Gå til innhold

hvor lenge bruke folat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja akkurat? hvor lenge bruke folat???

er 13 uker idag.. skal jeg fortsette lenge nå???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal du vel bruke til 12. uke bare. Jeg har aldri gått på folat, men startet med multivitaminer etter jeg fant ut at jeg var gravid, etter råd fra legen. Dette kan jeg gå på helt til fødsel, og også videre om jeg vil..

Hør med jordmor eller legen din du :)

Skrevet

Er vel meningen man skal ta ekstra folat før man blir gravid og de tre første mnd.

Så du kan nok slutte med det nå :)

Skrevet

jeg har lurt på akkurat det samme... spurte ei venninne som har en liten baby, hun fikk beskjed om å ta det hele svangerskapet...

Skrevet

Bør bare ta folat den nødvendige perioden for å forebygge ryggmargsbrokk. Etter den faren er over (Når ryggmargen er lukket i uke12) bør man slutte med folaten.

Folat har vist seg å være kreftfremkallende i for store mengder og man skal derfor ikke ta det uten det er en annen fordel som er større enn ulempen.

Skrevet

Folat skal brukes når man er prøver, og de første 12 ukene.

Du kan slutte nå HI :)

Skrevet

Bare så dere alle ikke får totalt panic nå: folat har IKKE vist seg å være kreftfremkallende i de doser du får kjøpt reseptfritt. Det er de legen skriver ut (som gjerne er på 10 ganger dosen) at det er vist tegn på det. Folat er forøvrig vannløsende vitamin b som da skilles ut i urinen om man har nok fra før.

Skrevet

Ble litt bekymret her når det står at folat er kreftfremkallende, men takk smurfeline87, var godt å høre at det ikke stemte :) Jeg tror nok diskusjonen om hvor lenge man skal ta folat har variert litt, altså man har vært litt usikker, ser i svangerskapsboken jeg har som jeg kjøpte for under 1 år siden at man skal ta det hele svangerskapet, og venninnen min som fikk beskjed om det sammen, men at det er flere her som sier bare 3 mnd... hva skal man tro på? vet man egentlig at det er "ok" å slutte etter 3 mnd eller kommer det ny forskning om et år som sier at man må ta det hele svangerskapet?? hvis det er farlig bør man jo sørge for å slutte etter 3 mnd, men om det ikke er skadelig, kan ma da fortsette "i tilfelle"? Tenkte å spørre når jeg skal til jordmor men det er ikke før om 2 uker... Bra diskusjonen her kom opp :)

Skrevet

Hmmm, godt spørsmål dette. Det er jo anbefalt før svangerskap, og de 3 første månedene. Lifeline gravid inneholder folat samt masse annet fornuftig, denne er jo meningen man skal ta helt ut svangerskapet. Legen min sier ihvertfall at "overskuddet" skilles ut i urinen, så jeg fortsetter helt til lillemann kommer:) Flott om du legger ut her hva jordmoren din sier, vi får ikke treffe jordmor før uke 26, grrrrr.....:)

Skrevet

Jeg er 4 1/2 mnd på vei, tar fortsatt folat, men da ser jeg at jeg bare kan slutte med det nå :) :)

Skrevet

Folat skal bare brukes de 3 første mndene, og man burde være forsiktig med å ta vitamintilskudd som har tilsatt jern hvis det ikke er bevist at man trenger jerntilskudd.

De fleste er jo så forsiktig med spekemat, sukker, kaffe og alt mulig annet, så hvorfor ikke med folat (som er påvist kreftfremkallende i store doser) og jern (det er ikke bra å få for høy blodprosent også..).

Er akkurat som om det jordmor sier er loven....

Skrevet

Jeg var på apoteket i dag og skulle kjøpe meg en ny pakke lifeline gravid, men fikk beskjed om at , nei den inneholdt folat så den skulle jeg ikke ta lengre,(er 12 uker) men når jeg ikke lengre var gravid, kunne jeg gå over til lifeline ammende(eller hva den nå het) og den inneholder også folat, som alle andre multivitaminer, så slik jeg forstod det på dama der skulle man mao ikke ta folat fra uke 12 og til barnet er født, men så skal man ta det igjen..syns dette høres litt rart ut jeg da....er det noen av dere som vet om et sted der det står noe om denne nye anbefalingen?

Skrevet

Høhø, for oss som har prøvd i mange år har det blitt myyyye folat. Jeg har gått på det sammenhengende i 4 år.

Linken over var fin, den beskriver den omtalte kreftrisikoen, men det så jo ikke veldig dramatisk ut. Jeg skal bruke opp pakken min selv om jeg er i 2. trimester nå, siden jeg kjøpte sånne med omega 3 i.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har nå vært til svangerskapskontroll hos jordmor, og spurt om folat. Det hun sa var at man ikke trenger å ta det lenger enn i det første trimesteret ut uke 12. Men at om man har igjen folat, så kan man godt ta det lenger, f.eks. å ta en sånn folattablett annenhver dag, til glasset blir tomt. Fordi det er b-vitamin så er det helt greit. Det var ikke skadelig med for mye, men heller ikke nødvendig...

Var det svaret jeg fikk :)

Men jeg fikk beskjed om å ta omega 3, ha variert kosthold med frukt og grønt (eller ta vitaminer), og passe på å spise melkeprodukter tilsvarende ca 2-3 glass melk om dagen (eller selvfølgelig drikke melk da)....

Skrevet

På pakningen jeg har med folat står det at det skal brukes 3 mnd før og etter befruktning. Det er jo for å forebygge nevralfødeskader, deriblandt ryggmargsbrokk, men nevralrøret lukker seg i uke 12 og da er hensikten med å fortsette borte:)

Skrevet

jeg fikk beskjed bååde av legen, gyn på tidlig UL og jm at jeg kunne slutte med folat etter 3 mnd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...