lioness* Skrevet 16. juni 2010 #1 Skrevet 16. juni 2010 Hva i all verden skal vi gjøre for å få han til å sovne litt lettere? Han slokner av utmattelse hver eneste kveld, og han hyler og vræler av full hals, til han er varm og svett og hes og til slutt bare kollapser. Han virker absolutt trøtt (gnir seg i øynene osv), men får bare ikke sove. Han slutter ikke å grine om vi sitter ved siden av han, holder i hånda og prater til han heller. Vi tar han heller ikke opp igjen etter leggetid, så det er ikke det at han er vant til å få stå opp igjen som gjør det heller. Legger han ofte sånn rundt åtte. Enkelte ganger sovner han etter tjue minutter eller så, men oftest tar det lang tid. Halvannen time med hyling er ikke ukjent. Tenker at han er overtrøtt og har forsøkt å legge han tidligere om kvelden. Da sovner han ganske greit (feks kvart på sju), men våkner etter 30 minutter og vræler like herlig - hver eneste gang!! Ingenting funker, da hyler han seg i søvn igjen. Han har igrunn vært sånn helt siden vi begynte å legge "tidlig" (la seg i 22-23-24-tiden de første tre mnd ca men blir nå helt tydelig trøtt tidligere) - altså ikke noe som har oppstått nå nylig pga kommende tenner etc. Blir så sliten av å bruke 1-2 timer på legging hver kveld. Det hjelper ikke at han sover mye på dagen engang.... Forresten kan det være litt vanskelig å få han til å sove på dagtid også, men aldri fullt så ille som på kvelden. Noen tips?? "Skrikeemetoder" er jeg ikke fan av - dessuten skriker han jo like mye om vi sitter inne hos han også. Virker som om han girer seg sånn opp at han ikke klarer å roe seg ned igjen uansett. Noen med erfaring som kan fortelle oss hva som funker???
ett til! Skrevet 16. juni 2010 #2 Skrevet 16. juni 2010 nja,erfaring har jeg kanskje ikke så mye av,men kanskje dere legger han for sent?kanskje er til og med kvart på sju for sent? vår 5 mnd har,siden han ble lagt for natta (da han var 3 mnd) sovna greit i 7 tida for så å våkne etter 30 minutter og HYLE,og dette kunne fortsette i over ei time. jeg begynte å skrive ned når han sov i løpet av en dag og fant tilslutt ut at han var overtrøtt da han ble lagt.så da begynte jeg å legge han kl.18 noen kvelder og siden det så har han sovet til nattpuppen i 3 tida. kan også hende at han ble eldre og fant søvnroen sin,men det hjelper iallefall å ikke være overtrøtt. hva med å prøve å legge han enda tidligere? ikke ha senere dupp enn 4tida på ettermiddagene for å få han trøtt til natta? gir du mat like før han skal legge seg?altså grøt ol? noen blir veldig urolig av å ha fast føde i magen når de legger seg,derfor sa helsesøster til meg i dag at jeg måtte gi grøt halv til ei time før han skulle legge seg. er han for varm?for kald?får han roa seg før han legger seg,altså ikke så mye stimuli mht leking og herjing? jeg vet ikke mere å spørre om nå jeg!
lioness* Skrevet 16. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 16. juni 2010 Det er vel verdt et forsøk å prøve å legge han enda tidligere ja. Er vel redd han anser det som en ettermiddagsdupp og vil opp igjen, men er igrunn klar for å forsøke det meste! Han er ofte grinete på ettermiddagen, så muligens trenger han å legge seg enda tidligere? Fullammer enda, så han har ikke begynt med noen annen kveldsmat. Han får pupp før han legger seg og virker som om han blir mett. Har lurt litt på om vi skal gi han noe mer nå, i tilfelle han egentlig er klar for noe mer mettende (våker i tolvtiden og vil ha mer mat - men sovner da igjen lett). At han er for varm er i hvert fall helt klart - svett og klam av all skrikingen Og det er for lyst på soverommet, men vanskelig å gjøre så mye med på denne årsiden - vi bor i 4. etg og kveldslyset strømmer inn gjennom både persienner og lystette gardiner. Takk for tipsene. Godt å høre at det ordner seg etterhvert...
meg og jentene Skrevet 17. juni 2010 #4 Skrevet 17. juni 2010 Her i huset hyles det også, selv om vi også er i mot skrikekurer. Har også prøvd det meste. Sitter for det meste ved siden av henne og trøster så godt jeg kan, men det førte til at hun tok tak i hånda mi og ble avhengig av å sove med den, så nå er det avvenning av det, sitter litt lenger unna istedenfor. Med det resultat av at hun hyler, hun vil vel helst ha hånda mi eller aller helst sove med meg. Og også prøvd å gå inn og ut av rommet ca hvert minutt til hun sovner noen kvelder, men det blir ikke noe bedre av det. Har dessverre ikke tips, annet enn at tiden leger de fleste problemer... Går nok over etter hvert, vi får bare holde ut.
lioness* Skrevet 17. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 17. juni 2010 Ja, nå er det på´n igjen... brukte hele kvelden i går fra 18 til 21 på å legge krabaten og nå har han holdt på i litt over en halvtime allerede uten noe tegn til å roe seg (har sendt faren inn, vi må bytte på litt for ikke å bli helt klin kokos...). Fatter ikke hva det er for noe jeg. Flere som er i samme båt eller?
Gjest Skrevet 18. juni 2010 #6 Skrevet 18. juni 2010 Hvis vår gutt er urolig slik du beskriver, prøver vi å gi ham mer melk (mme). Da drikker han begjærlig og får sove med en gang. Det virker som han lader seg opp for å sove hele natta. Og her i huset er det slik at når ingenting annet virker, poden er møkkatrøtt men finner ikke roen, da må det vippes eller gynges. I stolen med ham og vipp (eller gyng, han har to :-) All den uroen han har i kroppen får slippe taket da. Så bærer vi i seng når han dupper...
Gjest Skrevet 18. juni 2010 #7 Skrevet 18. juni 2010 Vil bare legge til at de gangene gutten vår våkner etter en kort stund, da trenger han mer melk!
Grand Old Lady Skrevet 18. juni 2010 #8 Skrevet 18. juni 2010 Hei, min gutt er 4mnd. Sovner vanligvis med flaska, men han våkner av og til om natta og hyler trøtesløst. Vi har oppdaget at han roer seg mye lettere om vi legger han over på siden. Støtter han godt opp, og av og til bikker vi han tilbake på ryggen etter at han har sovnet. Jeg tror han samler seg bedre og føler seg tryggere enn når han ligger på ryggen. Mammaen liker også best å sove slik. Bare et tips, det funker hos oss :-)
fiore Skrevet 18. juni 2010 #9 Skrevet 18. juni 2010 Vi har lagt merke til at lille skatten på 5mån sovner mye lettere etter at vi begynnte med NAN på kvelden, + kveldsrutiner. Først amme, sen bading, pysj, mme, pusse tenner (fikk 2 da han var 3 mån) så nattasang og litt lesing ur godnattboken. Sen sier vi godnatt..da er det litt skriking i noen minutter, går inn å sier natta å legger kosekluten under kinnet, etter max 30 min har han sovnet. Hvis han er overtrøtt så virker kjøkkenvifta beroligende, eller hårfønere..he he.. håper det ordner seg for dere snart! Lykke til! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå