MammaUnderOpplæring Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 Jeg har ei jente på over 1 uke som suger kjempebra. Problemet er at jeg ikke har nok melk. Når jeg kom hjem fra sykehuset, kontaktet jeg ammehjelpen for jeg så at hun var konstant sulten på tross av at jeg hadde henne på bryst hele tiden. De ba meg om å fortsette å legge henne til så mye som hun ville, som er hele tiden. Det er ikke mer enn at jeg skal skifte bryst, så griner hun og gir kraftige tegn på at hun er sulten (gnager på hendene, gaper og snur seg etter bryst). De sa og at det var utrolig få som ikke har nok melk og at jeg helt sikkert kom til å få nok melk om jeg bare ammet henne når hun vil. Så det har jeg gjort, med unntak av på natta. Da har jeg gitt henne 2 måltider med mme (etter amming), slik at jeg kan få noen timer søvn. Så nå, etter dager med amming hele dagen, så har hun gått ned i vekt. Hun har ikke engang tatt igjen fødselsvekten sin :-( Det er da jeg kjenner at jeg blir lei og temmelig provosert av ammehjelpen som påstår at det mer eller mindre ikke finnes noen som ikke har nok melk. Jeg har ammet max av det som er mulig (med mindre jeg skulle gå 1,5 uke uten søvn), allikevel har ikke produksjonen gått opp. Og jeg har ikke hatt antydning til brystspreng. Så nå sitter jeg her med ei sløv jente som er underernært og ikke orker å suge. Jeg gir opp! Stakkars jenta mi. Til h*****e med hele ammehjelpen. Jeg skjønner ikke hvordan de kan gi råd om å bare fortsette å amme og ikke gi mme, på tross av at hun er sløv og går ned i vekt! Det er jo ikke forsvarlig! Er det andre som er like fortvilet som meg??
Nikki 75 Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 Jeg VAR like fortvilet som deg. Hadde heller ikke nok melk, og ammepolitiet på barselavdelingen stresset meg sånn at jeg holdt på å gå inn i en depresjon. Barnet skrek fordi det var sulten, og lei av bli lagt til en pupp det nesten ikke var mat i, og jeg skrek (gråt) fordi jeg følte meg mislykket og avvist (irrasjonelt ja, men sånn er nå disse hormonene). Etterhvert begynte vi med morsmelkerstatning etter hvert puppemåltid, men nå har vi gått over til bare morsmelkerstatning og det er søren meg en lettelse! Baby har det bedre, og virker mer fornøyd og mora er i alle fall mer fornøyd! Så ikke la deg slite ut av ammepress, gjør det som er rett for DEG, og husk at det viktigste for barnet er masse kos og kjærlighet og omsorg - og mat i en eller annen form!
Snuppa! Skrevet 17. juni 2010 #3 Skrevet 17. juni 2010 jeg har også slitt med lite melk og slapp unge som ikke orket å suge så mye han burde. jeg ville gi han morsmelk når han er så liten så jeg lånte en ameda elektrisk brystpumpe på sykehuset. Pumpa og ga han på flaske til han bli større og sugde bedre fra brystet. Pumpa tar veldig godt så jeg fikk raskt nok melk. Hadde nok melk til han blei 2 1/2 mnd, da måtte vi gå over til ca en flaske tillegg i døgnet. Ville bare si ifra at det er overkommelig å pumpe og gi flaske når man har elektisk pumpe, tømte begge brysta på 10 min. Lykke til!
abella Skrevet 17. juni 2010 #4 Skrevet 17. juni 2010 Jeg har dessverre ikke god erfaring med Ammehjelpen selv heller. Mer ammepress (og stakkars den som foreslår mme til Ammehjelpen...) enn kompetanse er min erfaring. All ære til de som stiller opp frivillig, men det blir dessverre litt for fanatisk. Og det er IKKE lett å ta avgjørelsen om å gå over til flaske når man er samvittighetsfull førstegangs som selvsagt vil det beste for babyen sin. Så gi mme hvis du vil og forsøk evt med pumpe i tillegg, men ikke la dette slite deg ut! Jeg skulle ønske jeg hadde hatt vett til å slutte tidligere.
Madamina Skrevet 17. juni 2010 #5 Skrevet 17. juni 2010 Jeg har mest positiv erfaring med ammehjelpen og hadde sel ven knalltøff start med førstefødte. Du burde ikke gi mme på nattten. Natteamming er det som stimulerer best og det er ikke mange som får sove mye i starten. Sånn er det bare og det er derfor vi har permisjon. Amme, spise og sove. Er du heldig kommer du deg ut døra før ungen er 6 uker.. Det viktigste er sugetaket til barnet og at det suger slik at du får utdrivningsrefleks. Hos meg kom ikke melke før skikkelig før etter 3 mnd. Da hadde jeg ammet 40 minutter annenhvertime samt pumpet etter hver amming. Det jeg pumpet ekstra på dagen, ga jeg som tillegg til ammingen på kvelden. MME er en tøff konkurrent mot din egen melk og den metter myye mer. Drikk nok (Munkholm!) og spis nok og sunt. Alfalfaspirer hjelper mange. Stress ned og la far ta barnet så du får deg mange lurer når du kan. Få deg gjerne en Syntocinon nesespray som hjelper på utdrivningsrefleksen. Der er masse bra ammehjelpere! Lykke til. Pris deg lykkelig om barnet i det minste har godt sugetak og brystvortene dine ikke er åpne kjøttsår og du ligger i feber med brystbetennelse. Der er ulike plager for alle, men gud så herlig det er når det løsner. Stoooor klem! Men det er knalltøft å være ny mamma, spesielt første gangen.
Madamina Skrevet 17. juni 2010 #6 Skrevet 17. juni 2010 Husk det er bare gått en uke. Det er altfor tidlig å gi opp. Gi alltid mme etter amming og ikke før. Amm helst alltid før du gir mme (også på natten. La far legge barnet til og passe på så kan du nesten amme i søvne. Pappaen er kanskje hjemme de første 2 ukene?)
Snuppa! Skrevet 17. juni 2010 #7 Skrevet 17. juni 2010 Signerer madamina. lillegullet mitt begynte å sove natten igjennom når han var 2 mnd, da gikk melkemengden veldig ned pga den ikke blei stimulert om natta..
Overraskelsen Skrevet 17. juni 2010 #8 Skrevet 17. juni 2010 Skulle ønske man ble bedre forberedt på hvor hardt arbeid amming er FØR fødselen! Jeg trodde amming var noe som ordnet seg av seg selv for de fleste. Etter at jeg sjøl opplevde masse problemer i starten, skjønte jeg etterhvert at de jeg vet om som har ammet problemfritt fra første stund, hører til fåtallet blant mine bekjente. Og man har jo delt mammaerfaringer med en del damer i løpet av de siste 10 måndene... Det var en digresjon. En ammehjelper sa til meg at til tross for at ammehjelpen "offisielt" påstår at så og si alle kan (full)amme, så var hun ikke helt sikker på at hun trodde på det lenger. Samme hvor mye de ammet, hvilte og spiste sunt, så hadde hun forståelse for at noen ikke fikk opp produksjonen. Siden ungen din har gått ned i vekt, ville jeg forholdt meg til barselpoliklinikk eller helsestasjon. Du må passe på at hun ikke blir dehydrert. Det kan godt hende at du kan få opp produksjonen, men det viktigste er at du får i ungen mat. Om det er pumpet mm eller mme kommer an på om du får til/orker å pumpe. Det er en helvetes jobb, men det kan være verdt det. Nesespray er verdt et forsøk, det samme er elektrisk pumpe. Lykke til! Jeg føler virkelig med deg! Ammebekymringer er noe skikkelig dritt!
Nikki 75 Skrevet 17. juni 2010 #9 Skrevet 17. juni 2010 Kjenner jeg blir litt irritert på sånne utsagn som du kommer med, madamina! At vi bare skal spise, amme og sove.... heldige om vi kommer oss ut døren før 6 uker osv. Dette er akkurat slike ting som nærer en fødselsdepresjon. Og jeg hadde helt klart gått inn i en dersom jeg skulle pumpet med i 40 minutter annenhvert time i 3 måneder! Klart man skal prøve før man gir opp ammingen, men det ER faktisk ikke liv og død om å gjøre å amme. Heldigvis.
Gjest eelis+kian Skrevet 17. juni 2010 #10 Skrevet 17. juni 2010 Les denne: http://www.babyverden.no/Nyheter/--A-ikke-amme-er-det-beste-valget-jeg-har-gjort/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=BVN10W24&T=6426056971 Det er viktigere å mamme enn å amme. Lykke til.
MammaUnderOpplæring Skrevet 17. juni 2010 Forfatter #11 Skrevet 17. juni 2010 For å si det sånt så hadde jeg ikke fått noe søvn i det hele tatt om jeg ikke skulle gi henne mme på natten. Hun er KONSTANT sulten og jeg ammer hvert våkent minutt, utenom dopauser. Jeg har prøvd ammete og nesespray, uten at det ser ut til å virke. Når jeg gir mme, så har jeg selvfølgelig ammet først. Og hadde jeg ikke gitt henne de 2 måltidene mme hun får iløpet av døgnet, da hadde hun gått enda mer ned i vekt. Jeg har lest at man skal amme rundt 10-12 ganger i døgnet i begynnelsen, men jeg ammer 1 gang pga det er ALDRI pause. Hun griner og griner for hun er så sulten. Det skal da ikke være sånn! Og jeg kan ikke forstå at ammehjelpen mener at det er greit at hun går ned i vekt.
Fifrildi Skrevet 17. juni 2010 #12 Skrevet 17. juni 2010 Hei, Deler videre noen råd jeg fikk fra ammepoliklinikken på riksen: Det tar ca 1,5-2 timer for brystet å fylles med melk igjen. Så hvis du ammer mer eller mindre konstant vil dette gjøre at du aldri får melk i puppene igjen og jenta blir sulten. Det du altså må gjøre er å amme begge bryst ca 25-30 min på hver og så tilby barnet mme til hun blir mett. Gjenta prosessen neste gang hun er sulten. Du må amme om natten ellers går melkeproduksjonen ned. Etter en stund burde du få opp produksjonen nok til at du ikke trenger mme, eller kanskje du bare er en av dem som må delamme om du vil amme. Dette er hvis du vil klare å amme selvsagt. Jeg hadde så store problemer at jeg ble anbefalt å gå over bare til mme, det passe oss alle finfint. Å amme er ikke alt, men de som får det til sier "det er verdt det" uten at jeg personlig vet hva det betyr Hvis du vil teste hvor mye jenta di får i seg kan du dra på helsestasjonen og veie henne med klær og bleie på. Deretter ammer du som vanlig før du veier henne igjen med samme klær og bleie. Da ser man om hun har fått i seg mat og i så fall hvor mye.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 17. juni 2010 #13 Skrevet 17. juni 2010 Sånn hadde jeg også det. Babyen fikk bryst hver halvtime/time, og jeg ammet 20 minutt av gangen. Hun virket aldri fornøyd til tross for at jeg la henne til puppen hele tiden. Jeg blir gal av sånne folk som mener at man skal amme for enhver pris. Dagens morsmelkerstatning inneholder all den næringen babyen trenger, dessuten er det ingenting i veien for å delamme. Jeg lot det gå veldig langt med ammingen, jeg nektet å gi opp fordi alle sa at det kom til å bli bedre. Det ble ikke så veldig mye bedre. Tilslutt begynte vi å gi litt flaske med MME og det ble så mye bedre med en gang. Både for meg og babyen. Endelig fikk hun sovet også. Det var en befrielse og lettelse og endelig kunne akspetere at jeg ikke kunne fullamme. Jeg tror jeg ble en mye bedre mor av å kutte ned på ammingen. Hvis du synes ammingen er pes, så skal du bare begynne å gi flaske hvis det er det du vil. Det er ikke "farlig", slik som enkelte bedrevitere kanskje påstår. Det er utrolig mange barn som er vokst opp på flaske og MME og har ikke tatt noen skade av det.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 17. juni 2010 #14 Skrevet 17. juni 2010 skal sies at jeg holdt på slik i nesten 4 mnd, så det er ikke alltid slik at det går seg til for alle, selv om man legger barnet til brystet hele tiden. Men det er klart de første ukene, går mye av tiden til amming uansett. Men det er ikke riktig hvis det går utover humør og energi. Det er naturlig å bli sliten og trøtt som nybakt mamma, men det skal ikke gå så langt at det nærmest fører til depresjon, slik det kan gjøre for noen.
Bumblebeee Skrevet 17. juni 2010 #15 Skrevet 17. juni 2010 Huff, skjønner godt at du er fortvilet og sint. I og med at det bare har gått en uke ville jeg nok ikke gitt opp helt enda... Jeg sleit med ei jente som ikke ville suge forrige gang, de første to ukene måtte jeg prøve å amme (noe som resulterte i at hun skrek og jeg gråt), og etter mislykkete ammeforsøk måtte pappa'n gi henne flaske eller kopp mens jeg pumpet ut neste måltid. I tillegg kom koking av flasker og utstyr. Jeg sa til meg selv at jeg var villig til å gi det 4 uker, funket det ikke da ble hun flaskebarn. Heldigvis løsnet det etter ca 2 uker, men jeg kan love deg at det strømmet mer tårer enn melk i den perioden. Babyen skal IKKE gå ned i vekt, så hvis du ønsker å fortsette å amme, så ville jeg gitt mme etter hvert eneste måltid, slik at snuppa blir mett og brystene får tid til å fylle seg igjen. Denne gang mistet jeg nesten melken da mini var innlagt på sykehus, men alkoholfritt øl og mye pumping gjorde at den kom kjapt tilbake og i store mengder. Et lite tips, men du har sikkert prøvd. Uansett, gjør det du føler blir best, både for deg og babyen. Ikke ødelegg babytiden med ammestress og tårer, babyen blir sunn og frisk med mme også!!!
♥En søt og ny søtnos i magen♥ Skrevet 18. juni 2010 #16 Skrevet 18. juni 2010 Jeg har ikke så mye gode råd til deg HI. Jeg vil bare si at jeg er i samme situasjon med min ukes gamle baby. Henger i puppen i timesvis om gangen og det finnes ikke en dråpe i dem. Synes så utrolig synd på den utrolig snille og tålmodige babyen min som ikke får i seg nok mat. Må begynne å gi mer tillegg til henne nå når jeg ser at hun begynner å bli slapp, og jeg frykter at det er kroken på døra for ammingen. Er utrolig vanskelig dette. Merker at det tar bort all gleden ved å ha et nydelig spedbarn i hus...
Gjest Skrevet 18. juni 2010 #17 Skrevet 18. juni 2010 Personlig, synes jeg det høres helt absurd ut å fortsette med å fullamme uten å supplitere med MME etter pupp når spedbarnet ikke har tatt igjen fødselsvekta si! Har selv opplevd å miste melka plutselig, da jeg mistet et nært familiemedlem i en brå død bare 2 uker etter fødsel. STOPP sa det, og jeg kunne ikke skjønne hvorfor barnet hylte og gråt ustoppelig hele dagen.. jeg trodde det var kolikk! Så fikk jeg et tips av en venninne om å prøve å pumpe hver pupp en dag for å se hvor mye som egentlig kom ut, og her var det ikke snakk om mye! tror det var 40 ml tilsammen fra hver pupp som kom ut. Barnet vokser seg sterkt og friskt på MME. Man skal ikke sulte barnet fordi det er best å fullamme. Om du er lei, lite melk og frustrert. Gi MME med god samvittighet jenta mi! Så fortsetter du å legge bylten til puppen når annledningene byr segm fks natt og et parr ganger om dagen, så kan det hende melka kommer igjen etterhvert som det gjorde på meg. Desverre klarte jeg ikke lenger amme barnet mitt fordi jeg var meget preget av dødsfallet og far måtte ta seg av barnet for det meste noen uker etterpå. Kjenner jeg blir provosert over visse mennesker! Er nok ikke ammehjelpen i seg selv som er problemet. Synes det er et flott tiltak.. men personen du møter.
mt8 Skrevet 18. juni 2010 #18 Skrevet 18. juni 2010 (Først en liten digresjon til Tammy Tee sitt innlegg: Jeg fullammer på 3. mnd'en men har aldri klart å pumpe mer en ca 40-50 ml fra begge bryst- pjokken får derimot mer enn nok og legger på seg i massevis. Sier dette fordi man ikke alltid klarer å pumpe ut like mye som barnet klarer å suge, pluss at mm er forskjellig. Noen har mer næringsrik melk enn andre, så mengden er ikke alltid like avgjørende... Ikke ment som kritikk, bare som opplysning til de som finner ut de skal pumpe og får panikk når de pumper såpass lite) HI: Jeg synest først og fremst det er viktig at du hele tiden skal gjøre som du føler er best for DEG og DITT barn. Lytt til råd men ikke føl deg tvunget til å følge de! Det er du som er ekspert på ditt barn Dersom barnet går ned i vekt synest jeg også at du skal snakke med helsesøster/barselavdelingen. De vet godt når det blir uforsvarlig. Med meg kom ikke melken før den 6. dagen. Da hadde heller ikke pjokken nådd igjen fødselsvekten sin. Prøv som andre har foreslått over å amme i 15-20 minutter og så gi mme etter om barnet ikke blir mett. Så venter du 1,5-2 timer før du legger barnet til igjen, og evt gir mme igjen. (Legg barnet til uansett om det ikke virker sultent enda) Gjør det konsekvent gjennom ett par døgn (kanskje max hver 3. time om natten?) så ser du raskt om det får opp produksjonen - pappaen kan avlaste og gi flaske. Sov når barnet sover og ikke ta imot besøk av gud og hvermann! Viktig å spise og drikke!! Det er veldig lett å bli stresset med ett barn som gråter og ikke legger på seg - så glemmer man å spise selv... Det virker VELDIG inn på melkeproduksjonen. Slapp av å se om det funker - når barnet får mme etter amming vet du iallfall at det får "nok". Ellers føltes det her som om puppene hang ute konstant den første måneden med oss. I tillegg pådro jeg meg brystbetennelse to ganger - helt j******. Som førstegangsfødende vet man ikke/får man aldri høre at ammingen kan vere at problem før man sitter der. Jeg TROR det er viktig å forstå at det vil bli litt unntakstilstand den første måneden. Alt går ikke på skinner, og det er sjelden bare å sette igang med ammingen å vere "ekspert". Men det blir ikke sånn for alltid som det er nå om melken endelig kommer! Så kanskje hold ut noen våkedøgn til, og se om det funker? For amming er først og fremst det som er mest praktisk (når det funker). Jeg ville iallfall gitt det litt mer tid enn en uke Og skulle dere heller (måtte) velge MME, blir det kanskje mindre praktisk - MEN vit at iallfall jeg MISUNNER alle flaskemødre for den kontakten det kan skape mellom barn og far. Alle (også ammehjelpen) VET at flaskebarn vokser opp å blir akkurat lik som alle andre barn - så ikke se det som noe nederlag i å gi flaske!!
Snabeltann Skrevet 18. juni 2010 #19 Skrevet 18. juni 2010 Hvis du ikke fullammer ditt barn om natten så får du nok ta litt av skylden selv for at melkeproduksjonen ikke tar seg opp. Det er om natten melkeproduksjoen er høyest den første tiden. Å amme annenhver time hele natten er helt vanlig. At du er sliten og gir i ungen en flaske i stedet, er ditt valg selvsagt, og laster deg IKKE for det. Men det gjør noe med melkeprodkusjonen din utover hele dagen
mt8 Skrevet 18. juni 2010 #20 Skrevet 18. juni 2010 Jeg ser at jeg kan bli misforstått - jeg mente at du MAX skulle la det gå tre timer mellom hver amming om natten....Selv om barnet sover må du legge det til så lenge du gir MME i tillegg om du vil ha produksjonen opp.
Gjest Skrevet 18. juni 2010 #21 Skrevet 18. juni 2010 Jeg kjenner også jeg blir provosert av uttalelsene til Madamima ( eller hva nicket var ). Alt handler ikke om å amme. Det er ikke det viktigste! Det viktigste er at barnet er mett og sunt, og at det trives. Å måtte pine seg gjennom amming, for så å ikke engang legge på seg av det, er ikke bra hverken for barn eller mor. Og "Husk at det kun er gått en uke, det er altfor tidlig å gi opp!" Det er så unødvendig å si sånt. Det er faktisk ikke bare bare å ikke få til ammingen, det vet jeg alt om. Jeg fikk selv en skjev start på ammingen, noe som førte til sprukne brystvorter og masse hyling og skriking ( av både meg og barnet ), og til slutt orket jeg bare ikke mer. 2 uker holdt jeg / vi ut. Datteren min fikk ikke lagt på sg det hun skulle, selvom jeg prøvde og prøvde, brukte tilogmed ammeskjold for å prøve å lette på smertene, men det gikk ikke likevel. Orker du ikke mer av ammingen, så legger du det på hylla, og gir henne mme istedet. INGEN jeg kjenner som er vokst opp på det, har tatt skade av det, og til og med helsesøstre sier at det er en FULLGOD erstatning til vanlig morsmelk. Hadde det ikek vært for at mm inneholder de antistoffene de gjør, så hadde det faktisk vært samme greia. Vil ønske deg lykke til HI, og håper du finner en løsning på dette, som er perfekt for både deg og barnet ditt... Ikke tenk på det ammehysteriet som er ute og går her inne eller ellers overalt i dette landet, men gjør det som føles bra for deg/dere! Stor klem fra ei som virkelig skjønner frustrasjonen din...
❤️Ønskebarn1&2❤️ Skrevet 18. juni 2010 #22 Skrevet 18. juni 2010 Hva med å prøve å gi MME etter amming om dagen og ikke om natten. Så får du hvile om dagen og amme masse om natten, siden det er da du stimulerer melkeproduksjonen best. Og når du gir MME så ville jeg pumpet etter amming, for å få opp mest mulig produksjon. En ting jeg gjør når melken renner sent er å ta lange dype pust og virkelig senker skuldrene, dette funker kjempe bra både når jeg ammer og pumper..
Gjest Skrevet 19. juni 2010 #23 Skrevet 19. juni 2010 En kommentar tilbake til deg som mener at all morsmelk er forskjellig. Det er sant og heldigvis inviduelt! men når barnet tydeligvis ikke er fornøyd etter måltidene, fekter med armer og snur med hodet i ren forbannelse synes jeg det er tegn nok på at kanskje det ikke er nok melk selv om 40 ml er greit for noen. Jeg var vant med å kunne pumpe ut 120 fra hvert bryst, så da skjønner du sikkert frustrasjonen min ang å miste melken å fortsette i det uendelige uten at barnet var tilfreds. Jeg er for amming! Jeg mener brystmelk er det beste for barnet, helt klart! Men, og det er et stort men her. Mor må ha det bra med situasjonen, og barnet må ikke bli utsultet fordi det er best å amme! Når barnet ikke tar igjen fødselsvekta si og er tydeligpreget av for lite næring, så gi nå barnet ekstra ved siden av ammingen. Som sagt, det er ikke ammehjelpen det er noe galt med, det er personene du møter.
Tingeling&guttaboyz Skrevet 19. juni 2010 #24 Skrevet 19. juni 2010 HERREGUD! Barmet i fokus, ikke mor! Barnet trenger MAT! Nyfødt blir lett dehydrerte og blir da mye mer utsatt for sykdom!!! Mme eller mm, spiller ingen rolle! Bare gi ungen mat! Så får du se hva du orker av amming/delamming/pumping/kun mme. Sjokkert over at de bare anbefaler å amme, amme, amme uten å samtidig si at du faktisk MÅ supplere med mme når barnet tydelig er kjempesultent og fortsatt ikke har tatt igjen fødselsvekt. (håper hun har hatt våte bleier....)
MammaUnderOpplæring Skrevet 19. juni 2010 Forfatter #25 Skrevet 19. juni 2010 Tusen takk for mange gode råd og noen mindre gode råd! Har snakket med helsestasjonen, og de var bekymret for jenta som går mer og mer ned i vekt. Så de anbefalte at jeg gir 1 mme måltid og på dagen. Produksjonen min er den samme på tross av ammete, nesespray og kontinuerlig amming (og på natta). Og hun er like sulten etter amming. Gråter, spiser på hendene og leter etter bryst, stakkars liten :-( Det er ikke rett at hun skal være så sulten og fortvilet når det tross alt finnes mme. Ammehjelpen(og andre) får mene hva de vil. Muligens jeg er en dårlig mor, men jeg vil ikke lengre pine jenta mi. Nå blir det først amming og hvis hun ikke er mett, så får hun mme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå