Gå til innhold

Trenger gode råd og tips ang legging av ei på snart 11 mnd ....

Anbefalte innlegg

Hei du :)

Datteren vår på snart 11 mnd har neste alltid vært en drøm å legge og hun har stort sett sovet hele natten fra hun var ca 5 mnd.

Nå de siste ukene, (etter jeg begynte i full jobb ) har det utviklet seg en god del uvaner...

Vi må sitte å holde henne i handa eller på kroppen for at hun skal ligge i ro og ikke reise seg i senga. Dette tar ca 15 - 25 min, noen ganger enda lengere :S Vi har prøvd å bare la henne "tulle" seg ferdig, så hun blir lei og bare legger seg ned og sovner tilslutt. Men det ender i hylskriking opp til en time og til vi ikke gidder mer. Hjelper heller ikke å gå ofte inn og legge henne ned eller å sitte på rommet og ikke holde i henne.

Vi har alltid vært nøye med å ikke lage ekstra jobb ved legging og tidligere har vi bare lagt henne i sengen og sagt natta. Etter ei stund sovnet hun som et lite lam... åååh, blir helt frustrert. Nå har vi gjort alt som vi ikke skulle...

Hvis vi lar henne skrike (hylskriker) ... hvor lenge tror dere det pågår før hun tilslutt gir seg? Syns det er så fælt når hun holder på sånn og jeg vil ikke at hun skal sovne av utmattelse fordi hun har grått så mye :(

Hjeeelp... :P Kan det være tegn på at hun er klar for eget rom?

Fortsetter under...

Hei,

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver.De to eldste barna var ikke noe problem å legge på kvelden da de var 11 måneder, men med tredjemann må jeg også sitte og holde ham i hånden til han sovner. Etter at jeg hadde lest og sunget for de to eldste kunne de ligge fra ti til 30 minutter og bare drodle og småprate i senga etter at jeg hadde gått ut, og før de sovnet. Minstemann gråter med en gang jeg går ut av rommet. Jeg forsøker å la han skrike litt og gå inn med jevne mellomrom, men han kan også holde det gående i opp til en time! Det er frustrerende og slitsomt. I går lot jeg ham til slut skrike seg i søvn. Det er ikke noe godt, men jeg gjorde det med de to eldste på et tidspunkt, og etter å ha gått ut og inn av rommet og latt de skrike seg i søvn til slutt, så har tiden det tar før de roer seg gått sakte med sikkert ned. Jeg skal prøve det med minstemann nå. Jeg sier til ham: Nå skal du sove i sengen din og mamma passer på deg. Siste gangen sier jeg: Nå må du sove i sengen din, det klarer du fint og nå kommer ikke mamma inn igjen. Men jeg ser til deg etter at du har sovnet. Det er selvsagt ikke sikkert barnaet forstår alt, men det hører kanskje på tonefallet, og lærer seg hva de betyr etter mange nok ganger. Det er vondt at de gråter, men samtidig godt for barna at de klarer å sovne alene. Og ikke minst er det bra for oss foreldre, slik at vi ikke sliter oss ut. Det er jo ikke barna tjent med.

Hvis det er en trøst, kan du jo lese min siste blogg. Tre timers søvn i natt. http://snakk.klikk.no/flere_tema1/foreldre/b/line_fredheim_storvik/archive/2010/06/23/s-248-vnproblemer-barn-tre-timers-s-248-vn-i-natt.aspx

Lykke til fra Line!

Takk for svar :)

Vi prøvde å kutte ned på sovetiden på dagen, nå sover hun en lang og en kort lur, og vi har kuttet den tredje korte luren på ettermiddagen ;) Da ble det straks noe annet og hun har vært kjempeflink.

Når vi har lagt henne i senga si, sier vi god natt og liten kos også går vi ut med en gang. Hun skriker litt i noen minutter, så sovner hun :)) Jippi...

Håper du får det til å fungere med minstemannen, er så slitsomt å streve med leggingen :S Lykke till :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...