Gå til innhold

D-vitaminer???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det generelle rådet er at alle spedbarn bør få daglig tilskudd av vitamin D fra de er fire uker gamle. Rådet om bruk av tran eller vitamin D-dråper gjelder også for barn som får mme.

Det er en stor fordel om mme-ernærte barn får tran, da de går glipp av langkjedede umettede fettsyrer som finnes i morsmelk. Enkelte mme merker er tilsatt fettsyrer, men de aller fleste inneholder langt fra nok! Så sjekk din forpakning. Et eksempel:

- Anbefalt trandose fra 4 uker på 2,5 ml gir 0,6 g omega 3 i døgnet

- Anbefalt trandose fra 6 mnd på 5 ml gir 1,2 g omega 3 i døgnet

- 1 l av min mme i døgnet gav 0,13g omega 3

Dersom ditt flaskebarn ikke vil ha tran så kan det godt få d-vitamindråper. De skal ha 10 mikro gram d-vitamin pr døgn (det er det samme som det er i 1 ts tran). Sjekke hvor mye det er i den mme du bruker for å se om det er tilstrekkelig der.

Ellers sier helsedirektoratet at det i Norge ikke er rapportert om barn som har fått d-vitamin-forgiftning, og at det er ikke forbundet med helsefare at barn som fullernæres på mme også gis vitamin D-dråper eller tran (kilde: flaskeposten.org).

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141991494-d-vitaminer/#findComment-141991605
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg ga min datter 5 dråper om dagen da jeg ammet.

Men er veldig glemsom og glemte dette ofte.

Så da jeg var på 3 mnd kontroll spurte jeg helsesøster om jeg kunne blande dette i flasken - lettere å huske ;)

Hun sa at siden jeg ga mme, trengtw de små ikke så mye d-vit.

mme inneholder masse vit.

Så jeg trengte bare gi d-vit 1 gang i uken

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141991494-d-vitaminer/#findComment-142031040
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...