lisa36 Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 Så hadd æ bestemt meg for å bli alenemor og var fornøyd med det! Helt til hormonprøven viste fsh på 16!!! Har målt sfh to ganger og begge fått samme resultat (på dag 2-3 i syklusen). I begge syklusene hadde jeg positiv el-test på dag 12,og progesteron på over 40 en uke etter el. Skulle egentlig reist til Køben idag for insem, men det ble ikkeno av til tross for positiv el-test. Det sies jo at ved fsh over 12 er det ikke håp så da er det vel bare penger ut vinduet?? Har en skikkelig nedtur, skjønner ikke at jeg skal være nær overgangsalder allerede nå...... Noen som har lyktes med så høg fsh her? Og hvorfor får jeg positiv el-test dersom jeg ikke er fertil?
satser & vesla Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 Hei. Jeg kan ikke svare på spm, men anbefaler deg å ta kontakt med cfc og snakke med Dr. Lindenberg, han kan helt sikkert gi deg sikkelig svar: http://www.copenhagenfertilitycenter.com/
Pollyanna67 Skrevet 17. juni 2010 #3 Skrevet 17. juni 2010 En fsh på 16 er nok litt i høyeste laget, men siden du tydeligvis har eggløsning (med et progesreron på 40 så er det ingen tvil om det) og du er psåpass ung ville jeg ikke gitt opp riktig ennå. I følge CFC kan man ikke se på fsh-tall separat, men må se det i sammenheng med andre verdier også. Høye fsh-tall kan nemlig skyldes andre forhold enn at overgangsalderen nærmer seg. Det kan også svinge en del. For min del har den bare blitt lavere og lavere hvert år til tross for alderen:) Du kunne f.eks prøve wheat grass (helsekostpreparat) som visstnok skal ha en god effekt på å redusere fsh. En annen ting du kan gjøre er å få målt AMH (anti muller hormon) som visstnok er en bedre målestokk på hvor nære man er overgangsalderen. Ellers er jeg enig med satser. Ta en prat med Dr. Lindenberg hos CFC å få en vurdering fra en spesialist.
lisa36 Skrevet 17. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 17. juni 2010 Skal snakke med Lindenberg på onsdag. Men dette AMH, hvor kan man få målt dette. Måler de det på et vanlig legekontor?
VestlandsPrøver Skrevet 18. juni 2010 #5 Skrevet 18. juni 2010 Fsh på 16 er ganske høyt ja, men mine prøver startet på 27, var innom 19 og har nå landet på rundt 13, men har fått beskjed om at det ikke er noe problem. Jeg har også lave progesteronprøver, men også det er greit i følge cfc. Og jeg tror ikke de gjør dette bare for å tjene peng heller. Jeg har normal eggløsning og alt ser normalt ut "der nede" så det er ikke nødvendig at hormonprøvene skal være innenfor. Har du vært til ul? Dersom du har gode egg spiller det ingen rolle hva prøvene sier for hormoner er ganske individuelle og derfor kan høye verdier være normalt for deg. Selvsagt vet jo ikke jeg om hvordan ståa er med deg, men jeg har vært gjennom de bekymringene selv og fått beskjed om at det ikke er noe galt med meg. Jeg har ikke blitt gravid enda så jeg vet ikke hvordan dette vil ende heller, men jeg har nett vært til mitt 2. forsøk og håper det skal gi resultater! Så jeg vil anbefale deg om å få en time til gyn for å få sjekket hvordan det ser ut. Da få time rett før eggløsning! Du kan også få hjelp med hormonpiller eller ta hvile tid med p-piller (som kan være med på å senke fsh) eller gjøre som meg å gå på homeopatmed i sammen med akupunktur og fotsoneterapi! Funker det og! Uansett ønsker jeg deg masse lykke til!!
Ster IL Skrevet 18. juni 2010 #6 Skrevet 18. juni 2010 Jeg har hatt høy sfh siden 20 årene. Det gjør det vanskelig å bli gravid, men kjenner jeg blir litt irritert når legene sier det er umulig. I en alder på 34 år ble jeg gravid, og det var hjemmelaget!!!! Hadde da sfh på 18! Har også fått ivf tvillinger etterpå.
Merehei Skrevet 18. juni 2010 #7 Skrevet 18. juni 2010 Vil absolutt anbefale å få målt AMH- For jeg hadde FSH på 13 på dag 4 i syklus og testet postivit på eggløsningstester. Hadde tatt scanning og livmor og ene eggstokken var helt fine, og den andre hadde litt snev av pcos symptomer. Men fordi FSH var på 13 så ble jeg anbefalt å måle anti muller hormon og den visste at jeg hadde veldig lav fertilitet. Så jeg anbefaler deg virkelig å få sjekke amh verdiene dine. Jeg er riktignok 4 år eldre enn deg,men med så lave verdier som jeg hadde så hadde jeg nok vært i prosessen med synkende fertilitet ei stund allerede. Som sagt min gynokolog anbefalte meg det, og sendte meg bare en mail som jeg tok med til fastlegektr mitt og fikk tatt prøven der. Prøven må sendes bort da og for meg som bor på østlandet så ble den sendt til hormonlabratoriet på aker og svar fikk jeg etter nesten 3 uker. Jeg tror kanskje det må rekvireres av en gynokolog da for jeg opplevde at fastlegen min ikke hadde fått svaret, men gynokologen som det hadde stått skulle ha kopi av prøvesvarene. Lykke til !!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå