Gå til innhold

Hvordan blir det med søvn og barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Knøttet mitt sover et par timer på formiddagen fra omtrent 09 og en times tid på ettermiddagen rundt 14 og omtrent 11-12 timer på natta (i gode perioder).

Men jeg lurer litt på hvordan det blir når han skal begynne i barnehagen i starten av august. Da sover de bare mellom 12 og 14 har jeg hørt? Dette blir jo helt annerledes enn hva han er vant til og veldig lite, eller?

Bekymrer meg litt for hvordan han skal klare de aktive barnehagedagene med bare en og så sen blund. Bør jeg begynne på tilpassing med å utsette formiddagsblunden litt etter litt og la det bare bli med den ene blunden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

* Han er forresten snart 13 måneder.

Skrevet

du kan bare fortelle barnehagen at han sover to dupper på dagen,en rundt ni og en rundt kl 14.00:) de fleste barnehager er veldig behjelplige med det.

jeg jobber i barbehage og vi gjør det foreldre vil.. det er slitsomt å gå i barnehage og barna blir fortere trøtte der,så to dupper i begynnelsen er nok lurt:) etterhvert som baret blir litt eldre prøver vi å drøye duppen til da de andre barna sover..

du burde ikke kutte ut en dupp før du merker at barnet er klar for det:)

har selv en sønn,som så og si har tilpasset sovetiden selv på dagen. slutte å sove to dupper når han var 14-15 mnd...

Skrevet

I barnehager sover barna vanligvis en gang - etter formiddagsmat. Dermed legges de rundt 1130-1200. Hvor lenge barna sover varierer naturligvis. De minste sover jo lengre enn de største på småbarnsavdelingen.

Husker jeg lurte veldig på dette før storesøster begynte i barnehagen, men det gikk seg til med en gang. De aller første dagene var hun naturligvis trøtt, men det var ikke noe stort problem. Dessuten er barnehagene som regel villige til å tilpasse sovingen litt i begynnelsen for de minste som akkurat har begynt.

Men jeg ville nok prøvd å justere litt på sovingen i løpet av sommeren. Med mindre han er veldig morgenfugl, kan du jo prøve å ha ham oppe lengre enn til kl. 9 om morgenen før du legger ham igjen.

Her i huset er lillebror 14 mnd. Han begynner i barnehage i august. Vi la ham lenge kl. 10 og lot ham sove før lunsj, og så en dupp igjen på ettermiddagen. Nå har vi innført barnehagerutine her. Han våkner 6.30-7. Får lunsj ca 11 og legger seg rett etterpå. Da kan han sove 2-3 timer. Enkelte dager skjærer det seg litt og han sover lite, da får han en ettermiddagsdupp hvis det trengs.

Min erfaring er ihvertfall ungene tilpasser seg barnehagerytmen ganske raskt. Lykke til.

Skrevet

I barnehagen småtten skulle begynne i (10,5 mnd gammel) mente han kunne få en halvtime kl 09 til 09.30 også legges kl 12. Noe jeg var sterkt uenig i. Jeg snakket med styreren og neste dag sa pedleder at de kom til å gjøre slik jeg ville frem til han var klar for noe annet.

I 1,5 mnd sov han en time fra 08.30-10 (ble vekket) og kl 12-12.30 til han våknet ca 14.30. Altså han fikk et enda større søvnbehov når han begynte der. Det fungerte kjempe bra!. Synes det er så fint at vi ble enige om hans beste, enn at de mente at han kom fort inn i rutinen.

Etter 1,5 mnd ble det en halvtime på morran og lagt samtidig med de andre kl 12 og sov til 14.30. Og dette endret seg helt av seg selv :)

Stå på ditt, og mest sannsynlig ordner det seg. Pedlederen har flyttet opp til store barn i denne barnehagen. Noe jeg tror var lurt da hun bare ikke hadde babytekke. Ikke skjønte hun forskjellen på en på 10 og 13 mnd. Noe som jo er litt lurt på en småbarnsavdeling.

Skrevet

Det er du som foreldre som bestemmer når og hvor mye barnet skal sove. De kan ytre et ønske/mening om saken, men det er det beste for barnet som gjelder!

Hvis de sier noe annet så er det helt uakseptabelt og jeg ville godt til høyere hold. For det er ikke god barnehagepedagogikk!!!

Lykke til.

Vennlig hilsen førskolelærer!!

Skrevet

I vår barnehage er de veldig opptatt av at det er barnas behov som skal styre, og at barna skal ha en form for medbestemmelse. Flere barn på dattera mi sin avdeling sover to ganger. Jenta vår tilpasset seg likevel kjempefort til rutinen i barnehagen. Når jeg ser tilbake ser jeg at ingen av bekymringene har blitt noen problem:) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...