Snart mamma til 2 <3 Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 Hei. Jeg lurer på hva som skjer når du har fått beskje om at det fåregår en celledeling i livmorhalsen, og så blir du gravid? Kan dette være en alvorlig celledeling, som fører til kreft og hva har dette å si for barnet? noen som har erfaring ang dette?
Sannali Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 Dersom du har fått bekreftet unormal celledeling FØR graviditeten bør du følges opp ofte fremover. Det KAN være et forstadie til kreft, men så lenge du er godt fulgt opp skal du bare slappe helt av. Jeg hadde flere GU med celleprøver og biopsier gjennom svangerskapet, samt etterpå. Dette ved gynekologisk poliklinikk ved mitt lokale sykehus. Dessverre for meg ble celledelingen mer alvorlig, og det ble bestemt at jeg skulle få utført en konisering. Her fjerner de en del av livmorhalsen, størrelsen på området avgjøres av gynekologen. På den andre siden kan du anse deg selv som ferdigbehandlet etter en konisering. Jeg hadde min i november i fjor, og har hatt to fine celleprøver etterpå. Jeg ble aldri frarådet fra å bli gravid, men måtte ofte fortelle at jeg hadde hatt celledeling før graviditeten siden dette også er noe som kan skje forbigående under en graviditet. Lykke til, dette er ikke det verste i verden:)
mammasgull Skrevet 18. juni 2010 #3 Skrevet 18. juni 2010 Jeg har celledeling, har hatt det ganske lenge, og nå er jeg gravid. Skal til gynekologen for en ny celleprøve i dag, for å holde det under oppsikt under svangerskapet. Jeg skulle egentlig også tatt biopsi/vevsprøve, men etter nye retningslinjer, så blir det visst bare å ta jevnlige celleprøver. Uansett, forstadie til kreft sier hun over, forsåvidt sant, men det tar mange år før det utvikler seg til det. Før den tid er det flere tiltak som gjøres, så det går som regel over Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå