Villa Perlesukker Skrevet 17. juni 2010 #1 Skrevet 17. juni 2010 Tenker da å sette opp et "Sveitserhus" med grunnmur på 8x10 og en dobbeltgarasje på 7x7. Så vil jeg ha mulighet til å ha et hønsehus/stabbur for gærne dibkjærringer. Deilig Dorris, salad fingers, clumsy, sug lut m.flere har jo sagt seg villig til å komme på besøk så det kan være greit å ha et sted hvor rampen "henger". Eller er det for lite areal for et slikt majestetisk hus? Tomten ligger på en høyde. Noen med erfaringer?
Full house Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 Svogeren min har tomt på 900 kvm so ligger på en høyde. De har satt opp et av de enkleste Nordbohusene ( 140 kvm i grunnareal,) og de fikk klemt inn en dobbeltgarasje. (Den står helt inntill huset.) Da har de litt plen og en veldig liten gårdsplass utenom, Synes 900 kvm er litt lite om du har planer for litt uthus og slikt.
thricane Skrevet 17. juni 2010 #3 Skrevet 17. juni 2010 hei vi har ei tomt på 916 kvm. huset er 140 kvm grunnflate og garasjen blir standard ca 50 kvm. vi går akkurat klar av reglene for hvor mye du kan bygge i forhold til areal i vår kommune. det er god plass både til hage og parkering av biler. kunne fint satt opp et mindre lysthus eller annet også.
prekæs Skrevet 17. juni 2010 #4 Skrevet 17. juni 2010 Ja. Jeg har ikke sveitserhus, men enda eldre, og ett uthus på 70 kvm grunnflate på tomten som er i underkant av 900kvm. Og huset er svært så majestetisk:)
Villa Perlesukker Skrevet 17. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 17. juni 2010 Grunnflata vår vil jo bli bare 80 da og med garasje på 43 så er vi på under 15% av tomtearealet. Vi har tenkt til å ha full kjeller under huset og kanskje dra kjelleren under garasjen også. Reglene der vi skal bygge er vel 25% av tomten Men dere som har bygd hus.... finnes det søte garasjer? Pene og ikke så standard som en firkantet kloss av dobbeltgarasje?
Villa Perlesukker Skrevet 17. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 17. juni 2010 Å prekæs.... uthus i samme stil som huset da.... ?
prekæs Skrevet 17. juni 2010 #7 Skrevet 17. juni 2010 Huset er fra 1880 og uthuset er eldre. Før bygde de gjerne uthus først og bodde der mens hovedbygning ble bygd. Uthuset bærer preg av å være så gammel, men er svært sjarmerende og har faktisk ett originalvindu som er som nytt. De viste å lage kvalitet før, se.
thricane Skrevet 17. juni 2010 #8 Skrevet 17. juni 2010 da får dere sikkert veldig bra plass ute. fant noen fine garasjer hos grimstadgarasjene, under spesialmodeller. der får du med kvist og litt div. ellers er garasjer ikke det mest spennende bygget. hehe
blomstre Skrevet 17. juni 2010 #9 Skrevet 17. juni 2010 Det må jo være stort nok! Her går jeg og drømmer om en stor tomt på 400 m2... og synes 500 m2 er digert! Selges ikke større her. En på 900 hadde blitt delt i to... (ja, jeg ser ikke etter tomt altså, men tomt med et hus på, he, he). Har dere kjøpt tomta? Skal kjøpe? Høres kjekt ut! - Tar gjerne en natt i stabburet :-)
Gjest Skrevet 17. juni 2010 #10 Skrevet 17. juni 2010 Gleder meg til å komme å bo i uthuset ditt! :-) Håper du har vin og en godstol. Ellers tror jeg 900 m2 kan funke til mye, alt etter som hvordan man bruker plassen, plasserer huset etc. Spør evt de dere ønsker å få huset fra om de kan hjelpe dere å plassere hus, garasje, uthus etc. som et forslag. Søte garasjer? :-) http://www.garasjer.no/?page=modeller http://www.norgeshus.no/article.php?id=334
Villa Perlesukker Skrevet 17. juni 2010 Forfatter #11 Skrevet 17. juni 2010 Blomstre: jeg og gulesider har jo gått og deppet helt siden drømmehuset ble solgt. Og vi var jo sikre på at vi aldri kom til å finne oss en tomt der foreldrene hans bor .... men så i går kveld: Oh lykke... www.finn.no tomt til salgs.... johoooo Jeg heiv meg på telefonen og hylte og bar meg. Stakkars gulesider som ennå satt midt oppi kontrakter og nye kunder visste ikke helt hva han skulle gjøre med meg.... Jeg er bare så fed up av boliger og visninger nå. Jeg vil ha et hus som jeg føler meg vel i...ikke et hus jeg må renovere totalt.... joda hadde nok gått greit det også men vi har satt maks prislapp på 4 mill....slik kan jeg om jeg vil være noen år hjemme med flokken...eller gjøre det jeg alltid har drømt om: få fagbrevet innenfor konditori Du er velkommen på stabbursfest
lille sprelle Skrevet 17. juni 2010 #12 Skrevet 17. juni 2010 Det er ikke noe stor tomt, og du må sjekke med kommunen ifht utnyttingsgrad som er tillatt. Vi har tilsvarende og der er det akkurat tillatt med et toetasjes hus med grunnflate 130 og en 1,5 garasje. Det er imidlertid ikke av de aller minste tomtene man kan få kjøpt heller.....
Rampongi Skrevet 17. juni 2010 #13 Skrevet 17. juni 2010 aiaiai gulesiderdamen, blir det bygging? Høres kult ut! Lykke til
Villa Perlesukker Skrevet 17. juni 2010 Forfatter #14 Skrevet 17. juni 2010 Lille sprelle: utnyttingsgraden er 0.25. Så vi kan bygge grunnflate på 220 m2 men det blir ikke mer enn 125 tipper jeg.... Pluss hønsehuset da
blomstre Skrevet 17. juni 2010 #15 Skrevet 17. juni 2010 Oi, oi, oi, håper tomta blir deres! (og at min tur også kommer snart...) Stabbursfest blit toppen ;-)
Villa Perlesukker Skrevet 17. juni 2010 Forfatter #16 Skrevet 17. juni 2010 Den første linken din var super du deiliga Tror nesten jeg vil ha en enkel men høy garasje. Synes den aller første garasjen som er avbildet der var flott jeg. Enkel, for 1 bil og ikke for pompøst. Vil ikke at noe på tomten skal se scwææært ut. Lite, søtt og koselig. et hus man har lyst å titte inn i.
Gjest Skrevet 17. juni 2010 #17 Skrevet 17. juni 2010 Jepp, er ikke deilig for ingenting vet du. :-P Har du funnet hus da? Har veldig lyst å se bilder. :-))))
Villa Perlesukker Skrevet 17. juni 2010 Forfatter #18 Skrevet 17. juni 2010 http://www.boligpartner.no/vaare-hus/hus-katalog/austergaard-en-herskapelig-villa-som-passer-for-bade-by-og/#serie=herskapelig&soverom=0&areal=0&tomt=0&utleie=0 http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=22840110 http://www.blink-hus.no/wsp/blink3/frontend.cgi?func=catalog.show&table=CATEGORY&func_id=Norddal%2009 En miks mellom disse tror jeg. Har lovet pappa at han skulle slippe å tegne flere hus for oss jentene men jeg snakket med han i går og han skulle tegne det til oss Vi skal sjekke ut tomten på lørdag. Så håper jeg at vi kan ta et valg slik at vi får begynt
Mille** Skrevet 17. juni 2010 #19 Skrevet 17. juni 2010 Ja, det tror jeg skal være nok. Søstra mi har litt større tomt, og har bygd et hus på 240 kvm + dobbel garasje og har enda godt med plass på tomta. Gøy at du likte huset jeg linket til deg. ;o) Lykke til!
The Bad Gal Skrevet 17. juni 2010 #20 Skrevet 17. juni 2010 Oh, blir det drømmehusbygging? Så gøy:-) Og stabbur til å låse inn sta, ufine og kakehungrige kjærringer atpåtil. I like. 900 er jo ikke digert, men det kommer jo veldig an på tomta. Aner ikke åssen landskapet "der borte" er, men er den rimelig flat er det god plass til garasje og stabeistbur. Garasje i ett med huset er veldig praktisk, det ønsker vi oss, og helst med inngang fra garasjen til kjelleren.(drømmer om garasje som man kjører ned i, under huset. Full størrelse kjeller er også digg, det er utrolig billig å bygge fullsize kjeller under bakken, så fatter ikke at ikke flere gjør det når de bygger hus. Sørg bare for å få det godkjent som boareal, ikke bare kvm, da det er dette meglere og takstmenn regner på når de regner verdi av bolig, ifall dere vil ha takst på huset, og evt selge en gang i fremtiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå