Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 Hei! Har lyst til å få meg jobb som lærer på 1.klassetrinnet etterhvert. har jobbet i barnehage i 7 år snart. har pedagogisk assistent kurs og er utdannet barne og ungdomsarbeider. (skole har jeg ikke, bare 1.år vgs, men utdannet gjennom kursene og erfaring) hvordan er lønnen? noen som vet? erfart selv? takk for svar:)
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 Du kan da ikke få lærerjobb med den utdanningen... I så fall må du bo grisgrendt til.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #3 Skrevet 17. juni 2010 d er jo sååååå mange lærere uten noen form for noe utdanning ute i skolene nå??!? stor mangel på utdannede lærere.. sånn jeg har forstått d.. tar jeg helt feil?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #4 Skrevet 17. juni 2010 http://www.aftenposten.no/jobb/article2961585.ece noen som vet litt øm lønnen da? ikke om jeg kan få jobben eller ikke!
Magehus Skrevet 17. juni 2010 #5 Skrevet 17. juni 2010 "skole har jeg ikke, bare 1.år vgs, men utdannet gjennom kursene og erfaring". Du kan jo ikke være utdannet uten å ha utdanning. Kurs er kurs. Utdanning er studiepoeng. Du er ufaglært, og vil nok få laveste ufaglærte lønn. Den har muligens øket litt nå, men per 1. mai 2009 var den på 232 700 kroner uten ansenitet. Dersom du får godkjent dine syv barnehageår som ansenitet, var overnevnte lønn på 237 800 kroner. Lærer
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #6 Skrevet 17. juni 2010 kursen jeg har gått gir meg fagbrev som barne og ugdomsarbeider hvis du ikke skjønte det! på lik linje som om jeg hadde gått 3årig skole eller hva d nå er. fullført barne og undomsarbeide nett kurs. og over 5 år praksis. så ja jeg har utdannelse da:) bare ikke tatt den på skolebenken:) takk for svar da!
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #7 Skrevet 17. juni 2010 Jeg vil ikke tro at du kan få jobbe som lærer med den utdanningen. Men som assistent tror jeg du kan være kvalifisert. Uansett om du skulle få noen vikartimer, så får du jo ikke betalt det samme som de som er utdannede lærere. Du må ha fire års høyere utdanning (høgskole eller Universitet) for å få den lønnen.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #8 Skrevet 17. juni 2010 ok, takk:) da tror jeg heller satser på noe annet. har bare så lyst å fortsatt jobbe med barn, men prøve noe nytt.. ikke bhg tror jeg:) men men vi får se:) hennes og mauritz er vist bra betalt:)
Magehus Skrevet 17. juni 2010 #9 Skrevet 17. juni 2010 Jeg skjønte ikke det ut fra det du fortalte, nei. Dersom du har fullført videregående over nettet, har du jo fullført. Uansett mener jeg du er ufaglært og vil få ufaglært lønn. Lærerutdannelsen består av 4 års fulltidsstudium. Det er ikke et fagbrev.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #11 Skrevet 17. juni 2010 bare ratr d skal være så vanskelig for meg når: David von Tangen (28) er klar for en ny time med klasse 8 A ved Tokerud skole på Stovner. Han har ingen lærerutdannelse. Han er pilot. Det er imidlertid intet hinder for å undervise på ungdomsskolen, hvor han har vært i tilnærmet hundre prosent stilling siden før jul. (tatt utfra linken...) men jeg er avhengig av bedre lønn enn d som er skrevet av dere, så ser meg rundt etter noe annet.. har 20.000 utbetalt nå så går ikke ned tiul under halvlønn nei..
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #12 Skrevet 17. juni 2010 Hehe, er nå glad for at du ikke skal være lærer på noe som helst klassetrinn. hehe...
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #13 Skrevet 17. juni 2010 Du kan få jobb som lærer, men du får selvsagt ikke lærerlønn. Med fagbrev som barne-og ungdomsarbeider vil du bli lønnet som fagarbeider.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #15 Skrevet 17. juni 2010 Troller/ tuller du? Selvsagt får du ikke lærerlønn med utdannelse kun fra videregående skole.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #16 Skrevet 17. juni 2010 jeg troller/tuller ikke. jeg har da ikke sagt at jeg ville ha lærerlønn, skjønner at jeg ikke får det, men lurte på om jeg kanskje fikk litt mer en minstelønn (innenfor skole) i og med at jeg har pedagogisk utdannelse, barne og ungdoms arbeider fagbrev og erfaring i ganske stor grad. OG JEG ER UTDANNET! (ikke som lærer bare) han fyren i linken er utdanna pilot? han jobber som lærer?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #17 Skrevet 17. juni 2010 16.55 et sånn svar var det jeg var ute etter:) takk:)
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #18 Skrevet 17. juni 2010 Men hvilke fag har du? En pilot har en god del fysikk og matte, og er derfor kanskje bedre egnet til å undervise i naturfag enn mange lærere. De som har utdanninger som fordyper seg i visse fag (minst 90 studiepoeng mener jeg), kan midlertidig undervise i skolen. Det krever at de etter hvert får seg praktisk pedagogisk utdannelse, som i antall studiepoeng overskrider det du må ha av pedagogisk utdannelse .Ja, jeg vet du har erfaringen. Du har kun utdanning innenfor pedagogikk, og har derfor i ikke de faglige krav man stiller til undervisning. En førskolelærer kan undervise i 1-4 trinn hvis de tar noe pedagogisk tillegg. En adjunkt har en begynnerlønn på 340.000 (eller litt mindre), så det skulle bare mangle at noen med din utdannelse skulle få en god del mindre.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #19 Skrevet 17. juni 2010 det er nok der jeg taper, på det faglige.. har jo ingen spessielle fag som jeg er god på (ikke fordypt meg i matte elle noe annet spess) har jo bare pedagogikken i orden:) tenkte kanskje d ikke var sååå strengt med det faglige på 1.klassetrinnet:) jeg kan jo 1.klassematte:P tenkte kanksje det ble lagt mer vekt på pedagogikk det første året. og lett undervisning:) men som sagt, jeg spurte fordi jeg ikke viste, takk for svar igjen:)
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #20 Skrevet 17. juni 2010 Det er nettopp når man underviser 1.klassematte at man trenger fordypning i matematikkens verden. Man må forstå logikken bak tallene, ikke bare kunne regne mattestykkene i boka. Den pedagogiske erfaringen din er helt klart en bonus, men man bør også ha de faglige kriteriene (et område mange adjunkter også faller igjennom på)..
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #21 Skrevet 17. juni 2010 tenkte jeg var såpass oppi hodet at jeg forsto logikken bak matten på 1.klassetrinnet. matten der er jo 1+7= og gjerne ting forklart i bilder.(1 pære + 7 pærer) 4 delt på 2. (gjerne 4 mennesker og bilde av to bord.)? noe sånt? er det så mye mer logikk bak der egentlig?jeg frisker nok opp 1.klassematten på en time tenker jeg:)
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #22 Skrevet 17. juni 2010 For det første: Du har jo ikke den pedagogikken man skal ha for å arbeide som lærer. Du er barne-og ungdomsarbeider, og det er jo en utdanning på videregående-nivå. På lærerutdanning er det pedagogikk på høyskolenivå man studerer, og det er ganske stor forskjell. På lærerutdanningen studerer man dessuten også fagdidaktikk: Hvordan man skal undervise i det spesifikke faget. Didaktikken er veldig sentral- også på 1. trinn. Ja- de fleste voksne kan lese, men for å stå ansvarlig for å lære en hel førsteklasse å lese, må man ha studert hvordan man skal lære bort dette. Og det er ikke riktig det du sier angående matematikk- også der er didaktikken sentral.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #23 Skrevet 17. juni 2010 barne og ungdoms arbeider er et spekter over alle alderstrinn. har levert en oppgave for ikke lenge siden. od den handler om en skitur for 2.klasse. jeg skal planlegge og "gjennonføre" den dreier seg stort sett om den didaktiske relasjonsmodellen! det var den jeg jobbet utifra. +rammebetingelsene og til de ulike elev- og læreforutsetningene. så barne og ungdomsarbeider er nok ikke bare videregående nivå eksamen var en skriftlig del, en muntlig og en praksis del, gjennomført i barnehagen jeg jobber i. rart jeg ikke måtte gjennomføre den på vidregåendeskole da....... skjønne rat det er litt mer enn bare 1+1 altså, men det er strengt talt ikke noe man bruker veldig lang tid på å sette seg inn i:)
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #24 Skrevet 17. juni 2010 det er over 20 % ufaglærte ansatte som jobber som lærere i oslo hvis jeg husker riktig.. HI
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #25 Skrevet 17. juni 2010 Jeg blir litt svett her jeg..... "så barne og ungdomsarbeider er nok ikke bare videregående nivå:)". Barne- og ungdomsarbeider er en linje i den videregående skolen! Ergo, din utdannelse er på videregående nivå! Finner det merkelig at du ikke vet hvilket nivå din egen utdannelse ligger på. Men men, godt du spør her inne før du henvender deg til diverse skoler og forventer jobb. Blir flau bare ved tanken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå