kan likevel selge videre de du evt kjøper! Stort bruktmarked der ute, og prisene er gode stort sett! Ta det med i regnskapet! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142006917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeIvetes-Magda Skrevet 21. juni 2010 #23 Del Skrevet 21. juni 2010 http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=99 http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=382 http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=465 http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=742 http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=519 http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=386 http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=254 http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=361 Two-size: http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=608 http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=770 Her er de one-sizebleiene vi har prøvd. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142007130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
b77h Skrevet 29. juni 2010 #24 Del Skrevet 29. juni 2010 Tusen takk for bra innlegg...Har virkelig fått meg til å seriøst vurdere tøy-bleier. Skal iallefal undersøke mer. Er opptatt av økologiske klær og økologisk mat + øko stelleprodukter uten parfyme, parabener ol....Men engangsbleier bruker vi, hehe...det er jo ikke bra. Men har bare tenkt at jeg gjør mitt på andre områder, men akkurat når det gjelder bæsj så er det greit å kunne kaste det... Kjenner ingen som bruker tøybleier, men skal prøve å finne ut mer om det. Takk for alle tipsene! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142039621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2små,rosa&blå Skrevet 1. juli 2010 #25 Del Skrevet 1. juli 2010 Tror du vil like denne butikken! Fant den for noen uker siden, og nesten alt der er økologisk (-: De har de Mori Of Norway og! Tror det står en del info om bleier å sånn der. http://www.miljobaby.no/ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142001960-lyst-til-%C3%A5-vite-hva-engangsbleier-er-laget-av/#findComment-142045785 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå