Gå til innhold

Kan Manpower nekte meg og arbeidsgiver å lage egen kontrakt etter at mitt engasjement med Manpower har gått ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet på et sted i tre mnd og de vil ha meg frem til jul. Kontrakten gjennom Manpower går ut 1. juli. De har i dag sagt til min arbeidsgiver at min arbeidsgiver IKKE kan gi meg videre engasjement uten å gå gjennom de. Er det virkelig lov? Og kan jeg nekte å gå gjennom Manpower?

Skrevet

Selvølgelig kan de ikke det - med mindre dette er en arbeidsgiver som har inngått en avtale med Manpower om at de skal stå for alt av vikarinnleie i bedriften.

Skrevet

Når kontrakten din går ut står du da fritt til å jobbe hvor som helst vil jeg tro. Men du må nesten finlese kontrakten du har signert. Kanskje det er en eller annen klausul der.

Skrevet

signerer dette.

Hilsen tidligere Manpower ansatt.

Skrevet

Veldig ofte når man blir leid ut av firmaer står det i kontrakten at man må jobbe gjennom dem feks 1år før man evt kan bli ansatt direkte i firmaet man har jobbet hos. Finn kontrakten du har skrevet hos Manpower og se om det står noe i den. Grunnen til et er selvfølgelig at Manpower vil ha betalt lengst mulig for at de har funnet en vikarjobb for en person, ikke bare få betalt 2-3mnd. Da ville jo alle firmaer hatt kortest mulig kontrakt gjennom manpower og ansatt fortest mulig direkte ettersom det vil være billigere for dem.

Skrevet

Hei

DU kan gjøre akkurat hva du vil. Kunden derimot som leier deg inn, har inngått en avtale med Manpower. Det er disse avtalevilkårene som i prinsippet bestemmer når de kan ansette deg direkte.

Når det er sagt, er dette mer et lojalitetsprinsipp. Jeg arbeider med slike saker og ser hele tiden at kunden ansetter innleid personell tidligere enn de skal.

Manpower har INGEN sanksjonsmuligheter ovenfor deg uansett hva din avtale måtte tilsi. De kan f.eks ikke holde tilbake lønn eller feriepenger.

Kunden derimot kan bli noe upopulær for å bryte avtalen, uten at dette heller medfører særlige konsekvenser.

Lover og regler innen utleie og innleie av personell dekker ikke dette området.

Gjest Tale30
Skrevet

Standardkontrakten til Manpower, sier at bedriften må leie deg gjennom dem i minimum 6 mnd. Dersom de skal ha deg videre ansatt utover det 3-måneders engasjementet som du har hatt, vil de måtte leie deg gjennom Manpower de første 3 mnd. Bryter de denne regelen, får bedriften en bot.

Skrevet

Jeg jobbet for Adekko og da sto det enten i min kontrakt eller kontrakten mellom bedriften og adekko at de ikke kunne ansette meg, karantene tid på så og så lenge. Bedriften kunne kjøpe meg ut av kontrakten.

Bedriften jeg jobbet for kjøpte ut meg og en annen.

Skrevet

Det er som Tale30 sier minimun 6 mnd ansettelse gjennom dem eller bedriften må betale deg ut.

Skrevet

Tusen takk for alle svarene her! Skal se på det med min arbeidsgiver i morra og ha alt dette i bakhodet. Jeg er helt klart litt klokere nå. Takk! :)

HI

Gjest Tale30
Skrevet

Lykke til :) Jeg ville ha forsøkt å få en jobb utenom bemanningsbyråer neste gang. Hvis du har mulighet til å ta litt tid for å søke på egenhånd er det bra!

Jeg gikk til det skrittet, at jeg tok kontakt med bemannningsbyråer igjen når jeg ble arbeidsledig. Heldigvis, så kapret jeg drømmejobben på egenhånd :)

Disse byråene er jo greie når man ser på det som en måte å komme inn i arbeidslivet. Men, de driver på ingen måte veldedighet - de skal ha noe tilbake. Jeg fikk helt avsmak, da jeg i en samtale med Manpower hørte: "Når jeg nå skal selge deg", et titalls ganger. Jeg følte meg som en pakke smør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...