Gå til innhold

Kronisk løs mage? (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Hei,

har en gutt på 1,5 år som går i bhg. Han har alltid hatt litt løs avføring, uten at jeg har tenkt på det som et problem. I perioder har han hatt hyppig og svært syrlig avføring som har skapt sår i rumpa.

Barnehagen mener nå at han er unormalt løs i magen (er sånn at bæsjen er spredt over hele bleia med endel korn i). Han bæsjer normalt 2 gg per dag og periodevis 4-5 gg.

Begynner å mistenke at det er en allergi som eventuelt fører til dette. Pappaen har laktoseintoleranse, så kunne kanskje være det?

Allmenntilstand og vekst virker å være bra:)

Noen som vet / har erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Vi hadde omtrent de samme symptomene på melkeallergi... Men da var det egentlig slimete avføring også, i tillegg til at hun hadde dårlig matlyst og lav vektøkning.

Det enkleste for deg er å prøve melkefri kost en periode, så finner du fort ut om det er melkeallergi! Må vel prøve det ca 3 uker for å se effekten tror jeg. Vet ikke hvor kjent du er med dette, men det er forskjell på melkeallergi og laktoseintoleranse. Melkeallergi gjelder proteinene i melk, og omfatter da absolutt alle meieriprodukter. Laktoseintoleranse gjelder melkesukkeret, og da kan man f.eks spise smør, gulost osv. Melkeallergi er ikke så uvanlig for barn, og de fleste vokser det av seg. Hvis det er det gutten din har er han nok ikke så veldig hardt rammet, så det kan godt hende at en melkefri periode er nok.

Husk at det er melk i veldig mye mat, f.eks mange leverposteier, pølser, noen kaviarer osv.

Lykke til! Håper du finner ut av det :-)

Skrevet

Takk for svar:)

Min kjære mann er ikke allergisk, kun sensitiv, og han spiser derfor det meste ned melk i, men kun små mengder hvis det er mye melk i produktet.

Vi får være konsekvente over en lengre periode og se om det gir utslag :)

Ha en fortsatt fin-fin helg!

Skrevet

Bør man egentlig eksperimentere med slike ting på egen hånd? Noen bekjente av meg tok med seg avføringsprøve til legen, da fant de ut om det var problemer med melken..

Skrevet

Vår er det, og har noe barnelegen kalte kronisk småbarnsdiare, noe som vistnok er det vanligste grunnen til at små barn er dårlig i magen (mange blir feildiagonisert med mat allergi).

"løsningen" er enkel. Kuttet ut det aller meste av fiber i kosten hans + forsiktige med frukt/enkelte grønnsaker. Etter en liten uke var han mye bedre.

Skrevet

Det er ikke noe problem å eksperimentere med ulike dietter noen få uker av gangen for å prøve å finne ut hva det er. Men man må selvfølgelig ikke sette barnet på fast diett uten å snakke med lege eller ernæringsfysiolog.

Når det gjelder melkeallergi finnes det ingen enkel test legen kan ta, så det er best å prøve seg frem. Det kan påvises ved gastroskopi, men det er ikke noe man har lyst til å utsette barnet sitt for hvis man ikke må :)

Skrevet

Jeg var bekymret for jenta mi i fjor på denne tiden, da hun hadde svært løs mage i flere måneder. Det viste seg å være en mageinfeksjon, for fra september av ble hun helt fin igjen. Jeg ville bedt om oppfølging fra hs eller lege dersom du har tenkt å prøve endringer i kosten. Når det gjelder gluten er i alle fall det anbefalingen.

Skrevet

Vi har samme erfaring som "Makko og lillegutt". Eldstemann her er helt fin i magen så lenge vi klarer å begrense fiber-inntaket hans.

Hvis du finner ut at det er det må du si ifra i barnehagen. Vår barnehage er veldig fiber-grønnsaker-frukt-orientert så de måtte få beskjed om at han ikke skulle ha så fiberrik mat. (for ikke å snakke om en hel eske rosiner i adventskaleneren.... grøss)

Skrevet

Hmm.. Kunne du komme med tips på hva han kan spise / ikke bør spise hvis det skulle være dette?

Vanskelig dette, men er ikke redd for å kutte ut ulike matvarer. Melk finnes feks i laktosefri variant.

:)

Skrevet

Noen venner av oss fikk konstatert melkeallergi og melkeintoleranse ved å bruke avføringsprøve.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei.

Vår sønn er snart 19 mnd. og har alltid vært løs i avføringen. Vi tenkte tidlig på melkeintoleranse, fordi datteren til søsteren min har det samme. Vår sønn hadde også tendens til røde kinn, og litt hyppige luftveisproblem. (men har vært veldig lite syk). Uansett etter en veldig dårlig periode, med mye diaree, sluttet vi med melk og alt er bra. Vi prøvde igjen noen uker senere og alt ble likt. Nå holder vi ham unna melk, men gir små unntak. Ofte kan visst dette vokse seg av de.

mvh

Skrevet

ps.

Legen tok endel tester, men fant ingen sterke tegn. Da måtte en gå videre og ta endel ubehagelige tester. Da ville han heller at vi eksluderte melken for å se.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...