Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #1 Skrevet 19. juni 2010 Skal på romantisk kjærlighetstur til Roma senere i sommer, og lurer på hva som er et must å få med seg (foruten Colosseum da...)?
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #2 Skrevet 19. juni 2010 Prøv å unngå de innfødte så godt du kan. De er uhøflige, frekke, rasistiske og sure. Fine ruiner, få med deg katakombene:-)
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #3 Skrevet 19. juni 2010 Piazza Navona! Helst på kveldstid, mange gode restauranter rundt piazzaen, men om du begynner rusle i smågatene ned mot elva finner du de små uterestaurantene som de lokale bruker. Må oppleves
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #4 Skrevet 19. juni 2010 Jøss, hvordan oppførte du deg for å erte på deg de lokale da? Jeg opplevde overhodet ikke Roma sånn, vi fikk super service og møtte kjempehyggelige og imøtekommende mennesker overalt vi.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #5 Skrevet 19. juni 2010 Jeg oppførte meg som mitt sedvanlige høflige meg:-) Jeg synes det er viktig å være høflig og å ha folkeskikk. Det jeg gjorde feil var å beøke Roma sammen med en mørkhudet venninne. Ingen hyggelige mennesker men derimot rasistiske skjellsord.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #6 Skrevet 19. juni 2010 Ohyes! Jeg har bodd en stund i Lazio, sør for Roma. Da tok vi ofte toget inn til Roma og gikk en fin rute fra Vatikanet og ned mot Termini (togstasjonen)- som tok en hel dag. Da var vi innom de aller fleste severdigheter på veien, siden det historiske sentrumet i R er ganske komprimert. startet altså i Vatikanet- der må man selvsagt se Petersplassen, peterskirken og Det sixtinske kapell (NB ikke åpent alle dager). Deretter gikk vi Via Cola di rienza bort fra Vatikanet - der finner du en del klesbutikker, et senter mm (greit å få med seg det også. Så gikk vi til Palazzo Borghese, hvor det er to kirker det er verdt å se (kirker vrimler det jo av), og videre langs denne ruta besøkte vi Spansketrappen (heter Trinita dei Monti på kartet), Mausoleo di Augosto, Fontana di Trevi (der Anita Ekberg badet i La Dolce vita- kast i en mynt for å sikre din tilbakekomst til Roma), Piazza Navona (kjent plass m kafeer, fontene osv), Pantheon (Romas eldste teater med åpen kuppel i taket), Forum Romanum og Piazza Borghese (torg ed salg av gamle bilder, plakater, bøker mm). Besøk også Campo dei Fiori (blomstertorget)- litt utenfor denne ruta, ssamt Colosseum - dette var dete eneste gamle byggverket som lå ganske langt tenfor ruta vår- måtte ta t-banen dit (mener holdeplassen hete Batistini, hehe). Tips til billig handlegate: Via dei Giubbonari (nærme Campo dei Fiori) og til en DYR: Via del corso (designermerker).. Vel, om dere streifer innom disse, har dere sett mye av de viktigste severdighetene i Roma! Husk å kjøpe frimerker i Vatikanet, som jo er en egen stat- morsom suvernir:) God tur til Roma!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #7 Skrevet 19. juni 2010 For et spørsmål... hehe..nå måtte jeg le godt. Det er MASSE du må få med deg i Roma. Var nylig der på kjærlighetsferie selv. Vi var der i 5 dager og hadde et stort mål hver dag. Dermed var det masse tid til å gå rundt i gatene, spise lange middager på gaterestauranter etc. Eksempel Dag 1. St Peters Kirken Dag 2. Sixtinske Kapell Dag 3 Colosseum og områdene rundt der Dag 4 Katakombene Dag 5 Pantheon, Spanske trappen, Fontana de trevi Ellers var noen av mine beste minner bare å gå rundt i gatene, gå inn i en tilfeldig kirke og oppdage at den er et fantastisk kunstverk. Vi rakk ikke å gå til Castel St. Angelo, bare rundt og utenfor, og det angrer vi på. Er du interessert i historie, og det er vel de fleste, kommer du til å ELSKE Roma. Et fantastisk sted. Men dere valgte en veldig varm tid å reise på...Kjøp en god reiseguide!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #8 Skrevet 19. juni 2010 Og glemte å si: bløtkaka av et byggverk reist til ære for den siste romerske kongen: Monumento di vittorio Emmanele II. Det ser ganske så flashy ut, og er jo abs en severdighet selv om det rent smaksmessig er omdiskutert. Om man tar bussen fra termini til vatikanet så kjører man forbi det (med bevingede hester tenfor) Hilsen 22.20
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #9 Skrevet 19. juni 2010 Takk for utfyllende svar! Joda, spørsmålet ble vel formulert litt rart. Selvsagt vet jeg at det er MASSE som er et must å få med seg, det jeg lurte på var HVA, hehe... HI
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2010 #10 Skrevet 19. juni 2010 Og selv om 22.23 mener man må dele disse severdighetene opp over flere dager så må man altså ikke det! Som sagt- vi travet denne ruta på en dag, flere ganger, riktignok- men har man kun få dager på seg kan man ta på godt fottøy og få med seg NESTEn alt på en dag. Vi fikk med oss de fleste tingene på den runden vår. Var bare Colosseum og Campo dei Fiori m områdene rundt det vi måtte ta en annen dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå