Gå til innhold

6 ukers kontroll for mor. Går ni til fastlege eller gynekolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, tenkte avtale tid for 6 ukerskontroll til meg selv men er usikker på om fastlegen eller gynekolog er det beste. Kan fastlegen vurdere hvordan alt er da jeg ble sydd etter vaginal ruptur og fortsatt vondt i halebeinet etter fødsel? Er det da bedre å søke gynekolog direkte? Hva gjør dere?

Skrevet

Tror det er litt individuelt hva folk foretrekker..

Jeg gjør det hos gynekolog, føler personlig de har litt mer peiling;o)

Skrevet

Jeg går fast til gynekolog en gang i året, og da ble det naturlig å dra dit på 6-ukers kontroll. Gynekologen har jo ultralydapparat og kunne sjekke om livmoren var helt tom og om eggstokkene så fine ut i tillegg til å sjekke alt det andre, noe fastlegene sjelden har utstyr til. De kan også forklare bedre og gi bedre råd dersom man har spørsmål eller plager, de er jo tross alt eksperter. Jeg revnet også en del under begge mine fødsler og synes gynekologene er mye flinkere til å vurdere dette i ettertid i forhold til evt tiltak eller behandlinger (gikk hos en vanlig lege på helsestasjonen etter første fødsel, og det var ikke like bra...).

Skrevet

Jeg gikk til jordmor, de kan også ta slik kontroll. Jeg fikk mye bedre ut av 6-ukers kontroll hos jordmor(var der etter fødsel i 2009) enn fastlegen(var der etter fødsel i 2007).

Jm sjekket meg i underlivet og snakket med meg om fødselen, og relaterte emner (bl.a trening av bekkenet). Hun sjekket hvordan musklen i bekkenet jobbet, i forhold til trening av bekkenet mot urinlekasje.

Skrevet

Ja, nå har jeg bestemt meg. Jeg bestiller tid hos gynekolog. Kjenner at jeg ikke vil gå til en fastlege jeg aldri har møtt og som jeg ikke vet er flink på dette. Noen som har tips på kompetent gynekolog i Oslo?

Skrevet

Oj, har dere seriøst fått alt dette på seksukerskontroll? Fastlegen min ville ikke engang se på underlivet mitt, selv om jeg ba om det.

Skrevet

Jeg gikk til fastlegen og angrer som en hund:-( Føler han ikke kunne dette,så jeg tar nok en tur til gynekolog i tilegg.

Anbefaler å gå til gyn isteden for fastlege.

Skrevet

Må man gå til 6 ukerskontroll? Jeg fikk ingen skader under fødselen og føler at alt er tilbake til normalen, så jeg føler ikke at jeg trenger noen sjekk.. Eneste grunnen til å dra på kontroll er egentlig for å skaffe prevansjon. Har ikke tenkt å begynne på nr 2 helt enda :P hehe.

Men for å få prevansjon må jeg jo til fastlegen, og jeg har ikke lyst til at han skal sjekke meg der nede. Pleier de fleste fastleger å gjøre det??

Skrevet

Gynekologen skriver også ut prevansjon, vedkommende er lege med spesialisering i underliv.

Skrevet

Forrige gang var det null sjekk hos fastlegen, men da jeg ringte for å bestille denne gangen (det er bare 19 mnd mellom fødslene) så fikk jeg beskjed om at for det første skulle 6 ukers kontrollen tas ved 10-12 uker OG det var en GU undersøkelse. Sikkert like greit.

Skrevet

ringer dere bare til sjukehuset og bestiller time?? skulle kanskje tatt enn liten sjekk...siden det nå er 6 mnd siden fødsel!!:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...