ღ☆Rosakrone & lilleprins☆ღ ♥ Skrevet 18. juni 2010 #1 Del Skrevet 18. juni 2010 Hei! kjære mine medsøstre som er gravide eller har født=) Kan dere hjelpe meg med gode tips til sunne matvaner? Som frokost, lunsj og middagstips? Snart i mnd 6 og gått opp 15kg.. Skal sies att jeg er ikke av de små og var i en slankeprosses da jeg ble gravid så måtte slutte med de medikamenten da. Og vekten har øøøkt=( Sitter ikke ve godisskålen hele tiden og jeg går noen turer i uken.. jordmoren min er på ferie og legen min sa att jeg ikke skulle tenke på vekten nå men han skulle hjelpe meg etter jeg var ferdig med graviditeten. Greit nok det men det begynner å bli veldig tungt for kroppen kjenner jeg. tar i mot tips, erfaring o.l. med stor takk=) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141995344-trenger-s%C3%A5rt-r%C3%A5d-for-i-sinke-min-vektoppgang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
høstbarn:) Skrevet 18. juni 2010 #2 Del Skrevet 18. juni 2010 For meg funker det i hvert fall med å unngå mye karbohydrater, fortrinnsvis brødskiver. Synes ikke knekkebrød metter så godt nå som jeg er gravid-sulten. Så jeg spiser en banan til frokost. Knekkebrød med masse godt pålegg til lunsj. Drikker mye vann med sitron. Planlegger OK middager. Spiser bare en halv potet for eksempel, og tar igjen med mere kjøtt/fisk/grønnsaker. Knekkebrød til kveldsmat. Noe godt hver kveld (må ha en liten gulrot:)) Og så putter jeg gjerne inn et eple i løpet av dagen. Jeg kan ikke trene, gå turer, ingenting- har kronisk bekkenleddsyndrom. Går med krykker... Så må passe godt på vekten, hoftene mine har ikke godt av at jeg blir tung... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141995344-trenger-s%C3%A5rt-r%C3%A5d-for-i-sinke-min-vektoppgang/#findComment-141995384 Del på andre sider Flere delingsvalg…
barn-er-lykke Skrevet 19. juni 2010 #3 Del Skrevet 19. juni 2010 Det er ikke tiden for å slanke seg når man er gravid, og det er flott at du har insett det. Men kostholdet har vi heldigvis muligheter for å tilpasse. Jeg prøver å ikke spise større mengder enn før jeg ble gravid. Selv om jeg blir fort sulten igjen så prøver jeg og holde måltidene små. Spiser knekkebrød til frokost, og mye frukt. Bruker også å skjære opp en halv banan, litt jordbær, et halvt eple og litt melon eller kiwi, ha det sammen med litt frokostblanding (med lite sukker), evt knekkebrødbiter eller havregryn og med naturell yoghurt eller melk. Det blir fristende med frokost og metter en god stund. Prøver å ha tilgjengelig frukt og gulerøtter slik at jeg kan spise det som mellommåltid. Spiser ganske vanlig middag, men passer at mengdene ikke blir for store. Jeg klarer alltids å spise enda litt til, men forsøker å stoppe litt før jeg er stappmett. Spiser også litt kvelds men aldri etter kl 20.30 fordi kroppen forbrenner mye dårligere om natten. Holder meg unna fet mat om kvelden og godteri og potetgull. Dette legger seg fort dersom man spiser det sent når man bare vil ha litt kos... Drikker helst vann, så og si aldri brus og juice kun en gang per dag.... Dette er mine triks, men det skal sies at dette er ikke noe jeg startet med når jeg ble gravid. En god del av vanene har jeg lagt meg til tidligere, så det ble ikke så vanskelig når jeg ble gravid, men kjenner jeg må være enda litt mer bevisst nå.... Fysisk aktivitet er også VIKTIG, minimun 30 minutt per dag, omså til butikken, til jobb, eller liknende. Mange finner ut at det er lettest å ha en fast "tur" de går, lettere å få det gjennomført og vite HVA man skal ta seg til.... Lykke til videre med graviditeten. Husk å ikke bli hysterisk, men kos deg. Likevel er det viktig å pleie seg selv for barnet og din egen del. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141995344-trenger-s%C3%A5rt-r%C3%A5d-for-i-sinke-min-vektoppgang/#findComment-142000854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lova Skrevet 19. juni 2010 #4 Del Skrevet 19. juni 2010 -Alltid drikk et stort glass vann før hvert måltid. -En porsjon havregrøt med litt hakkede mandler og rosiner gir bra metthetsfølelse og energi. -Jeg forsøker å ikke spise noe annet en frukt etter kl 18.00, og jeg starter også dagen med frukt. Bra for fordøyelsen. Sliter litt med hard mage. -Ellers spiser jeg normal mat til middag, men aldri masse karbohydrater. Det gjør jeg aldri ellers heller. Jeg forsyner meg også bare en gang dersom det ikke er sallat da:). -Spiser litt Haribo-mix innimelom, og forsøker å gå lange turer i raskt tempo så ofte jeg kan. Jeg er i uke 12 og har lagt på meg 2-3 kilo. I mitt forige svangerskap la jeg på meg 11kg. Apetitten gikk ned i takt med at magen vokste.Skal prøve å legge på meg det samme denne gangen. Er 180 og veier 67kg til vanlig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141995344-trenger-s%C3%A5rt-r%C3%A5d-for-i-sinke-min-vektoppgang/#findComment-142000873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 19. juni 2010 #5 Del Skrevet 19. juni 2010 Jeg spiser det jeg har lyst på, når jeg har lyst på det! Men er det usunt spiser jeg rett og slett bare lite av det Gomler i meg massevis av frukt og grønt hver eneste dag, er 25+4 og har gått opp 7 kg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141995344-trenger-s%C3%A5rt-r%C3%A5d-for-i-sinke-min-vektoppgang/#findComment-142001042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 19. juni 2010 #6 Del Skrevet 19. juni 2010 Signerer de mange gode tipsene i tråden her! Det viktgste for å roe vektoppgang er å forbrenne det man spiser. Har man litt "ekstra" å ta av er det lettere å trene uten å være bekymret for om man forbrenner for mye mtp at barnet også skal få, så det er bare en fordel. Ikke misforstå og tro at jeg snakker om et tell kalori og forbrenn det-opplegg, men du kan i alle fall trene så mye du prker uten å være bekymret! Trenger du å komme i gangmed øvelser anbefaler jeg boken "Trening for kule mager" av Jill Jahrmann. Prøv å tenk gjennom hva du spiser som har sukker i seg og kutt ut det fullstendig. Som en annen skriver: Drikk vann og ikke juice/brus/saft/iste etc. Sukkerfir drikke kan faktisk ha samme effekt som sukkerholdig drikke pga den søte smaken påvirker insulinproduksjonen og dermed forbrenningen din (har i alle fall en ernæringsfysiolog sagt til meg). Noen typer frukt har også høyt fruktsukker og kan med fordel unngås, f.eks ananas. Spis heller eple som også inneholder fiber som er bra for magen! Halvfabrikata, sånn som tørrvare eller ferdige supper og sauser har ofte mye sukker og fett i seg, samme med lettprodukter (sukker setter smak i stedet for fett). Kjeks er en annen felle som ikke så mange tenker over, eller h-melk i kaffen (nesten alle kaffebarer lager latte med h-melk om du ikke ber om noe annet. Jeg har byttet ut all melk med enten ekstra lett lettmelk eller skummetmelk). Honning er en annen søtningsfelle som mange går i og ikke tenker på, eller sukker i te etc. Vær nøye på at du får i deg nok proteiner for hvert måltid, det forlenger metthetsfølelsen og behovet for raske karbohydrater i form av sukker/godteri/potetgull/snacks og kaker etc. Bønner og linser i salaten er gull! Masse lykke til videre Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141995344-trenger-s%C3%A5rt-r%C3%A5d-for-i-sinke-min-vektoppgang/#findComment-142002101 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tulla<3sep2010 Skrevet 19. juni 2010 #7 Del Skrevet 19. juni 2010 Det beste er å gå tur! Jeg er heldig som har hund, selvom formen noen ganger er dårlig så må vi ut å gå.. men da blir det veldig rolige kortere turer, mens andre dager blir det lange gode turer! Ellers så passer jeg på hva jeg spiser, spiser endel frukt og passer på at jeg generelt ikke spiser pizza, hamburger og alle de "standard" fy mat tingene. Jeg blir ikke mett på knekkebrød, og før jeg ble gravid så levde jeg på knekkebrød. Men nå er det uaktuelt, må ha vanlig brød. Ellers så spiser jeg ikke etter kl 20. Er jeg veldig sulten likevel så kan jeg lage meg en smoothie eller spise et eple/banan. Men tur er det aller beste! Er 25 pluss 6 og har lagt på meg 4 kilo. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141995344-trenger-s%C3%A5rt-r%C3%A5d-for-i-sinke-min-vektoppgang/#findComment-142002121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå