Gå til innhold

Bare 3 år å 5 hull,mye ikke sant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg som den grusomme mora.Her inbilte vi oss att det brune på fortenna kom etter medisiner som bare lett kunne pusses bort hoss tannlegen men tannlegen sa det var hull selv om det var brunt å på fortenna.Så hadde hun andre småhull i tenna bak.Hun skal til tannlegen å få fikset dem nå sånn etterhvert.Jeg har gråtet mens min kjære sa jeg måtte roe meg ned.Jeg har hellet ut alt som er saft så aldri mere saft bare vann,aldri mere tutekopper for min datter heller.Flere som også har barn med så mangen hull?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke vært hos tannlegen med minsten ennå, men jo, det var mye med 5 hull. Men det er o ikke verdens undergang, det kan jo ordnes. Heldigvis bare melketenner.

Men hvorfor kan man ikke drikke av tutkopp? Får man flere hull av det? Fordi man går rundt med safta så lenge, er det det?

Skrevet

Saft (og andre sure drikker) er ok en gang i blant. Til måltidene. Å gå å drikke saft fra tutekopp (eller fra hva-som-helst anna) dagen lang er jo bare å be om trøbbel. Ikke bare er det ikke bra for tennene, men det er jo ikke bra på noe anna måte heller. Venn heller barnet til å drikke vann. Er barnet tørst, da serverer man vann. Enkelt og greit. Saft til kos, vann til alt anna.

Skrevet

Synd å høre. Selv er jeg snart 40 og har 0 hull....

Bra at det tross alt skjer en vekker nå og ikke når de endelige tennene dukker opp.

Det er helt greit med saft/juice osv til maten, men mellom måltidene er det kun vann som gjelder.

Ikke puss tennene før 20 min etter siste syreangrep. Dvs - prøv å la det gå litt tid etter frokost før puss og det samme etter kveldsmat.

Skrevet

Kun vann til hverdags og saft/brus/juice kun en gang i blant er en god regel uansett, men det er en del medisiner som gjør at man lettere får hull, så det kan være medisinene som har gjort at hun har fått hullene...

Skrevet

Vet ikke hvor mye saft drikking det er hos deg og om tannlegen mente det var utløsende faktor. Min datter liker kun vann, så jeg kan ikke gi råd der, men fra egen oppvekst; har vokst opp uten restriksjon på saft ol. Hadde ikke mye hull, men elendige melketenner som knakk og var veldig skjøre. Tannlegen sa aldri noe på kostholdet. Min bror hadde mye hull i melketennene. Ingen av oss har hatt hull etter melketennene. Jeg er 32 og ingen hull.. Vet ikke om noen generelt kan ha dårlige melketenner..??

Skrevet

Ser du skriver at du trodde det kom fra medisiner som har blitt brukt.

Hvis man har brukt endel medisiner som liten så blir tennene ødelagt og det er det ingen som kan gjøre noe med. Du er ikke en dårlig mor, man kan ikke noe for at barn får hull i tennene av medisiner!!!!

Skrevet

Jeg fikk hull i melketennene av medisiner da jeg liten. De blivende tennene har jeg hatt lite problemer med. Håper det kan trøste deg litt.

I mine øyne er tutekopper for ettåringer. Saft serveres til risengrynsgrøt og eventuelt pannekaker. Generelt bør de ikke ha tilgang til annet enn vann utenom måltidene.

Lykke til hos tannlegen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...