Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 Noen som har tips til middager som er rask å lage, sunne og som både jeg og mini kan spise. Hun er 11 måneder, kun to tenner. Er bare oss to. Er ikke flink på kjøkkenet. Har pleid å lage middager (kjøtt, potet og grønnsaker most også fryst ned) til jenten min, men nå vil hun ikke ha det. Vil heller ikke ha ferdig babymat. Tar imot tips til hva vi kan lage med stor takk!
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 pasta med brokkoli. Kjør det i blender med litt smør og litt vann fra kokinga. Vi koker pasta og brokkolien i samme kasserolle, men det trenger du jo ikke. Husk å tilpass saltmengden evn ikke salte. samme kan gjøres med kikerter og blomkål også. Kikerter fra boks som kokes i sausen/søet sin med en liten klatt tomatsaus/tomatpure, eller blomkål likens som brokkoli.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #3 Skrevet 17. juni 2010 Vi lager helt vanlig middag (poteter, kjøtt,saus,ris,kylling etc) og moser det litt eller deler opp i små biter. Hun spiser så og si alt vi spiser og nekter babymat.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #4 Skrevet 17. juni 2010 Ikke noe kjøtt?? Kikerter? Hva er det? Ikke begeistret for blomkål selv.. Tror jeg må sette opp ukes meny for å klare dette..
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #5 Skrevet 17. juni 2010 Er det jeg har tenkt til å, lage helt vanlig mat, men jeg er så dårlig på kjøkkenet. Blir som oftest taco og pizza, noe ikke mini skal ha. Derfor jeg ønsker tips til lettvindte middager som mini og kan spise. Sånn hverdagsmat:)
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 17. juni 2010 #6 Skrevet 17. juni 2010 Baby på 11 mnd kan spise det meste. Tips: Gi henne en hel kokt gulrot å gnafse på. Følg med at hun ikke får i seg for store biter, men biter må de venne seg til å håndtere. Ville ikke most maten så mye lenger, min sønn på 9,5 mnd har spist ganske store biter en god stund nå faktisk. Han brekker seg ikke, spytter ut hvis han ikke klarer med biten han har i munnen. Ellers så er jo fiskeboller i hvit saus et høydepunkt. Kokte grønnsaker (amerikansk blanding f.eks) er sunt og god og man kan plukke selv. I den alderen liker de å sitte og plukke, men ikke gi for mye av gangen, da havner det mer på gulvet enn om du gir bare litt. Min sønn sine favoritter er fiskegrateng(Findus Hjemmelaget type), pannekake(får hele greia å sitte og slenge med), fiskeboller, kjøttkake, fiskekake, stekt laks med rømme og potet, pasta med kjøttsaus(går an å bruke Dolmio) etc etc. På tide å begynne med middag nå som jenta er blitt såpass stor. Gode matvaner læres tidlig. Lurt å spise det samme som henne, ikke mose alt (blir ugjennkjennelig)
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #7 Skrevet 17. juni 2010 De tingene der burde gå lett å lage! Fiskegrateng er jo ferdig, settes i ovnen. Trenger ikke mer tilbehør hvis du ikke vil.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #8 Skrevet 17. juni 2010 Mormoren til mini er helt hysterisk når det gjelder klumper. Men mini kan altså spise klumper nå? Få de gulrotbitene som er i amerikanskblanding osv?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #9 Skrevet 17. juni 2010 Spaghetti KOk spaghettien og stek kjøttdeig. Hel over et glass dolmiosaus. Wok Stek kylling, ta friske grønnsaker og stek eller kok eller fryste i ferdigpakke. kok nudler. Kjøttkaker Ta en kjøttdeig, tilsett et egg og litt krydder. lag til kjøttkaker og stek. Brun saus får du på pose kok grønnsaker til eller fryste. Pølsegryte Kok pastaskruer, stek middagspølse. Legg i form. Lag bernaissaus fra pose og hell over, in i ovnen i 15 minutt Ha små brokkoli og gulerotbiter i formen og. Laks Stek laksefileer (fine og ferdig skåret i frysedisken) Kok poteter. Fiskepinner Stek fiskepinner. Kok gulrøtter. Lag potetmos fra restepoteter om du har hatt noen til overs. Fiskeboller Kjøp fiskeboller i hvit saus i boks. Kok poteter. Skrell gulerot til
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #10 Skrevet 17. juni 2010 2047 Forer du ungen bare på grønnsaker?!
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #11 Skrevet 17. juni 2010 Første som slo meg er at det er helt unaturlig å mose maten til en et åring. Klart hun kan spise mat nå. Det har med urfordring og mestring å gjøre. Klart en et åring ikke skal ha most mat. La henne spise selv. Har dere fiskepinner så gi henne en hel fiskepinne, så kan du mate henne noen skjere med potet og saus. Jeg pleide å la ungene spise selv, så jeg styrer unna ting som har for mye saus. Men når de er et år, så kan du gi henne en skje og mate med med en skje. Da tror hun hun spiser selv :-) Men det går jo an å vaske hender og ansikt etterpå. Kjott i biter som hun kan plukke opp med fingrene, grønnskaker som hun kan plukke opp å spise selv, brød kan du dele i strimler for henne å håndtere. Mais kolber med smør er jo digg for de små på den alderen. Grillspyd er jo supert, det kommer jo fine biter, med kylling steikt løk, tomater og alt annet du måtte ønske å ha på. Når du deler kjøttet så pass på å dele kjøttet både med og på tvers av kjøtt fiberene. Slik at hun ikke får lange kjøtttråder hun ikke blit kvitt.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #12 Skrevet 18. juni 2010 Må si meg uenig i at det er unaturlig å mose mat til ettåring. Noen klarer bare ikke svelge klomper enda og må vennes gradvis til det. Minste her er året og er så grisk at hadde hun fått en fiskepinne i handa hadde hele havna i mnnen og halsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå