Gå til innhold

dumt å reise med uvaksinert barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har valgt å foreløpig utsette vaksineringen til baby er eldre (over 2 år) - og vi føler oss trygge på det.

Skal til nord-italia i sommer, og da er baby ca 7mnd. Kjenner at jeg bekymrer meg litt for smittefare ol. Også siden det ikke bare er morsmelk da.

Er det uforsvarlig å reise?

Håper på seriøse tips og svar.

Skrevet

Jeg mener ikke det. Ikke til vestlige europeiske land. Vi har også latt være å vaksinere, og min lege mener det er uproblematisk å reise med små barn i vesteuropa.

Når det er sagt er det mange leger som fraråder (vaksinerte som uvaksinerte) å reise til litt fjernere, mere utsatte steder til de er over 5 år. Rett og slett på grunn av imunforsvaret er umodent. Men Italia ville jeg ikke vært bekymret for. Ville heller ikke vært bekymret for fjernere, litt mer utsatte steder (Thailand, Brasil etc) når den yngste er 5 (vaksinert eller ikke).

Skrevet

Vi reiste til Kypros i 3 uker uten problemer da eldstemann var 7 måneder og uvaksinert. Vi har ellers trålet Europa, USA, Jordan, Marokko og Egypt med tre uvaksinerte gutter. Det har vært helt uproblematisk. I år går ferden til Tyrkia.

Er ungen din frisk og rask, er det ikke noe å bekymre seg over. Dersom du ennå ammer, er motstanden på topp. Og bakteriefloraen der du skal er nokså lik hjemme. God tur :-D

Skrevet

Jeg ville (uansett vaksinasjonsstatus) forsikret meg om at jeg til enhver tid visste hvor nærmeste engelsktalende lege var å få tak i. Det er ikke alle italienere som snakker like bra engelsk... Det er også greit å vite at spesielt meslinger har blitt nokså vanlig i Italia igjen. http://www.timesonline.co.uk/tol/travel/news/article4356368.ece

Skrevet

Italia har en befeolkning på ca 58 000 000.

Ref: http://no.wikipedia.org/wiki/Italia

I 2009 var det 769 tilfeller av kusma der. Dette var den vaksinesykdommen det var mest av. Dvs at det var 0,00132 sjanse for å få kusma. Om man rammes har man tilnærmet eller lik 100% immunitet etterpå med forsvinnende liten mulighet for noe mèn.

Sjansen for at man skal ta skade av en av sykdommene det vaksineres mot i italia er enda lavere.

Man kan med andre ord være tilnærmet 100% sikker på at det går bra å reise til Italia.

Kilde:

http://apps.who.int/immunization_monitoring/en/globalsummary/timeseries/TSincidenceByCountry.cfm?C=ITA

Skrevet

Trådstarter: Det går sikkert bra, altså. Du vil uansett være beskyttet av at andre barn er vaksinerte, både i Italia og i Norge.

Helseinterressert: vil bare opplyse deg om at tallene fra WHO ikke kan brukes til å regne risiko slik du gjør. Årsaken er at man regner med underrapportering, og tallene er derfor bedre egnet til å se an trender, heller enn å kalkulere risiko.

"Information on the reported incidence of vaccine-preventable diseases is provided by countries to WHO. Such information usually underestimates the actual number of cases, but nevertheless can provide useful information on trends, epidemiology of disease, and susceptibility in the population in order to guide public policy, strategy, and disease control activities"

http://www.who.int/immunization_monitoring/burden/estimates_burden/en/index.html

Skrevet

Ostepop,

Kan du dokumentere din påstand: "Du vil uansett være beskyttet av at andre barn er vaksinerte, både i Italia og i Norge."?

Skrevet

Ostepop,

Og hvordan vil du dokumentere at disse beskytter uvaksinerte?

Skrevet

Mener du jeg skal en hoste opp en studie som viser at dersom mange nok ikke kan få en sykdom, så beskytter det dem som KAN få den?

Skrevet

Ostepop,

Du sa:

"Du vil uansett være beskyttet av at andre barn er vaksinerte, både i Italia og i Norge."

Og jeg lurte bare på om du kan dokumentere dette?

Skrevet

Har du lest det jeg skrev over?

Hva slags dokumentasjon føler du trengs i tillegg til den jeg allerede har gitt?

Skrevet

vel, uansett om dere krangler....så er jeg veldig takknemlig for svar fra dere alle. tusen takk!

trådstarter.

Skrevet

Ostepop,

Du antyder at det for et helt uvaksinert menneske vil "lønne" seg å oppholde seg blant vaksinerte mennesker. For å dokumentere dette så forventer jeg en sammenligning av helt uvaksinerte mennesker vs vaksinerte menneskers helse som viser at det er mindre sykdom blant de vaksinerte.

Er dette for mye forlangt?

Skrevet

Ja.

Og nå skal jeg forklare deg hvorfor.

For å undersøke hvorvidt én vaksine har effekt eller ei, holder det å undersøke en gruppe som har fått vaksinen og sammenligne den med en annen gruppe som ikke har fått vaksinen - og deretter undersøke antall sykdomstilfeller i hver av gruppene, eller antistoffdannelse hos hver av gruppene.

Hvorfor i alle dager mener du man trenger å sammenligne med helt uvaksinerte for å måle effekten av vaksiner?

Skrevet

For det første er en slik undersøkelse som du "krever" meningsløs, som ostepop helt riktig skriver (og som har blitt forklart deg mange ganger her), og for det andre vil den ikke gi noe svar på at man som uvaksinert profiterer på at alle andre rundt seg er vaksinerte. Flokkimmuniseringen er ikke et spørsmål om dokumentasjon, men om logikk. Dersom du som en av få i en populasjon ikke er immun mot en sykdom, hvem skulle du få den av? De andre får den ikke og kan ikke spre den. Høy vaksineringsgrad beskytter altså ikke bare mot sykdommen, men også mot spredning av sykdom til ikke-immune.

Skrevet

Så vaksinering er logikkbasert? Også jeg som trodde at det var vitenskapelig basert....

Vaksinering er ikke lik immunisering. Man har overhodet ingen garanti mot sykdom av vaksiner. I gjentatte sykdomsutbrudd har det vist seg at flertallet av de syke var vaksinerte mot sykdommen de ble syke av.

Skrevet

Helseinterressert: nå blander du kortene. La meg rydde opp for deg.

1. Du har helt rett, vaksinering er ikke lik immunisering. Men vaksinering er veldig OFTE lik immunisering, gjerne i omtrent 95% av de vaksinerte. Det varierer litt fra vaksine til vaksine. Så nei, man har ingen garanti mot smitte, men en ganske mye mindre sjanse for å bli syk har man.

2. Når noen opplever å bli syke slik du skriver over, er det enten fordi man ikke har blitt tilstrekkelig immunisert av vaksinen, men også fordi endel vaksiner mister effekten over tid.

3. Punkt 1 og 2 er ikke logikkbasert, det er forskningsbasert.

4. Herd immunity eller flokkimmunitet er logikkbasert. Jeg er fullstendig klar over at kildene dine mener flokkimmunitet er en myte, men det er jo kun ren og skjær logikk. Dersom de fleste i en gruppe ikke kan bli syke av en sykdom, er det jo også vanskeligere for sykdommen å spre seg. Det gjelder både ved immunitet etter naturlig sykdom og ved vaksinering. Er du virkelig uenig i dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...