Hannah_84 :) Skrevet 19. juni 2010 #1 Skrevet 19. juni 2010 Hei hei alle sammen! sitter her på jobb og lurer på en ting.. Jeg jobber kun natt (gjort det i 2 år),og til tider blir jeg ganske sliten av denne livsstilen.. har ikke lest så mye om det å jobbe natt og graviditet,men lurer litt på om min arbeidssituasjon kan gjøre at jeg bruker lenger tid på å bli gravid? noen som har lest noe om dette? setter pris på tilbakemeldinger! ) Hannah_84:)
Gjest Skrevet 19. juni 2010 #2 Skrevet 19. juni 2010 Vet ikke akkurat om graviditet, men det er gjort mye forskning på nattarbeid.. Den viser at nattarbeidende er mer utsatt for depresjoner, selvmord og helseproblemer, så det skulle jo ikke forundre om det vil virke inn på babyproduksjon også... Men dette trenger jo selvsagt ikke gjelde deg, da mange takler dette helt flott. Lykke til !!
lykkeliten1 Skrevet 19. juni 2010 #3 Skrevet 19. juni 2010 Har hørt at det kan være en medvirkende årsak å jobbe på natt, men at det ikke er avgjørende på noen måte. Jobber også selv på natt. Vært prøver i 1,5 år. Flere av min enattarbeide kolleger blir gravide stup i ett. Så jeg tror det går bra. Men det kan imidlertid være slitsomt, og kanskje ikke så sunt, å jobbe natt når man allerede har blitt gravid. Vi får se! Lykke til ihverfalll.
@melie Skrevet 19. juni 2010 #4 Skrevet 19. juni 2010 Jeg hadde en tidligere kollega som kun jobbet natt, og hun mistet menstruasjonen pga det.. Så det er i allefall tydelig at det gjør noe med kroppen å kun jobbe nattevakter Lykke til!!!
hanne håpløs Skrevet 19. juni 2010 #5 Skrevet 19. juni 2010 Hei, titter innom fra 1.tri Jeg jobbet skift (dag-kveld-natt) i noen mnd'er, så kun natt i 6-7 måneder, jeg sleit mye med uregelmessig mens i de månedene.. Så sa jeg opp jobben i februar, hadde en uke ferie, og begynte å jobbe kun dagtid gjennom et bemanningsbyrå og ble gravid i april. Dette kan jo være tilfeldigheter, men jeg velger å tro at nattarbeid ikke er så veldig gunstig for prøvere/gravide .. Hilsen Hanne.
nelliik m/blå & rosa Skrevet 19. juni 2010 #6 Skrevet 19. juni 2010 Jeg selv jobber ikke natt, men en venninne av meg jobbet som deg; kun natt en periode. Tror det var 3-4 netter på og så 4-5 netter av, 3-4 netter på osv... Husker ikke helt, men vi er gode venninner så følger da litt med Hun har aldri hatt 100% regelmessig mens, men den tiden hun kun jobbet natt fortalte hun at mensen var helt tullete. Og da de skulle prøve å bli gravide, gikk ikke det så smooth.. Hun ble ikke gravid og kontaktet lege. Et tips fra hennes fastlege var visstnok å slutte/redusere antall nattevakter pga at nattarbeid/nattevåk påvirker melatonin-hormonet i kroppen. Og selv om man vender seg til det de dagene man er på, vil kroppen fortsatt produsere melatonin når solen går ned og mørket kommer - om man flytter til feks. USA eller andre steder med motsatt tid, vil det det også ta sin tid med tull og uregelmessigheter pga det hormonet. Det er nemlig et natt-hormon ("mørkets hormon") som kommer uavhening av tilvening på nattejobb eller ikke. Jeg prøvde å lete litt på nett etter mer info om dette hormonet, men jeg vet ikke hvor relevant det er. Du kan hvertfall her forstå hva melatonin uansett gjør og hvordan du virker http://www.nettdoktor.no/helseraad/soevn/artikler/melatonin.php Så vil jeg legge til at hun sluttet helt i jobben som nattevakt etterhvert, jobber nå bare dag og aften OG hun er gravid med en liten jente som er ventet i oktober :D Tenke seg det! Lykke til med prøvingen )
