Gå til innhold

halsbrann.... au au au... flere som er plaget ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg bruker link, noen som har noen forslag til andre typer. Er veldig plaget og det er fryktelig vondt:( Bare gleder meg til nurket er ute, for dette er fryktelig!:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Halsbrann er forferderlig. Vet alt om det. Da jeg gikk gravid sist med dattera mi, så hadde jeg så halsbrann hver dag og spesielt ille mot slutten. Eneste som funka var SAMARIN. Og den bruker jeg nå innimellom. Holder meg mest mulig unna sterk og krydra mat. Ellers kommer halsbrannen.

Skrevet

Masse, masse søvn og mat omtrent annenhver time er det som hjelper best for meg nå. Prøver å spise såkalt fornuftig mat som grovt brød med leverpostei og gulrot, og tror det hjelper litt. Spiser mye tull også, men da får jeg som regel halsbrann etterpå. Kaffe er utelukket, selv om jeg elsker duften og har veldig lyst på det.

Om kvelden kommer det for fullt uansett så snart jeg legger meg ned. Synes ikke kjerringrådene med bananer, melk og nøtter hjelper noe særlig. Det hjelper litt å ligge halvt sittende på et tårn av puter, men det er ikke så lett å sove på den måten...

Skrevet

Hvor langt på vei er det normalt å eventuellt bli plaget med halsbrann???

Skrevet

Jeg bruker også Link. Bare pass på at du ikke spiser eller drikker noe etter at du tar tabeletten, for da slutter den å virke. Jeg trodde ikke Link virket på meg, helt til jeg oppdaget dette. Nå er Link min nye bestevenn ;)

Skrevet

lovehurts hjelper

Skrevet

Link er det eneste som hjelper på meg også, men jeg har hørt gode ting om akupunktur så har det oppe til vurdering ;)

Skrevet

Melk

Agurk

Uff høres ikke godt ut!

Lykke til!

Skrevet

Jeg var veldig plaget med dette på slutten av mitt forrige svangerskap. Har noe nå også, men værre forrige gang. Jeg prøvde alle kjerringråd, men ingen fungerte på meg.

Flytende gaviscon var det eneste som hadde noe efferkt. Selges på apoteket:)

Skrevet

NOVALUZID! ... er kjempefin å bruke. den bruker jeg masse.

Da jeg gikk gravid med første brukte jeg SAMARIN..da jeg fikk komplikasjoner som følge av noe annet, så fortalte jeg om bruken av dette. fikk nesten kjeft av legene, og de sendte meg til gastroskopi med engang da de trodde jeg hadde magesår. de er farlig med mye samarin for magesekken , så IKKE BRUK SAMARIN!

Skrevet

Prøver en gang til :)) : NÅR SÅNN CA ER DET VANLIG FOR DE SOM FÅR D Å FÅ D ? :)) Er i uke 21 nå, er d enda litt tidli??

Skrevet

Link er tyggetabletter som man får kjøpt på apoteket, med peppermyntesmak.

Enkelte mener at man ikke skal ta de når man er gravid, men både apotek, jm og lege har gitt grønt lys (legen min brukte det sågar selv under sine svangerskap) så da har jeg ingen betenkeligheter så lenge det er det eneste som funker for meg :)

Mulig gaviscon virker, men jeg kaster opp av sånne skummetabletter så da får det være det samme..

Skrevet

Aner ikke når det er vanlig å få halsbrann, men jeg fikk det i uke 19 denne gangen, så uke 21 høres ikke urimelig ut for meg ;)

Skrevet

Hehe, tuuusen takk for svar :D

Skrevet

Det beste alternativet er visst ikke nevnt...:NYCO, som kjøpes i dagligvarebutikkene! Jeg har vært sterkt plaget og når de andre slutter å virke , virker Nyco litt lenger:)!

Lykke til:))!

Skrevet

Gaviscon vrker best på meg :)

Ellers er Loveharts, Nyco, melk, bananer og vaniljesaus en midlertidig lindring i hverdagen.

Fikk halsbrann tidlig, midt i 1 trimester, men ble ikke ille før ca uke 14.

Har fått det tidlig med alle 3 jeg, men det har MYE å si hva jeg spiser, hvor ofte jeg spiser og hvor mett jeg blir.

Sterk, fet, veldig søt eller sur mat gjør alt MYE verre...

Det blir også mye verre om jeg spiser for mye eller venter for lenge med å spise.

Er nå i uke 22 og har kke mindre enn 3 hodeputer for å få sove... :S

Skrevet

Halsbrann er forferdelig. Jeg har brukt flytende gaviscon, men det smaker helt for j..! Ser at flere nevner loveharts, det skal jeg prøve, god unnskyldning for å spise godteri:D Ellers hjelper det litt for meg å drikke masse vann gjennom hele dagen, rundt 3-3,5 liter.

Er det noen av dere som har vært plaget med dette tidligere som har fått barn med masse hår? Fra gammelt av sa de at babyen hadde masse hår om mamman hadde halsbrann i svangerskapet. Jeg var veldig plaget sist og datteren min hadde strikk i panneluggen da vi reiste hjem fra sykehuset:)

Skrevet

Jeg hadde masse halsbrann de siste månedene, og dattera mi fikk omtrent ikke hår før hun var nærmere året, så *myth busted* ;)

Skrevet

Sliter med halsbrann ellers også på grunn av medisiner, og har tidligere gått på nexium og somac. Dette skal man jo selvfølgelig ikke ta når man er gravid, og da fikk jeg et alternativ gaviscon. Jeg takler ikke tygge tabletter, så jeg fikk flytende.

Den er litt tykk og en søtlig smak som kan være kvalmenede hvis man er innstilt på det, men til min store overraskelse funker den utmerket, og ganske fort. Man må da ta 20 ml av den, og den brukes ved behov.

Den er ikke syrenøytralisernde, men den legger seg som en hinne øverst i magesekken, sånn at oppstøtene ikke "kommer opp",

i motsetning til syrenøytraliserende som påvirker hele ph-verdien i innholdet i magesekken.

Den skal være reseptfri på apoteket.

Skrevet

Jeg har også en tilstand som gjør at jeg står fast på nexium til vanlig.. Klarer meg stort sett uten det nå, men er nødt å ta en tbl inimellom da smertene blir for vonde. Det blir brystsmerter ut av det hos meg. Det som er aller værst er fett, krydder går bra. Jeg reagerer desidert mest på fett. Ellers pleier melk, biola, banan og mandler hjelpe midlertidlig. Jeg har også allerede tømt noen flasker flytende gaviscon, og stort sett hjelper det.

Husker jeg satt og sov de siste månendene sist sv skap.. Til deg som eller spiser nexium, så er det ikke påvist noen skader eller virkninger på foster. Store undersøkelser internasjonalt. Søk bla i Den norske Legeforening.

Skrevet

I siste måned av svangerskapet på nummer én, i slutten av annet trimester for nummer tre. Borte vekk rett etter fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...