Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 De har jo ingen "ordentlig" utdannelse, og jeg mener at dersom man ikke gidder å jobbe for å komme seg opp og frem lønnsmessig, har man ingen gode argumenter å rutte med. Hvorfor skal de ha bedre betalt enn f. eks. hjelpepleier som faktisk har gjort den innsatsen og utdannet seg? Det er jo ikke de som blir lammet av streiken sin feil at vekterene er for dumme til å gå normal skolegang. Vektere: Her skyter dere dere selv i foten så det suser! Har dere ikke blitt uglesett før, blir dere ihvertfall det i fremtiden. Og på toppen av det hele (et ordentlig premieeksempel synes jeg); forhandlingslederen deres høres tilbakestående og mindre intelligent ut. Jeg brøt ut i spontan latter første gangen jeg hørte denne kvinnen snakke på radio... Mr. Perfect
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 enig! folk med utdannelse skal alltid tjene mer en uutdannede,det er min mening!
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #4 Skrevet 17. juni 2010 Det vet jeg faktisk ikke. Men de mener tydeligvis at de får for lite. Det er jo så risikofullt å gjennomlyse baggasje og passe på at ungdommen ikke bruker skateboard inne på kjøpesentrene..
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #5 Skrevet 17. juni 2010 Vekteryrket krever ingen utdanning, mens politiet krever 3 år høyskole. Ene og alene pga dette, vil og bør aldri grunnlønnen til en vekter komme på samme nivå som grunnlønnen til politiet.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #6 Skrevet 17. juni 2010 Denne streiken er ene og alene sosialismens skyld. Dersom vi i Norge (som det siste kommunistiske land i Europa) ikke hadde premiert unnasluntrere og lagt opp til en tradisjon med belønning og plster på såret til de "stakkarene" som ikke gadd å gjøre det lille ekstra på skolen og ellers i samfunnet. Mye vil ha mer og fanden vil ha fler. Nei, vektere: Ta dere selv i nakken og tenk dere godt om nå. Dere er tydeligvis på et sted dere ikke vil være, og kan det hende at ganske mange av dere hatt tatt en del feil valg i livet? Mr. Perfect
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #8 Skrevet 17. juni 2010 At mange av dem har kriminellt rulleblad i tillegg til at det eneste de har er et lite kurs sier sitt om hvor alvorlig de bør bli tatt i en streik.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #9 Skrevet 17. juni 2010 hmmm.... de streiker for og få gjennomsnittlig industriarbeider lønn. først må vi finne ut hva gjennomsnittlig industriarbeider lønn er og her er min definisjon : snittlønna for alle på en bedrift som bidrar til at produksjonen går sin gang og dvs : snekkere, sveisere, elektrikere, rørleggere. platearbeidere mm med unntak fra kontorister. lønna her inkludert tillegg og produksjonsbonuser må legges sammen og deles på antall ansatte. så må alle bedriftene i lokalområdet regnes med og det totale antallet ansatte deles på lønnsutbetalinger ikke inkludert overtid. lønna her gjenspeiler nemlig en del av boligprisene og andre kostnader lokalt. altså må de få lokal forhandlingsrett først. men kravet er ....bare...gjennomsnittlig tarifflønn og det er langt under reell industriarbeider lønn. så snakker de om ansvaret de har.... ansvar får ingen betalt for og vekterne har ett svært lite ansvar f.eks sammenlignet med en bussjåfør som er totalt alene med oppgaver vektere og politi ikke vil gjøre uten minst to mann. vektere...en tabbe og materielle verdier går tapt. bussjåfør....en tabbe og liv går tapt med minst ett år i fengsel for uaktsomhet. nei...hvem i samfunnet har ansvar tyngende over sine skuldre ??? for begge grupper må nok heves med fra 100 - 150 k hvis de skal oppnå gjennomsnittlig industriarbeider lønn. og arbeidsgiversiden har ikke priset inn så mye for oppdragene at de har råd til dette. vekternes fagforening gjør nok samme tabben som sjåførenes fagforening og lurer sine medlemmer med noe uoppnåelig. vel.... trosser de lønnsnemd og står til neste år på samme tid får de nok. for før ellerv siden vil samfunnet ha igang igjen virksomheten.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #10 Skrevet 17. juni 2010 Vel, du må ha plettfri vandel for å kunne bli vekter.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #11 Skrevet 17. juni 2010 Det stemmer ikke. Du må riktignok ha plettfri vandel for å være 100% trygg i jobben din som vekter, men det tar ofte lang tid før de blir sjekket opp. Firmaet i følgende lenke ble ikke sjekket opp før etter 12(!) år: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=179929
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #12 Skrevet 17. juni 2010 For å bli vekter må du derimot, ja hold dere fast, ha et kurs.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #14 Skrevet 17. juni 2010 Jeg så at vektere ønsket seg opp på 95% av en industriarbeiderlønn. I så tilfelle så vil gjennomsnittlønnen for en vekter være ganske nært gjennomsnittslønnen for en adjunkt/lærer. Jeg mener uansett at store deler av vekterbransjen er helt unødvendig. Jeg tror og at mange oppdager det nå som vekterne er i streik. Dessverre er sikkerhetskontrollen på flyplassen outsourcet til private vekterselskap, og det er vel et av de få områdene vanlig folk virkelig merker noe. Ellers er det enkelte verditransporter, helsealarmer o.l som også er viktige, men jeg tror at om streiken blir langvarig så er det mange som av de som kjøper vektertjenester i dag som lurer på hva de egentlig betalte for. Sikkerhetsbransjen er altfor stor og i mange tilfeller helt unødvendig. Den er også blitt en sovepute for politiet som for det meste holder seg inne på sine politikammer og politistasjoner og en sjeldent gang kan sende ut en bil med to menn for å kjøre rundt og bli sett. Uniformerte vektere i gatene er ikke en erstatning for politi i gata.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #16 Skrevet 17. juni 2010 Håper de ikke stenger Kjevik på tirsdag. Skal til USA...
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #17 Skrevet 17. juni 2010 Dette er hva arbeidsgiversiden sier om striken og hva de tjener: http://www.nhoservice.no/article.php?articleID=2075&categoryID=139 NHO Service sitt tilbud ville i snitt gitt en økning i år på 4.25 % på grunnlønnssatsene mot det normale fra frontfagene som er 3 %. Unio og Oslo kommune fikk en ramme på 3.4 % En vekter tjener i dag før årets oppgjør erfaringsmessig mellom kr. 275.000 til kr. 360.000 etter hva vi får oppgitt av våre medlemmer. Så jeg synes de skal godta dette tilbudet, og starte å jobbe igjen. Har ingen sympati for denne gjengen.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #19 Skrevet 17. juni 2010 Et yrke som ikke har egentlig autoritet og den eneste kvalifikasjonen er et kurs er ikke de første som burde fått bedre lønn. Noe risiko er det å være vekter ja, men vekterene som går rundt på handlesenter og i byene på dagtid gjør seg ikke fortjent til noe høyere lønn, skulle tro det var risikotillegg for å jobbe på nattetid og slik, men siden de er private er det jo bare å kreve risikotillegg av arbeidsgiver hvis de ikke allerede har det. Om de har fortjent mye bedre lønn er noe helt annet, når alarmen gikk hjemme gikk det en og en halv time før vekterene kom....
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #20 Skrevet 17. juni 2010 Jeg jobber selv som vekter og har gjort det såpass lenge at jeg har opparbeidet meg det høyeste lønnstrinnet. Må si at det ikke er så mange andre steder jeg kunne ha tjent såpass som jeg gjør uten noen som helst form for utdanning. Så lønna klager jeg ikke på, men... og det er selvsagt et "men", natt og helgetilleggene er blitt bortimot barnslige og har vært fredet i mange år nå etter en hestehandel som ble gjort en gang. Størrelsen på disse er noe av grunnen til at vi har stor gjennomtrekk i bransjen, så disse ville det ha vært greit å få opp på et anstendig nivå. Så til det vi gjør for disse pengene da. Ser at noen klager over lang utrykningstid her. Det kan være mange årsaker til det, mest sannsynlig hadde de flere alarmer samtidig og kanskje bare en bil som kjører alarmrykk. Andre årsaker kan være trafikk, det kan tenkes at vekteren fikk beskjed om at alarmen ble slått av med brukerkode og av den grunn nedprioriterte... det finnes mange grunner, men somle gjør vi ikke! Ellers så gjør vi faktisk ganske mye nyttig. Bare i vinter har vi oppdaget og fikset et utall vannlekkasjer, sikret en mengde innbruddssteder, hjulpet en haug med folk som trengte hjelp til alt fra å komme seg inn i huset sitt da de selv hadde mistet nøkkelen til å komme seg på sykehus ved illebefinnende etc. Aner ikke engang hvor mange ulåste dører/åpne vinduer vi har sikret, det er utrolig mange, hvor mange branner som kunne blitt mye større hvis folk ikke hadde hatt alarm, hvor mange folk vi har fått ut av heiser som står etc. etc. Og dette er bare fra en mobilavdeling, i tillegg kommer alle stasjonærobjektene, sentervakthold, heliport/flyplass... Så vi gjør litt mer enn å stå og plage folk som skal ut å fly
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #21 Skrevet 17. juni 2010 Startlønna er 134 kr og noen ører i timen
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #22 Skrevet 17. juni 2010 !!!!!!! NRK Dagsrevyen informerte nettopp om at kun en tredjedel av de som jobber i sikkerhetskontrollen på Gardermoen er organisert i det forbundet som streiker. Dette betyr, til glede for meg og alle andre som skal reise til utlandet i nærmeste fremtid, at vi ikke trenger å bekymre oss for at Gardermoen skal stenge som følge av streiken.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #23 Skrevet 17. juni 2010 Streik i 2010 er en primitiv form for lønnskamp. Streik var et våpen som var beregnet på å tvinge arbeidsgiveren i kne. I dag rammer det stort sett bare den uskyldige tredjepart. Det kan da ikke være vanskelig å hente inn tyttebærpoliti fra Sverige slik at disse sutrerne blir sittende med skjegget i postkassa. Var disse menneskene helt uvitende om lønnsnivået da de tok vekterjobben?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #24 Skrevet 17. juni 2010 Spør hva gjøre ikke alle så jobber likt. Skal tjenter noen kr i dette yrke så må bli litt natt/helg jobbing. Jobber skifte her og da blir helger og natt og kveld osv.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #25 Skrevet 17. juni 2010 Altså, man skal ha plettfri vandel for å være vekter. At systemet som sjekker dette svikter betyr ikke at det ikke er et krav om plettfri vandel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå