Gå til innhold

Dette med mellomnavn...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke sans for "å slenge på" navn. Selv om navnet ikke skal brukes i dagligtale, skal det være med og identifisere dette spesielle mennesket, og det andre fornavnet er like viktig som det første.

Hvis dere har et ganske vanlig etternavn, kan det være greit med to fornavn, selv om bare det ene er i daglig bruk.

To fornavn gir jogså flere muligheter for et menneske å velge selv hvilket navn som skal brukes.

Jeg vet om flere som hele livet har brukt sitt andre fornavn til daglig, og også flere som i voksen alder har byttet fra å presentere seg med første fornavn til andre fornavn.

Signe er vakkert.

Signe og Sofie er to navn som ikke kler hverandre og Sofie er altfor mye brukt.

Synes som regel det er best med bare ett fornavn. Barn nå får ofte to etternavn, og fire navn totalt blir veldig langt.

Enkelte ganger synes jeg imidlertid det er fint med dobbelt fornavn også:

* Hvis man har et veldig kort etternavn. Signe Berg f.eks er veldig kort. Da er det bedre med Signe Olea Berg f.eks.

* Hvis det første fornavnet er veldig vanlig, kan det være kjekt med et annet fornavn. Er det flere Sara, Maria, Ida, Thea i barnehagen er det nok bedre for barna å bli kalt Sara Sofie enn å bli kalt store-Sara, eller Sara B (for etternavnet).

Lange konstruksjoner som Signe Viktoria Borgenhagen Kristoffersen (oppdiktet eksempel) synes jeg blir altfor voldsomt. Barnet kommer jo ikke til å klare å si navnet sitt før det begynner på skolen.

Annonse

Jeg er for så vidt enig i alle poengene både for og imot, og det er nok derfor vi er så usikre. Ser fordelen og ulempen med både ett og to navn.. Vi har et litt uvanlig etternavn på to stavelser. Blir det dobbeltnavn, blir det nok Signe OIea. Men har vært usikker da mange synes det er så dumt å ha flere navn når man ikke bruker det aktivt. Kommer nok til å si bare Signe til daglig.

Jeg syns det er fint med mellomnavn, selv om det kun er på papiret. Det kan jo hende han/hun ønsker å bruke navnet når han/hun blir større?

Vi har dobbeltnavn på babyen, og vil bruke begge navnene, men problemet her er at alle andre bruker kun første navnet. Da blir jeg hissig, for hun heter faktisk begge navnene!

Hvis hun skal få mellomnavn og etternavn, ville jeg kun gitt henne ett fornavn.

F.eks Signe Berg Mathisen

Hvis hun skal få kun ett etternavn, og ikke noe mellomnavn, ville jeg gitt hun to fornavn.

Signe Olea Mathisen

I og med at jeg ikke er så glad i navnet Signe, og det er såpass spesielt, syns jeg at hun skal få to fornavn.

Signe Karoline

Signe Josefine

Signe Amalie

Signe Oline

Signe Olivia

Signe Tomine

Da kan hun evt. kalle seg det 2.fornavnet sitt, om hun ikke liker det 1.

Jeg ville hvertfall gjerne hatt to fornavn om jeg hadde et såpass spesielt og gammelt navn.

Takk for svar. Signe er for meg heller ikke er uvanlig eller merkelig navn. Og det vil jo uansett ikke bli det for henne:) Gubben har veldig lyst å kalle henne Signe Olea selv om vi ikke blir å bruke begge navnene aktivt. Det blir nok at han får bestemme og at hun får begge navnene. Synes det er så koselig at han faktisk engasjerer seg og har en mening.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...