Gå til innhold

Barnet mitt klarer ikke å sove av seg selv. Er bare så lei.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange sier jeg ikke skal klage for han sover ganske lenge på natten (20.00-04.00 så mat så sovner han igjen til kl 07.00). Men problemet er at han skriker så voldsomt når jeg skal legge han uansett om det er på dag eller når han skal legge seg for natten. Jeg bruker jo hele dagene føler jeg på å få han til å sove duppene sine på dagtid. Å jeg prøver å være kjempe flink med å legge han før han blir for trøtt.

Han er nå 2.5 måned gammel. Å er bare så vannvittig lei av den skrikingen. Synes ikke det er så koselig med alt denne skrikingen osv. Forstår ikke hvordan jeg skal lære han å sovne av seg selv. På dagtid ligger han i leandervugga på stua og i vogna ute somregel. Men i dag regner det så mye at jeg la han i vogna inne på gjesterommet med vinduene godt åpne så han får masse friskluft. Helt ønsker han at jeg skal bære han eller at han vil sovne ved puppen.

Trenger sårt tips for dette har tatt helt av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre ingen tips mot griningen å komme med.. Min er nå 7,5 mnd, og har vel aldri grått noe særlig ved leggetider, men vi har alltid måttet bysse han. Og byssingen er slitsomt når det kan ta opp til en halv time... Han har nå vokst ut av vuggen, så vi bysser sprinkelsengen over gulvet hehe. (Men holder på å slutte da :))

Bruker gutten din smokk? Eller har han en koseklut eller lignende? Et lite tips kan være å legge en brukt/skitten tskjorte (brukt i flere dager, helst uker faktisk) med din lukt på. Pass på at babyen din ligger lunt og tett inntil noe, det kan være "skummelt" for de små å ha stor plass rundt seg.

Lykke til

Skrevet

Gutten min på 3 mnd roer seg og sover selv hvis han har smukken og kosekluten, helst kosekluten over øynene. Har barnet ditt noe annet han liker å kose seg med enn pupp,hehe?

Skrevet

Jeg bruker å legge ned en klut sammen med han når han skal sove uansett hvor han ligger. Men smokken er han ikke så glad i. Bare noen få ganger. Men den spytter han somregel bare ut eller så blir han kjempe skuffet å sinna for at jeg prøver å gi han den. Har prøvd forskjellige typer også. Han er en glad gutt ellers. Når jeg legger han på natten etter måltider sovener han jo av seg selv...

Dette begynner å bli litt slitsomt. Før kunne han sovne hvor som helst når han var nyfødt.

Skrevet

Har dessverre ikke så mange råd å komme med, men om det er noen trøst så er det ikke bare din unge som er sånn! Snuppa vår på 5 mnd har inntil nylig ikke hatt evnen til å finne søvnen selv heller. Hun blir så urolig når hun skal sove, og de gangene vi prøvde å legge henne i senga for å sove kunne hun ligge og vri seg og vifte med armer og bein i timesvis samtidig som hun illskrek. Løsningen for oss var trilleturer eller kjøretur hvis været var for dårlig. I det siste har hun begynt å sove i vogna innendørs, men det tar alt fra 15 min til 1,5 time før hun sovner. Men da ligger hun hvertall der uten å hylskrike - selv om hun ofte klager høylydt! Når hun først sovner er det ikke noe problem - hun kan godt finne på å sove i to timer på dagtid eller hele natta når hun først finner roen. Etter noen ganger hos kiropraktor ble hun merkbart roligere - det viste seg at hun hadde låsninger i nakken. Kanskje et besøk hos kiropraktoren er verdt et forsøk?

Skrevet

Ja det er jo kanskje det vist det ikke blir bedre etterhvert. Men det som er er jo at han er jo så glad på dagene. Han kan også sove i 2-3 timer midt på dagen. Bare at jeg bruker så mye tid på at han skal sovne. Men når han først sovner da så sover han kjempe godt.

Har bare ikke peiling på hva jeg skal gjøre annerledes.

Skrevet

Er det ikke litt tidlig å forvente at han skal sovne av seg selv? Vår er 8 mnd og sovner fortsatt ikke alltid av seg selv, men det hender seg.

Jeg har bare hørt at babyer under 3 mnd trenger hjelp til å finne søvnen og at man kan venne dem på å sovne selv rundt 3-4 mnd alder, selv om mange små barn fortsatt sliter litt med dette. Men det er klart, det er mange råd ute og går, så vanskelig å si hva som er riktig, men jeg tenkte automatisk at det var litt tidlig. Det er ikke uvanlig at babyer sliter med å sovne av seg selv. Noen er heldig og har babyer som sovner hvor som helst, når som helst, mens andre ikke er like heldige på akkura det området:p

Skrevet

Han er bare 2,5 mnd. Du kan ikke forvente at han skal sovne av seg selv enda...

Ingen av mine sovnet av seg selv i den alderen, de ble enten ammet i søvn eller bysset i søvn. Men når eldste var ca 4 mnd og yngste var ca 4-5 mnd så begynte de å sovne av seg selv.

Og mine barn er virkelig verdens enkleste! Alle misunner oss sovevanene til barna, det er bare å synge en sang, legge de ned og gå ut, så sovner de trygge og tilfredse av seg selv.

Men, som sagt. Dette kan du ikke forvente av en på 2,5 mnd.

La han få nærhet og varme fra dere, evt bruk vogn eller pupp! Det er for tidlig å legge han ned og forvente at han sovner uten mammas varme kropp inntil eller deilig byssing! Jeg kan virkelig ikke få sagt det nok... Han skriker fordi han trenger deg. Gi han omsorgen, jeg er overbevist om at det vil lønne seg i det lange løp ved at han ikke forbinder senga med vonde følelser.

Skrevet

Tusen takk for kloke ord Kamelen Klara. Det var det jeg gjore i dag også. Får bare prøve å holde ut. Å gi han masse kjærlighet :)

Skrevet

Jeg er helt enig med Kamelen Klara!

Han er alt for liten til at du skal forvente noe som helst "system" eller rutiner. Og de små kan aldri bli skjemt bort eller få for mye hudkontakt. Han søker trygghet og det er hos deg han kan få den nå. Syng, vugg og byss ham. Min baby er nå rett over 4 mnd og først nå har jeg forsøkt å styre henne til å legges i 20-21 tiden på kvelden. Lenge fikk vi ikke lagt henne før i 23-24 tiden - men da sov hun også 7-8 t.

Helt på egenhånd kom hun inn i gode sovevaner om natten i 2-3 mnd alderen. Om dagen "tvinger" jeg henne aldri til å sove. Da sovner hun v puppen, i vognen hvis vi går tur, i bilen, i vippestolen el på teppet på gulvet...Og sover bare korte stunder på dagen. Jeg stresser ikke m det.

Kan anbefale deg boken "Hvorfor gråter barnet - en annerledes spedbarnsveiledning" av Mari Rysst Heilmann. veldig god!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...