Gå til innhold

Hva koster Soyaprodukter vs melkeprodukter?? Noen som kan svare meg kjapt?:)Har også spørs til andre med små melkefri barn!! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Soyamelk vs tine melk?

Soyayoghurt vs vanlig yoghurt?

Soyasmør vs vanlig smør?

Får barn dekket tilskudd til Soyaprodukter ved påvisst melkeallergi(allergisk mor proteinet) er forløbelig dom fra lege.

Barnet mitt har hatt påvisst melkeallergi siden han var 3 mnd,brukte Nutramigen til han var 1,6 mnd...Etter det var han helt melkefri frem til 2 års alder..Vi har prøvd av og på med div melkeprodukter i rein form og i mat i 6 mnd til ingen nytte...Luft i magen,magevondt og ekstrem løs mage.

I de siste mnd har vi brukt soyaprodukter til bare hell.Han er nydelig glad for melka si og yoghurt.

Lege ved barneavd sier han er mest sannsynlig allergisk for proteinene siden han tåler kokt melk i middag.

Fortsetter under...

Skrevet

overse skriveleifa her,det går litt fort i svingene ;)

Skrevet

Aner ikke hvordan det der med prisene. Ville bare si at du må sørge for å ta vare på kvitteringer på ekstrautgifter dere har pga dette. Det kan skrives av på skatten.

Skrevet

Har også barn med melkeallergi ++ Soyaprodukter er dyrere enn kumelkprodukter. Pris er jeg usikker på. Handler mye i sverige. Vi bruker havre og rismelk istedenfor soya.

Har nettopp vært til utredning for melk på Voksentoppen. Pratet med en sosionom der og hun anbefalte å skrive opp hva all melkeerstatning koster når vi søker om grunnstønad og hjelpestønad.

Her reagerer gutten på all melk, både protein og laktose, samt gluten.

Skrevet

Og så går det an å handle billigere i Sverige (hvis du bor nærme nok til at det lønner seg såklart)

Akkurat slike allergi produkter er mye billigere der enn i Norge.... =) Men en soyamelk koster ca 24kr i norge.... De andre tingene har vi kjøpt, men husker ikke pris =))

Skrevet

Koster rundt 25 kr for en liter med "alternativ drikke"... :)

Men hadde jeg vært deg så ville jeg heller ha brukt rismelk/havremelk! Barn (spesielt gutter) skal ha så lite soyaprodukter som mulig i følge en lege vi var hos på Strømmen Barnelegesenter.. I soya så finnes det et østrogenprodukt som kan føre til sterilitet hos gutter....

Rismelk og havremelk er veldig godt å bruke i mat! :)

Annonse

Skrevet

Vi har fått samme beskjed. Men de fleste leger anbefaler fortsatt soyamelk pga at den er mer næringsrik enn rismelk. Havremelk er en god nr 2. Vi supplerer med en soyayoughurt daglig samt ekstra vitaminer. Fått god veiledning av ernæringsfysiologen på Rikshospitalet.

Skrevet

I alle dager!! Kan det være skadevirkende på gutter? vet du om noen link satt opp mot dette? Vi har aldri fått høre noe om det...Men det skal jeg forhøre meg om i morra,da skal vi til ernæringsfysiolog...

Har nok en del jeg må ta opp skjønner jeg i forhold til produkter,vitaminer og næring...

Vi har mistet fastlegen vår på sykehuset pga stabil kronisk sykdom(ikke melka,men annet) Melkeallergien har han bare vært uheldig og fått i tilegg. Kan ernæringsfysiologen søke om støtte? eller må vi igjennom fastlege så til sykehuset igjen?

Skrevet

Har desverre ingen link å vise til. Har fått beskjed om dette muntlig ved Balderklinikken og Rikshospitalet. Soyamelken kan (men vil ikke si at den gjør det) forstyrre hormonbalansen hos små gutter. Men ettersom det er den mest næringsrike melkeersatningen er det den de anbefaler unntatt de du får fra apoteket. Vi har resept på Neocate, men den vil ikke sønnen vår ha, kaster også opp av den.

Veldig greit å gå gjennom kostholdet med en ernæringsfysiolog så dere får tilført det mest nødvendige.

Grunnstønad/hjelpestønad må dere selv søke om. Det siste arket på søknadsskjemaet skal fylles ut av legen. Vi har legeerklæring på at gutten vår ikke skal ha hverken gluten eller kumelkprodukter og skal legge ved disse i søknaden. Trenger vi noe mer er det fastlegen vi kontakter selv om det er Rikshospitalet/Voksentoppen som har utredet han. Faslegen har jo kopi av epikrisen i journalen og bør kunne fylle ut det som er nødvendig ift papirmøllen.

Skrevet

Ok.Jeg har papirer på alt så det ksalø ikke være noe problem. Forrige gang vi var inne før Jul lå han så bra ann i forhold til ernæring,vitaminer og annet at han ikke trengte tilskudd av soya,ris eller andre produkter.Men det som skjedde var at han ble så utrolig matlei og jeg var nødt for å kjøpe soymelk yoghurt osv..Og det elsker han! For han er det helt kriiiiiise om han ikke får melka si eller yoghurt stakkar...Han kjenner det igjen,men det er noe han har blitt nektet å sett alle fått utenom han så nå er han helt i ekstase :)

Vi prøve Neocate,men det likte han ikke.

Henter jeg skjema på nav eller?

Takk for ALLE gode svar foresten:) :) Jeg bor langt unna Sverige,men skal sannelig min tid hamstre inn når jeg skal på harrytur i sommer ;)

Skrevet

Gå inn på nav.no så finner du skjemaene der :) Gutten min synes også det er veldig stas å kunne spise soyayoughurt ettersom de andre får Litago youghurt i bhg

Neocate smaker veldig kjemisk, fortsår godt at han ikke vil ha den. Gikk en periode greit med den med banan/vanilje smak og solbærtoddy men så begynte han å kaste opp igjen så da var det bare å kutte ut og gå tilbake til rismelken. Prøvde en periode med havremelk, men han ble syk av den også selv om det ikke er gluten i den. Minstemann er veldig glad i havremelk.

Fordelen med disse produktene er jo at det er lang holdbarhetstid, så da er det bare å hamstre inn! Min erfaring er at Maximat butikkene har det bredeste utvalget ift allergimat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...