Hannah_84 :) Skrevet 19. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 19. juni 2010 tusen takk for tilbakemeldinger:) jeg jobber 2 netter på,2 netter fri,3 netter på osv.veldig rotete turnus.. sluttet med p-ring i april,og mensen var regelmessig frem til forrige uke,da "tullet" den litt.. så håper ikke det fortsetter! er ikke "bare å bare" å si til sjefen at jeg vil over til dagvakter eller annen turnus fordi jeg prøver å bli gravid heller.. hvor lenge prøvde veninnen din før hun kontaktet fastlegen? selv har vi ikke prøvd så lenge enda da.. takk for at du har "jobbet" så med å finne info,jeg skal lese gjennom det nå så bra det gikk bra med din veninne! setter pris på å høre hvordan andre har taklet det med nattearbeid vs "å bli gravid". takk takk:)) hannah_84:)
Hannah_84 :) Skrevet 19. juni 2010 Forfatter #8 Skrevet 19. juni 2010 åh,gratulerer:) kan ligge noe i det ja,at det ikke er så gunstig med nattarbeid i prøveperioden.. får bare vente å se noen mnd til! har bare vært prøver siden april,men man blir jo så utolmodig;) kan være jeg kan bli omplassert til dagvakter.. tiden vil vise:) lykke til med svangerskapet:) hannah_84:)
Hannah_84 :) Skrevet 19. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 19. juni 2010 hei lykkeliten1 er det samme her,en av mine kollegaer (de fleste er litt eldre,så de er ferdige med babystyret;) ) har nett fått en jente,og de var ikke prøvere så veldig lenge,får håpe på det samme selv snart:) om jeg blir gravid,blir jeg nok omplassert til dag,eller en annen plass med roligere brukere,men frem til dess må jeg prøve å holde ut på natt... hvordan er din turnus? masse lykke til til deg også! får håpa det skjer noe snart Hannah_84
nelliik m/blå & rosa Skrevet 20. juni 2010 #10 Skrevet 20. juni 2010 Det var i fjor høst (09) at hun sluttet med nattevakter, hun fortalte ikke at det var pga at de prøvde å bli gravid.. Men at det var av helsemessige årsaker eller noe sånt visstnok. Er ikke heeelt inne på alle detaljer desverre :/ Tror de hadde prøvd siden høsten 08 da, ca.. Så tok vel bare en 6-7 mnd før hun kontaktet fastlege, av utålmodighet og for tips. I januar d.å. ble hun jo gravid (Jeg fikk vite det samme dag som hun testet positivt i begynnelsen av februar ;D) Alt i alt tok det vel noe over ett år. Og det gikk jo relativt raskt etter at hun kun begynte med dag og aften-jobb For noen går det jo såpass lang tid uansett, så man kan jo aldri være 100 % sikker på om det var natte-jobbingen som forårsaket det eller ikke, men det kan jo tyde på det pga hormonets virknig og uregelmessigheter, samt at det tok kort tid og gikk veldig greit etter at hun byttet om på vaktene.. Har dere prøvd med el-tester? Et par-tre mnd prøving er jo ikke så lenge nei ) Da vi fikk lille blå for 20 mnd siden tok det først 3 mnd, så mistet jeg, og så 1 mnd.. Har nettopp kastet pilla, så håper på noe til høsten Masse lykke til i tiden fremover. Kansje vi havner på 1.tri samtidig
Hannah_84 :) Skrevet 21. juni 2010 Forfatter #11 Skrevet 21. juni 2010 jeg får vente et par mnd til tror jeg,så får jeg heller se det litt an:) har ikke prøvd el-test enda,får prøve det i neste pp. så du er klar for nr2 nå? så spennende:) masse lykke til til deg også!! hannah_84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå