Bumblebeee Skrevet 19. juni 2010 #1 Skrevet 19. juni 2010 Kjenner jeg nesten blir motløs når jeg leser om alle som har små babyer (1-3 mnd) som sover hele natta uten mat. Sånn fikk ikke vi det før nærmere 10 mnd med snuppa...og det etter MYE strev. Og mini her sover aldri mer enn max 4 timer i strekk om natta. Han er 10 uker. Jeg synes nettene stort sett fungerer fint, han tar kvelden rundt 21.30 og får mat 2-3 ganger før morgenen. Sovner lett etter måltid om natta. Hadde vært kjekt å høre om det finnes andre med nattsultne babyer her
Tyren78-09+12 Skrevet 19. juni 2010 #2 Skrevet 19. juni 2010 Åjada..min har så og si aldri sovet hele natta gjennom. Dvs når han var mindre våkna han for mat..men nå, som han nærmer seg 10 mnd, våkner han av at han har vondt i magen stakkar. Luftsmerter. Så her er det så og si aldri en hel natt hvor jeg sover til morgenen uten å bli vekt av enten en som gråter, eller en som kaver i senga og reiser seg opp og sutrer. Mistenker også tenner på vei nå..siden han ikke har fått noen enda, og han er fælt til å gnage med gommene på alt. Men han får ikke mat(mm) på natta lenger da..ikke før i 5-6-tida(før jeg drar på jobb). Gleder meg til han skal begynne å sove natta gjennom! håper den tid kommer snart!
Tremo Skrevet 19. juni 2010 #3 Skrevet 19. juni 2010 Min Mini er litt over 5 mnd, og sover slettes ikke hele natta. Vil ha og får mat omtrent 3-5 ganger om natta. Litt slit, men greit nok. Han sovner jo med en gang etter mat han også. Stresser ikke med det så lenge det funker ok for oss.
Lilleprinsen & knøttet i magen Skrevet 19. juni 2010 #4 Skrevet 19. juni 2010 Henger meg på her jeg og... Vår lille prins sov godt stort sett hver natt til han var 5 mnd, med unntak av mat i firetida. Men etter det (er nå 7 mnd), har han funnet ut at pupp om natta er kjempegodt og jeg ammer han alt fra 2 - 5 ganger pr natt.. Veeldig slitsomt siden han absolutt ikke hadde behov for dette tidligere.. Vi skal heldigvis få han på eget rom om et par uker, og håper faktisk det vil bedre situasjonen litt slik at han ikke våkner så lett..
Gjest eelis+kian Skrevet 19. juni 2010 #5 Skrevet 19. juni 2010 Jeg tror det er et fåtall babyer som sover hele natta, men mødrene deres er så stolte at det bare er det du hører om ;-) Gutten min er 8 mnd nå, og jeg har holdt på med nattavvenning i en uke. Sover enda ikke natten gjennom. Og babyen din er bare 10 uker gammel!
Kitsune Skrevet 19. juni 2010 #6 Skrevet 19. juni 2010 Min sov hverken dag eller natt han, før han var 12 uker... Nå er han 6 mnd. og sover fortsatt ikke gjennom natta:) Det går igrunn greit enda, men jeg gleder meg til å få tilbake natta ja;)
Tyra01 Skrevet 19. juni 2010 #7 Skrevet 19. juni 2010 Da vår var 10 uker, tror jeg han fortsatt fikk mat hver 3.-4. time på natta, så det er vel ikke uvanlig tror jeg... Nå er han 6 mnd, og spiser fortsatt en gang om natta, i 4-tida. Vi var på 6 mnd-kontroll denne uken, og da sa legen at vi nå kunne begynne å tenke på å avvenne ham, siden han sannsynligvis ikke trenger det måltidet lengre, men at det mest er kos og sosial kontakt han våkner for. Gleder meg til å få sove en hel natt igjen! Men gruer meg også til avvenningen, grøss... :/
*LillaMeg* Skrevet 19. juni 2010 #8 Skrevet 19. juni 2010 Tror det egentlig er få babyer som sover natta igjennom.. De trenger jo mat om natta og.. Jeg syns jeg er heldig om han sover 4timer.. Her så sover han 3-4timer, så måltid, så 2-3timer med søvn.. Varierer en del da, men han er bare 7 uker.. Og jeg er fornøyd med det..
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 19. juni 2010 #9 Skrevet 19. juni 2010 Har ingen "sovebarn" jeg heller ser det ut til.. Første jenta mi begynte først å sove natta igjennom etter fyllte 2 år. Altså, hun ble nattavvent rundt 8 mnd, men fortsatte med flere oppvåkninger. Nå er hun 3 år og sover godt Minstejenta sov mye de 2 første mnd, både på dagtid og om natten. Hun kunne gjerne sove opptil 7 timer uten mat om natten. Men det varte ikke :/ Nå er hun snart 4 mnd og har de siste ukene blitt verre og verre. Våkner gjerne hver 1,5 -2 time for en pupp. Trøtt! Helsesøster sa jeg skulle begynne med grøt om det ikke ga seg, de har jo gjerne økeperiode rundt 3 mnd, men jeg syns den har vart ganske lenge nå..
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 19. juni 2010 #10 Skrevet 19. juni 2010 Grunnen til at mange har babyer som sover "hele natten" er fordi de benytter seg av den (unnskyld meg men) tåpelig definisjonen at en hel natt = at babyen sover 5-6 timer uten mat. Helsesøstre, leger, andre mødre osv kan si til de er blå i ansiktet at dette er "hele natten", men jeg går ikke med på det. 5-6 timer er ikke en gang en hel natt for meg som voksen, og langt mindre en hel natt for en baby/et lite barn som normal skal tilbringe 10-14 timer i sengen pr natt, i snitt 11-12 timer fra de er ca 2-4 mnd gamle. Så for meg er definisjonen av å sove hele natten nettopp dette, at babyen/barnet sover i sin egen seng, uten å vekke foreldrene en eneste gang fra de sovner om kvelden og til ca 11-12 timer etter (+/-) og det er morgning. Dette vil (selvsagt?) de færreste små babyer gjør, men de vil kanskje sove 5-6-7 timer i strekk, dette er dog ikke "hele natten" etter min mening selv om andre mener det er det. Ellers er mitt svar til deg, nei, ikke alle andre har babyer som sover hele natten. Min på 10 mnd våkner fortsatt omtrent hver kveld, og også flere ganger om selve natten selv om hun ikke lenger får melk. Hun bare våkner og vi må legge henne ned igjen, gi smokken osv. Regner med det går seg til etterhvert. De andre barna våres var ca 3,5 år, og 9 mnd gamle når de begynte å sove hele natten de aller fleste netter, og alle spiste normalt sett med 2-4 timers mellomrom hele natten når de var små babyer.
Tingeling&guttaboyz Skrevet 19. juni 2010 #11 Skrevet 19. juni 2010 Signerer Alva. Definisjonen av natt er liksom fra 00-06, så da er det klart det er mange flere babyer som "sover gjennom". Men det er nok ytterst få som sover fra 19-07 før 3 mnd! (Og så er det vanligvis en klar forskjell på mm ernærte og mme barn. Mme barn sover gjerne lengre fordi mme metter tyngre enn mm flest..) Så: Ja, mine gutter sov ikke gjennom natten når de var under 3 mnd. Da var det lengste intervall kanskje oppmot 5-6 timer, og det var jeg kjempefornøyd med! Etter denne første lange økten var de neste korte på 2-3 timer.
Ronja&Odin Skrevet 19. juni 2010 #12 Skrevet 19. juni 2010 dattera mi var nattvåken hele natta til hu var 6 mnd og jeg kutta helt ut med puppen.. orket ikke streve mer med det.. mini på 12 dager følger søsterens fotspor bare at han er gjærne våken hele natta:p
Cry Wolf Skrevet 19. juni 2010 #13 Skrevet 19. juni 2010 Signerer også Alva! Her sov minstemann virkelig gjennom natten, i 10-12 timer uten å våkne, da han var ca. 7-13 uker. Da han passerte tre måneder begynte han å våkne en gang per natt. De siste ukene har han våknet ca. to ganger per natt. Sulten som en ulv.
Bumblebeee Skrevet 19. juni 2010 Forfatter #14 Skrevet 19. juni 2010 Godt å høre Jeg husker jo fra sist, og synes jo også det høres normalt ut med en baby som våkner noen ganger pr natt. Må ha fått en meget spesiell barselgruppe jeg, siden alle har slike sovebarn...eller så pynter de litt på sannheten. Spedbarnstiden går nå så altfor fort, så at jeg må opp noen ganger om natta det første året skal jeg klare. Hvem vet, kanskje jeg vil savne det om noen år? hehe.
Guttemamma x 3 Skrevet 19. juni 2010 #15 Skrevet 19. juni 2010 Mine sover ikke hele natta når de er små. Minstemann her er imidlertid ganske grei. Vil ha mat 1-2 ganger i løpet av natta. Sovner med en gang etterpå så det er ikke noe problem. Sover absolutt ikke 10-12 timer enda, men vi er oppe i 9 timer sammenlagt i løpet av natta så da går det greit for meg. Han er 5,5 mnd. nå. De "ammehormonene" er skikkelig sovemedisin for min del så jeg sovner før jeg får lagt hodet på puta.
FrøkenSprøken Skrevet 19. juni 2010 #16 Skrevet 19. juni 2010 Det gjør ikke vår heller Hun er 3 1/2 mnd gammel, og får mat to ganger hver natt, og av og til en morgenpupp i tillegg. Jeg er kjempefornøyd med det, jeg ! :-D Storebroren var våken omtrent hver natt fram til han var 3 år og 11 mnd gammel. Da sluttet han, på dagen ei uke før søstra ble født Han var våken i gjennomsnitt 10 ganger hver natt det første halvåret, og cirka 5 ganger hver natt til han var to år. Deretter 1-4 ganger om natta til like før han ble fire. Så jeg priser meg lykkelig med at lillejenta bare er våken 1-2 ganger hver natt, for det er faktisk BARE! :-D Tenk positivt! Det kunne ha vært værre!
ღMadame_mim ღ Skrevet 19. juni 2010 #17 Skrevet 19. juni 2010 Her i gården så sover faktisk jenta mi fra ca 23 til ca 10. Da vil jeg jo si at hun sover hele natta. Hun er 3 mnd. Enig med alva at 00-06 ikke er hele natta. jeg tror nok også det er forskjell på barn som får MM og MME. Jenta mi er flaskebarn (ufrivillig) og det er nok en del av grunnen til hvorfor hun kan sove såpass lenge nå allerede!
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 19. juni 2010 #18 Skrevet 19. juni 2010 Vår er 8.5 mnd og spiser fortsatt 2 ganger om natta. Vi har ikke akkurat kjempet hardt for å avenne henne. Tar det veeeeldig veeeeldig gradvis, ved å litt etter litt ta mindre og mindre MME i flaska, og mer vann. Deretter skal vi vel kutte ut alt. Hun har aldri sitt liv sovet natta igjennom.
W29 Skrevet 20. juni 2010 #19 Skrevet 20. juni 2010 min gutt på 3mnd sover maks 2 timer i slengen før han våkner og skal ha mer pupp, vanligvis halvannen time mellom hver oppvåkning i tillegg til kolikk, så jeg hopper glatt over å lese innleggene fra frustrerte mødre som er sååå sliiiiiten av at deres baby våkner 1-2 ganger iløpet av en 12 timers periode på natta,hehe
Fifrildi Skrevet 20. juni 2010 #20 Skrevet 20. juni 2010 Jeg tenker det samme som Alva. Og i likhet med deg hadde ALLE i min barselsgruppe (bortsett fra meg) baby som sov hele natta ved halvannen mnd alderen. Neste møte oppdaget jeg at de brukte 5-6 timers definisjonen og at de våknet 1-3 ganger i det jeg definerer som en babys natt som er 12 timer. Min baby legger seg etter kveldsmat kl 19. Da får hun mat en gang til på natten (i 1-2 tiden) og så får hun frokost igjen kl 7. Hun får også mme (sett inn obligatorisk disclaimer her på at det ikke er frivillig).
MathildeC Skrevet 21. juni 2010 #21 Skrevet 21. juni 2010 Jeg definerer natt som fra 19 til ca 6, og det gjør de fleste av mine venninner også. En del i barselgruppen har nå babyer som sover hele natta, og har gjort det lenge. Min jente, 8,5 mnd, har aldri sovet gjennom (jo forresten, en eller to netter for lenge siden). Våkner fra 1-3 ganger for mat, og noen ganger ekstra også av diverse grunner. I det siste har hun kun fått mat (120 ml) en gang pr natt, det er jeg strålende fornøyd med. Da synes jeg det er verre at storesøster på snart 3 fortsatt våkner en del, uvisst av hvilken grunn (litt pga kløing, allergi). Håper inderlig at hun sover gjennom snart, for legger man de to sammen blir det en del våkentid på oss voksne hver natt. Men er ganske vant til det nå :-)
amk1 Skrevet 21. juni 2010 #22 Skrevet 21. juni 2010 Hehe, min sover heller ikke hele natta, spiser1-3 ganger. ! mann begynte ikke og sove hele natta før han var 1.5 år.
elma82 Skrevet 21. juni 2010 #23 Skrevet 21. juni 2010 Mini her er absolutt ikke noe murmeldyr, han er 8 mnd og våkner 2-3 ganger hver natt (siste gang er som regel kl 5 og da nekter han ofte å sovne igjen..sukk). Det var mye verre fra han var 4-6 mnd, da var det opp hver/annahver time hele natta.... Han har sovet et 8-timersstrekk en gang og noen 6-timers. Vi hadde en fin periode her nettopp der han faktisk sov i et strekk fra jeg la meg fram til ca 03, mat kl 05 og opp ca 06.30, men det tok slutt da tennene begynte å komme... Nå er det nattavvenning om kun kort tid, og håper på bedre søvn etter det!!
elma82 Skrevet 21. juni 2010 #24 Skrevet 21. juni 2010 Jeg kjenner forresten også mange som har barn som sover gjennom natta, og har gjort det lenge. Ble ganske frustrert av å tenke på det da mini sov som verst, men har nå akseptert at vi ikke har fått en sovebaby. Jeg var visst akkurat lik som barn selv, i følge min mor, så han er nok arvelig belastet, stakkar. Heldigvis er han blid, grei og relativt tålmodig hele dagen, og spiser godt, og selvfølgelig verdens herligste!! Og søvnen blir jo bedre etter hvert.
Overraskelsen Skrevet 21. juni 2010 #25 Skrevet 21. juni 2010 Nope, lillemann sover max 6 t i strekk, fra 19 til 0100. Etter det er det våkning hver 2. time for smokk og vann. Men, det er uansett bedre enn for et par måneder siden, da sov han bare 1,5 t i strekk fra 19-ca 06.30. Han er 10,5 mnd. Fram til ca. 4 mnd sov han 21-0300. Det var tider...Da rakk jo jeg å få 5 t sammenhengende! Angrer nesten på at jeg begynte å legge han tidligere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå