Gå til innhold

Hvor ofte kontroller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til legen for førstegangskontroll i morgen, jeg er da 13+4 uker. Om ca 4,5 uker (21 juli) skal jeg til UL, bør jeg kontakte jordmor og ha et møte med henne før UL? Føler at det blir veldig tett, men samtidig så er jeg førstegangs og ANER ikker hva de gjør på UL, utover selve ultralyden... I tillegg kan det kanskje være greit å hilse på jordmor ihvertfall, snakke litt med henne? Eller blir det overflødig?

Blir veldig takknemlig for svar og meninger. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er vel opplegget slik: en kontroll hos lege, så ultralyd, så en kontroll når man er 23 (ca) uker på vei, neste kontroll 27 (ca)uker på vei. Jeg er imellom de to kontrollene nå. Så vet ikke om neste der igjen blir 31 uker og så kanskje litt oftere? Er ikke helt sikker altså på når kontrollene blir hyppigere enn hver 4. uke. Jeg går kun til lege, pga at jeg er syk. Men under mitt første svangerskap gikk jeg til lege førstegang, så ultralyd, så jordmor. Helt til legen måtte på banen mot slutten for sykemeldinger.

Du bør kontakte jordmor nå, og få satt opp kontroll etter ultralyd. Noen ganger kan det være lange ventetider hos jordmor, så det skader ikke å ringe å melde sin ankomst tidlig:) Så er det opp til jordmor når hun tar deg inn!

Skrevet

Jeg var hos legen i uke 12, så satt han opp en ekstra legetime i uke 17 (for han synes det er for lenge mellom hver gang, tilfelle jeg skulle lure på noe),ultralyd i uke 17.. der er det kun ultralyd og undersøklse av babyen. Så hadde jeg jordmortime nå i uke 23-24. Neste gang jeg skal er hos legen i uke 28 for ny rhesus prøve og hos jordmor i uke 32. Veldig greit synes jeg. Litt mye, men jeg føler meg hvertfall tatt vare på :)

Ring jordmor med en gang, for de har en tendens til å være fullt. Jg ringte ikke før i uke 17, og da var det nesten så jeg ikke fikk plass.

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for svar :) Da skal jeg kontakte jordmor med en gang slik at jeg kommer inn i systemet. :) Ikke så lett å holde orden på alt dette synes jeg. hehe.

Skrevet

Jeg dropper jordmor denne gangen og går til legen ca. hver 4. uke.

Skrevet

Jeg var hos lege første gangen. Han henviste meg til JM, og der har jeg vært på kontroll en gang i mnd uavhengig av UL.

Skrevet

Jeg var på kontroll da jeg var 11+4, og så en kontroll da jeg var 15+4. Begge hos fastlege.

Skal på UL om 2 uker og da er jeg 18+6.

Skal til fastlege igjen når jeg er 21+5.

Ringte jordmor idag og fikk min første time der i midten av august.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...