Gå til innhold

Permisjonsforvirring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, har begynt å se på dette med permisjon, men finner ikke helt ut av detaljene.

Jeg har termin onsdag 27. oktober, er det da riktig at den første permisjonsdagen min blir onsdag 6. oktober?

Hvis man føder før termin får man ikke igjen noe av de tre ukene man i utgangspunktet har før termin?

Hvis man føder etter termin fortsetter permisjon å løpe slik at man "mister" tid med barnet? (Med andre ord - det er best å føde på termin!)

Hva innebærer en permisjonsuke?

Vil en uke i jula hvor jeg har bare 4 arb.dager fortsatt telle som en hel permisjonsuke? Da vil det si at for meg vil det lønne seg å ta "pause" fra permisjonen og heller bruke 4 feriedager (men få 1 uke fri fra jobb) i denne uken? Det beste må jo være å bruke permisjonsukene i "hele" uker, og bruke feriedager i "korte" uker?

Mulig dette blir spekulativt, men jeg vil jo få mest mulig ut av permisjon og ferie :)

Håper noen kan svare kort og greit på dette, nav.no blir jeg bare forvirret av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn jeg forstår det har du rett i alt du kommer med.

Permisjonstida består av tre uker før og 43/53 (hvorav minst 10 til far) etter termindato. Føder du før tida vil de tre ukene avkortes med tilsvarende antall dager. (Vil tro man går ut i permisjon nettopp av den årsak at fødsel kan skje...) Føder du etter termin skjer det ingenting med permisjonstida di, altså vil den fortsatt være 43/53 uker fra termindato.

Permisjonsuken består av 5 ukedager uavhengig av røde dager, så vil du ta ut ferie for å forskyve permisjonen lønner det seg nok i periodene med fire dagers arbeidsuker! Normalt er det bare å gi beskjed om når en ønsker å avvikle ferie, så tror ikke det skal være noe problem. Men... du bør kanskje høre med nav først hvordan de stiller seg til dette.

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...