Gå til innhold

Puppenekt, flaskenekt, forstoppet... og nå har hun ikke spist siden kl 14 i går...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt fortvilet.. Begynte med tillegg på datteren min på 14 uker for noen uker siden da hun begynte å tulle hver gang jeg skulle amme. Nektet først å ta høyre pupp i noen dager, så gikk det en uke og hun nektet å ta venstre... Begynte å våkne mer og mer om natten og de siste 4 ukene våkner hun annenhver time.. Begynte å gi flaske da jeg tenkte at hun ikke ble mett av melken min. Den siste uken ble det mer og mer flaske selv om det var vanskelig å få henne til å ta den - må synge og bære samtidig som jeg lirker den i munnen hennes. Pupp har hun hatt totalnekt på bortsett fra av og til på natten..

Ble ganske hard i magen fra forrige helg og har kun hatt en avføring hittil denne uken. Det var kun etter en ts med malt i flaske. Men nå lurer jeg på om hun ikke liker smaken på malt? Trodde babyer skulle like det siden det gjorde mme søtere. Hun drakk såvidt av en flaske lagd uten malt i natt, men nektet å ta den med malt da jeg skulle lure henne ved å bytte fort.. Har prøvd malt oppløst i kokt, lunkent vann med sprøyte for å få det i henne, men det spytter hun bare ut.. Er helt fortvilet - noen råd hadde jeg satt stor pris på!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun er forstoppet, er det kanskje derfor hun ikke spiser. Prøv å ta tempen, det kan hjelpe på å få ut hard avføring. Hvis helt stopp går det an å bruke lite microklyx/ skylle med saltvann, men ville selvfølgelig heller prøvd å løse opp "fra toppen". Jeg har ingen erfaring med malt og mme, men det får du sikkert mange gode råd om her:) (trodde også malt var søtt og godt som babyene likte..:)

Skrevet

Hei Tingeling og takk for svar,

Har prøvd å både massere endetarmen og ta tempen - hjalp ikke :-( Trodde også at "alle" babyer likte mat, men tydeligvis ikke..

Prøvd både Nan og Hipp - noen med erfaringer fra Nan Ha 1? Skal det være bedre?

Skrevet

Først må jeg si at jeg skjønner veldig godt du er bekymret. Har du snakket med helsesøster?

Kan det være at hun har noen låsninger? Har hørt at de da kan ha vondt for å spise, faktisk. Kanskje værdt og ta turen til en kiropraktor. De er svært forsiktige og delikate med disse små barna, og de kan virkelig gjøre underverker :) -om det er tilfelle at hun har låsninger.

Ellers så kan du ha litt maltekstrakt i melka hennes, som ofte hjelper litt på hard mage. Men tror nok avføringen normaliserer seg når hun igjen får i seg nok veske.

Et annes tips er å prøve å mate med kopp. På apoteket får man kjøpt små plastkopper, slik som de ofte bruker på premature barn som av ulike årsaker ikke kan amme. Her måtte jeg gi vann av slike kopper frem til hun skjønte hvordan hun skulle suge utav flaske. De lærer seg fort teknikken :)

Håper det ordner seg for datteren din. Lykke til! :)

Skrevet

Hei. Det er ikke så enkelt når det både er puppe- og flaskenekt, det har forekommet her også ;) Jenta mi var veldig plaget med hard mage. Hadde både malt i melka og ga sviskemos for at det skulle bli løsere. Du kan prøve å gi litt sviskemos, sviskesaft eller laktulose for å få fart på systemet. Hvis du velger laktulose kan du gi ca 3 ml i løpet av dagen.. Det fikk fart på sakene her i allefall. Man blir ikke avhengig av det, da det ikke tas opp i kroppen. I det lange løp er det vel best med sviskemos og malt, men for en liten periode er det helt greit med laktulose. (fikk vi beskjed av barnelege)

Lykke til :)

Skrevet

Jeg hadde også samme problemer som deg, og det hjalp virkelig med kiropraktor. Hvis du enda har melk hadde jeg begynt å pumpe og ringt en kiropraktor. Virker ikke som det er melken som er problemet siden hun er dum med flaske også.

Etter behandling har ammingen gått fint...

Skrevet

Og gi henne mat med tesje fram til du får henne til å spise. Du kan og prøve med sukkervann hvis det virker som om hun har vondt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...