Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 Vi har en gutt på snart 15 måneder og den siste tiden har han blitt utrolig bestemt og trassen. Er han hjemme med oss er det mye mas gjennom dagen - og får han et nei setter han seg helt på bakbeina. Han har vært en aktiv gutt frem til nå, men generelt sett veldig lett å ha med å gjøre. Nå er han utrolig krevende, rett og slett, og virker genrelt litt misfornøyd. Han er nok barnehageklar nå, og starter i august, så jeg har tenkt at han kanskje kjeder seg med oss hjemme. Men jeg synes det handler mye om at han forsøker å skrike seg til det han ikke får lov til også - det virker som om han virkelig har begynt å teste og tøye grensene våre. Kaster seg bakover og vrir seg ut av hendene våre når han gråter misfornøyd. Hjelp - er det noen andre som opplever tidlig trassalder? Jeg trodde ikke det begynte så tidlig, og man er usikker på hvor hard og grensesettende man skal være når de er såpass små. Noen med noen kloke erfaringer? Vet at barn må få lov til å være barn og bråke litt innimellom, men jeg vil ikke ha en unge som oser trass - er nemlig veldig redd for å gjøre han en bjørnetjeneste ved å ikke sette gode nok grenser. Nå synes jeg det er utfordrende å være mor!!!!
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 Trass kommer vanligvis ikke av kjedsomhet eller behov for barnehage, men fordi de ikke klarer å kommunisere det de har inni seg. Det er et forsøk på å teste grenser, samt et uttrykk for frustrasjon fordi språket er mye dårligere enn alle tankene de ønsker å uttrykke. Så det er helt vanlig og det vil gå over. Prøv å forstå ham, ikke si bare "nei", men forklar ham hva du tror han vil slik at han oppfatter at du forstår ham, f.eks. "jeg ser at du har lyst til å gå ut nå, men nå er snart middagen ferdig så da må vi spise først".
Frøken Freken Skrevet 20. juni 2010 #3 Skrevet 20. juni 2010 Trass er ikke bare frustrasjon da. Det handler også om behov for å markere seg. De skjønner etterhvert at de er egne vesner og at de kan bestemme selv, og det er en helt nødvendig fase i utviklingen. Jeg syns også det er litt slitsomt, jenta mi er 21 mnd. Jeg tenker som så at det ikke har hverken med henne eller meg å gjøre, og prøver å være rolig. Merker at hun rett som det er bryter ut i latter dersom jeg plukker henne opp og sier (med et smil om munnen) "å jasså du rampejenta, så du hadde tenkt å lure den gamle mora di" eller lignende - fungerer i alle fall veldig mye bedre enn refs:) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #4 Skrevet 1. juli 2010 Har en gutt på 18 mnd som har begge beina midt i trassalderen. Synes det er vanskelig fordi de ikke er spesielt flink til å kommunisere så det er vanskelig å sette grensene og forklare hvorfor osv. Har en personlig teori om at de som kommer tidlig i trassalderen ikke er de mest velutviklede språkmessig. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle , men det gjelder for mange av de med tidlig trass jeg vet om. En del av raseriet knytter seg tydelig til at vi misforstår han, men det er helt tydelig at han tøyer grenser der han kan. ER fortvilende fordi han har vært tidenes enkleste unge å ha med å gjør og plutselig er det en helt annen gutt. Synes det er veldig utfordrende, men det er bra å vite at jeg ikke er den eneste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå