Gå til innhold

Trygt med mat som inneholder rå egg i Norge??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kremer i sjokoladekaker, hjemmelaget iskrem, mousse, o.l inneholder jo gjerne rå egg. Er det greit å spise dette i Norge?

I utlandet (hvor jeg bor) blir man gjerne frarådet dette. Har nå søkt på diverse norske nettsiter, matportalen inkludert, og da får jeg inntrykk av at dette er greit. Ihvertfall ser det ikke ut til at det blir frarådet.

Er dette riktig?

Er det kun pga salmonella at rå egg kan være farlig (om ikke annet i utlandet..), eller er det også riskiko for listeria og toxaplosmosis ved å spise mat som inneholder rå egg.

Hilsen forvirret

Skrevet

Tror nok heller ikke det er frarådet, men du kan jo ringe lege/jordmor å spørre. Men tror ikke det skal være av betydning i det hele tatt :-)

Stod ingenting om det i boka jeg fikk fra jordmor hvor det var noen sider de hadde skrevet ned fra du skulle ligge unna.

Skrevet

Og blir salmonella drept ved frysing/lave temperaturer?

Skrevet

I følge min jordmor var det kun fare for at du selv ble syk av salmonella ved å spise rått egg - ikke listeria eller toksoplasmose. Og som hun sa; selv om det sikkert ikke er mer gøy å ha salmonella når man er gravid enn ellers, så er det ikke noen fare for fosteret forbundet ved det. Så det skal nok gå helt fint :)

Skrevet

Man kan trygt spise rått egg i norge, fordi faren for salmonella er såpass liten. I utlandet derimot er faren langt større, og det anbefales at egget er skikkelig kokt/ stekt først. Salmonella er såvidt meg bekjent ikke spes farlig for fosteret, det er vel heller den gravide mor som evt får lide, og listeria/ toxo finnes ikke i egg.

http://matportalen.no/artikler/2004/5/i_danmark_spiser_de_ikke_raa_egg_paa_grunn_av_salmonella._kan_man_spise_eggedosis_i_norge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...