Gå til innhold

Noen som reiser mye til utlandet pga jobb - kompensasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Skal på jobbreise til utlandet, jobber i privat firma.

Høres sikkert umiddelbart lukrativt ut, men det er det ikke.

"Tøft" land, lange dager med møter, flyreiser som starter og slutter midt på natten. Jetlag.

Er det vanlig å få ekstra kompensasjon?

Er borte 4 dager - har en 2 åring hjemme som heldigvis er sammen med pappaen sin.

Skrevet

Jeg jobber i staten og får ingen kompensasjon ut over at kostpengene innimellom overstiger de reelle utgiftene ... men en del venner som jobber i det private pleier å få en ekstra fridag per dags reise :)

Skrevet

For hver 3. dag jeg er i utlandet får jeg 1 dag fri.

Synes det er helt supert.

Stort sett kan jeg ta ut fridagen/ene rett etter jeg har kommet hjem, lar ikke det seg gjøre tas de ut ved en senere anledning..noen spares opp slik at en uke kan tas ut om det er ønskelig

Privat næringsliv

Skrevet

Trodde det var et nattillegg også i staten, utenom både kost og losjipengene?

Men hvordan skriver du timer når du flyr?

Det er en lang flyreise, på helligdag, ca 12 timer - dvs utenom vanlig arbeidstid.

Skrevet

Jeg er forsker og vi har nok den dårligste arbeidsavtalen i hele staten, he he. Kanskje andre i staten har det bedre enn meg?

Men til spørsmålet ditt: Reisen gjelder fra jeg går ut av døra for å reise til flyplassen til jeg har kommet meg inn døra igjen etter endt reise, med mindre jeg skulle velge å ta ut feriedager i forbindelse med tjenestereisen da.

Skrevet

eh ..."Høres sikkert umiddelbart lukrativt ut". Nei ikke akkurat. Big deal. Jobbreiser er aldri spesielt kult.

Hos oss får vi bare diettpenger (som jo kan være ganske bra om det er flere dager).

Mannen min får to timer overtidsbetalt per dag han reiser.

private næringsliv.

Skrevet

HI her.

Jeg får snakke med sjefen og gjøre en avtale.

Han er ganske glad for at jeg reiser, det blir flere turer, han skulle egentlig vært med, men er glad for å slippe siden landet er relativt tøft og flyreisene ligger på svært ukrante tider av døgnet.

Elsker flytider som slutter / starter 4 på natten.... og møter like etterpå.

Skrevet

Tjenestereiser suger baller, jeg er fullstendig klar over det siden jeg ofte har 50-60 reisedager i året :-( Du er heldig som jobber i det private og kan forhandle om godtgjørelsen. Jeg ville prøvd meg på en kombinasjon av overtidsbetaling og ekstra fridager var jeg deg.

Hilsen hun som svarte deg først

Skrevet

Svarene på spørsmålene dine skal du finne i statens reiseregulativ- utland og arbeidsmiljøloven eller tariffavtalen du er omfattet av.

Skrevet

Jeg skriver timer fra jeg drar hjemmefra til jeg er hjemme igjen, med helligdagstillegg o.a. jeg får lønn pr. døgn, samt enkelttimer, fordi man ikke har mulighet til å komme hjem til familien for å sove er man pr. def. på jobb hele tiden...

Enten får jeg avspasere antallet timer jeg har vært borte, eller jeg får overtidsbetalt for alt som overstiger en 100% stilling.

I tillegg til lønn leverer jeg kvitteringer for alt av mat og drikke, aviser og andre småting man trenger i løpet av turen, og får dette refundert. Vi har ikke noen fast takst for kostpenger, men får refundert de faktiske kostnader.

Skriver i tillegg km på egen bil, samt leverer kvitteringer for parkering, bompenger osv...

Jobber i det private...

Skrevet

Tull, overtid er en kompensasjon arbeidsgiver og arbeidstaker skal bli enige om og det står ingen steder at det må være snakk om kroner og ører. Hadde det foreligget en tariff som tilsa at bedriften følger statens utenlandsregulativ hadde ikke HI spurt tenker jeg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...