Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 Ser i den tråden om hva folk jobber med, en person har svart "adjunkt på barneskole". Hva er en adjunkt sånn bortsett fra å være lærer? Er det bare kulere å kalle seg adjunkt?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 En adjunkt er stillingsbetegnelsen for en lærer eller førskolelærer i det norske skolesystemet som har lavere grad fra universitetet eller høgskole med praktisk pedagogisk påbygning. Adjunktstatus kan også oppnås for de med treårig lærer- eller førskolelærerutdanning med minst ett års godkjent tilleggsutdanning fra høgskole eller universitet eller annen likeverdig utdanning med pedagogisk påbygning. Etter at allmennlærerutdanningen ble 4-årig er alle allmennlærere adjunkter. Med fem års utdannelse kvalifiserer man til stilling som adjunkt med opprykk.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #4 Skrevet 17. juni 2010 Det er den tittelen du får dersom du går på lærerskolen. I tillegg finnes det faglærere. Det er en som tar en bachelor i ett eller annet fag og tar pedagogikk etterpå.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #5 Skrevet 17. juni 2010 Ja, jeg skjønner at det er tittelen, men en adjunkt gjør ikke noe annet enn det vi kaller lærere? Adjunkt = lærer. Jeg skjønner at det sikkert er viktig å bli kalt adjunkt, jeg bare lurer på om det er en praktisk forskjell, hvilket jeg nå skjønner at det ikke er. Er det sånn at man helst skal si "adjunkten til datteren vår" istedet for "læreren til datteren vår", eller?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #6 Skrevet 17. juni 2010 Hehe.. du kan hvis du vil ;-p Det er det samme som en ingeniør kaller seg cand. mag på en måte...
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #7 Skrevet 17. juni 2010 Adjunkt skiller en vanlig lærer fra en faglærer.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #8 Skrevet 17. juni 2010 Er det ikke sånn at du kan jobbe som lærer uten høyere utdannelse, og da bli lønnet som lærer, eventuelt ha et grunnfag og undervise i dette = lærer. Mens en adjunkt er en som har tatt den fireårige lærerutdannelsen?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #9 Skrevet 17. juni 2010 Da blir du nok lønnet som ufaglært, for du må ha pedagogikk...
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #10 Skrevet 17. juni 2010 Nei.. En lærer er de som gikk f.eks lærerskolen på 80 tallet og tidligere, da det bare var tre års utdannelse. Nå er det 4 år - og da blir en adjunkt. Men når det er sagt, kan du godt kalle meg lærer selv om jeg er adjunkt:)
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #11 Skrevet 17. juni 2010 Men du, adjunkten...Nå må du svare på det jeg prøver å spørre om: Hva er den PRAKTISKE forskjellen på adjunkt og lærer i det daglige virke??
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #12 Skrevet 17. juni 2010 adjunkt er en oppnådd tittel. en adjunkt jobber som lærer.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #14 Skrevet 17. juni 2010 Neida, ingen forskjell. men blir det samme som man i det offentlige kan bli ansatt som førstekosulent, rådgiver, senorirådgiver etc. Er bare en oppnårr lønnskode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå