Thea <3 Lotte Skrevet 16. juni 2010 #1 Skrevet 16. juni 2010 Hei Jeg har ei jente på 2år som de to siste ukene har blitt LIVREDD for høye lyder, f.eks gressklippere. Hun blir livredd, og man skulle nesten tro hun kunne fly, for hun er kjapt på plass i armene til nærmeste, mamma eller pappa. Og der klamrer hun seg fast, så hardt at det gjør vondt! Hun er også unormalt mye våken på natten nå..våkner 2-5 ganger, og roper på mamma eller pappa. Hun legger seg når vi har vært hos henne. Er dette en fase? Eller er det noe som engster henne? Skulle så gjerne visst om det var noe som flere har hatt.. og at det går over av seg selv.. Takk for svar:)
MadamMim Skrevet 17. juni 2010 #2 Skrevet 17. juni 2010 Hei! Vet ikke om jeg kan hjelpe dere, men ville bare fortelle at jeg var livredd visse lyder da jeg var liten (2-3 års alder). Det kunne være lyder som var uvante for meg, f.eks. mixmasteren og støvsugeren til Bestemor. De var av noe eldre årgang enn Mamma's, og "bråkte annerledes" og på en skummel måte. Jeg var også redd for plutselige, høye og "skumle" lyder - husker at jeg bare ble redd rett & slett! Det er ikke stort å gjøre med det annet enn å være der for henne og trøste henne så godt som mulig. Etterhvert som hun blir eldre, utvikler et bedre språk o.s.v., blir det lettere for dere å snakke om lydene, hva som forårsaker dem, etc. Da vil det nok gå over av seg selv. Jeg er ikke redd for lyder lenger, men kan husker utrolig godt hvordan det var da jeg var liten. Så ja; Det går nok over med jenta deres også, men det kan ta litt tid.
Ranveig R Skrevet 17. juni 2010 #3 Skrevet 17. juni 2010 Jenta vår er drøyt 2 1/2 og har alltid vore engstelig av seg. Grasklippare, motorsyklar, mixmaster, støvsugar, hagl/kraftig regn på vindauget - alle desse lydane er nok til å starte skrikekonsert og klatring oppover meg eller pappaen (dersom ho kvepper), eller at ho klatrar opp i sofaen og sit der med tårene trillande til lyden er ferdig (dersom ho er forberedt, som f.eks. ved støvsuging). Det har i periodar vore bedre, og så har det blitt plutseleg verre, og bedre igjen etter kvart. Kan jenta di kanskje ha blitt skremt av ein kraftig/uventa lyd, så den redselen sitter i når ho no hører liknande lydar? Eller kanskje det har hendt noko f.eks. i barnehagen så ho er litt i ulage og lett kjem ut av "balanse"? Det vil jo og kunne påvirke nattesøvnen. Eller det kan vere så enkelt at ho har ein priode der ho drøymer mykje, søv dårlegare enn vanleg og derfor blir lettare vippa av pinnen på dagtid. Eg berre slenger ut tankar her, meg tenker og at om problemet oppstod ganske plutseleg så tippar eg i alle fall at det er ein fase og at det vil gå over, men når - det må fuglane vite.
lille sprelle Skrevet 17. juni 2010 #4 Skrevet 17. juni 2010 Datteren vår på samme alder har alltid vært redd for brå lyder som hun ikke skjønner. Prøv å forklare henne hva lyden er. Gå gjerne for å se på det som lager lyden (pek på himmelen for fly osv). Det har hjulpet hos oss. På natten er det antagelig at hun drømmer noe ekkelt. Vi må også av og til inn pga det. En hånd som stryker over håret og kroppen er som regel det som skal til.
Thea <3 Lotte Skrevet 18. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 18. juni 2010 Takk for fine tilbakemeldinger og tips:) Vi har prøvd å vise henne hva som lager lydene, men da blir hun om mulig, bare enda reddere! Sukk.. Det ahr heldigvis avtatt litt hjemme nå.. men startet i barnehagen istedet. De har fortalt at hun har blitt redd ved et par anlednigner når vaktmesteren klippet gresset. Men nå som de er klar over det, går de et annet sted/inn når det kommer slike lyder. Ja, jeg tror hun drømmer noe ekkelt.. ikke godt å vite! Men de sa også i barnehagen at det kan komme av at hun ikke har et så godt språk enda.. det kommer stadig nye ord og uttrykk, men det tar tid! Hun er 16 uker prematur da, så vi stresser ikke!
lille sprelle Skrevet 18. juni 2010 #6 Skrevet 18. juni 2010 Prematurstatusen kan ha noe med reaksjonene å gjøre. Vår er bare 5 uker prem, men om noen lukket en skyvedør på en bil i nærheten av henne det første året, kunne hun hyle hysterisk. Som sagt vår erf. er at det går over etterhvert. Fint at dere lar henne ta den tiden hun trenger OG det blir lettere når hun kan gi uttrykk for hva hun mener! MEN husk, hun skjønner utrolig mye mer enn hun kan gi uttrykk for. Sjekk ansiktsuttrykket hennes og kroppsspråket så ser du hvordan hun reagerer
Thea <3 Lotte Skrevet 19. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 19. juni 2010 Ja, jeg har også hørt at premature kan være ekstra sensitive når det kommer til lyd, og tanken slo meg. Men hun har ikke vært slik i det hele tatt i sine første 2år.. så jeg synes kanskje det var litt rart dersom det skulle komme nå(pga prematuriteten). Men gleder meg til det mildner litt.. det var faktisk bedre i natt.. da lot vi henne være, et par ganger, selv om hun skrek.. håper hun lærer:) Å ja.. de skjønner så UTROLIG godt hva du sier til de! Det er nesten litt rart å tenke på at de skjønner såpass:) Men gode også da.. det e rsom du sier, du kan se det SÅ godt på ansiktet! slu er de..
Anettemor82 Skrevet 19. juni 2010 #8 Skrevet 19. juni 2010 Gutten vår på snart 2 1/2 år er redd for motorsager, mixmaster, hammer (nært), men det hjelper litt å vise han hva lyden er, Han er fortsatt redd, men da slipper han taket litt på oss. Virker som om det er en fase de er i siden mange her forteller om sine barn.
Thea <3 Lotte Skrevet 19. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 19. juni 2010 Ja, vi håper det er en fase:) Satser på det.. Takk for alle tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå