May-juli07+mai09 Skrevet 15. juni 2010 #1 Skrevet 15. juni 2010 Hei jeg har en gutt på 13mnd Han er 78cm og 8kg er dette lite?? Hva veier deres små??
Lemonia Skrevet 15. juni 2010 #2 Skrevet 15. juni 2010 Da gutten vår var 12 mnd var han 82 cm lang og veide 11 kg. Synes din høres litt lett ut ja. Han ligger jo gjennomsnittlig på lengde, men er nok under snittet på vekt.. Gutten min hadde til sammenligning samme vekt som din da han var 6 mnd (og 72 cm lang) og da var han slank. Men, hvis han følger sin egen kurve, spiser nok og er fornøyd og helsesøster ikke ser noe problem så har han nok den vekten han skal ha.
CMH Skrevet 16. juni 2010 #3 Skrevet 16. juni 2010 Tja, han hørtes liten ut da Minste min er snart 17 mnd, veier 11 kilo og er rundt 80 +/- cm.. Hun er helt normal, litt rund i kinnene Men sålenge han er frisk og fin så trenger du sikkert ikke bekymre deg!
Babyønske �� Skrevet 16. juni 2010 #4 Skrevet 16. juni 2010 Gutten min var like lang på den alderen, men litt tyngre, litt over 9 kg(ca 9,4). han har hatt mer eller mindre stillstans i voksingen i mange mnd. Nå er han 17 mnd, og er 79 cm lang. Vekten har økt greit, han er nå litt i overkant av 10 kg. Jeg trodde gutten min var ganske liten. Men en gutt i nabolaget som er rundt 20-21 mnd er faktisk mindre. Så de er veldig forskjellige disse små.
Glajenta ♥ Skrevet 16. juni 2010 #5 Skrevet 16. juni 2010 Jenta mi var 76 cm og 8,8 kg på 1 års kontrollen. Hun lå i underkant, men godt innenfor normalen. Mellom 7 mnd og 1 år la hun på seg under 100 gram, så var endel snakk om vekt ogsånn med lege og helsesøster likevel. Gutter er vel gjerne litt tyngre enn jenter, så han er nok "liten", men alle kan jo ikke være store heller. Og som helsesøster sa til meg, "det er jo ikke de slanke barna som er problemet i våre dager".
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2010 #6 Skrevet 16. juni 2010 Sikkert innenfor normalen, hvis ikke helsesøster har sagt annet. Men rart hvor forskjellige unger er! Jeg ville umiddelbart sagt at han var liten, da jenta mi var 67,5 lang og 8,2 tung på 5-mndkontrollen..... Men da hun var rundt året var hun 78 lang og veide 10,3 kg.. Så er jo egentlig bare 2 kg under.. og like lang:)
Mildemai09 Skrevet 16. juni 2010 #7 Skrevet 16. juni 2010 Vi kan gjerne møtes:-) Vår gutt var 7,5 kg og 73 cm på 1-årskontrollen, lille miniatyr. Støtter det som en annen sier her om at det ikke er de små barna som helsestasjonen bekymrer seg for. Men vi har nylig vært til en sjekk for å se om næringsopptaket er ok, vi har bekymret oss litt for den veksten. Så vi venter på svar akkurat nå. Hvis utviklingen ellers er fin, motorisk og intellektuelt, så ville jeg forsøkt å ikke bekymre meg. Ditt første barn var kanskje større siden du lurer, eller hvordan var det?
May-juli07+mai09 Skrevet 17. juni 2010 Forfatter #8 Skrevet 17. juni 2010 Ja eldstemann var større, men ikke så veldig 1kg tenker jeg. Men 1kg er jo mye på den lille lengden!! Var på sykehuset i dag og nå skal han på fete-kur Men all utvkl er som det skal samt at lengden har ikke flatet ut og det er visst lengden som er det viktigste hvis det er noe å bekymre seg om sa de!! Så nå er det hel melk, masse smør, ikke noe lett av noe slag Tenk om vi var så heldige og kunne spise hva vi vil Han skal også spise hver 3. time og en kjempe STOR kveldsmåltid!!!
Mildemai09 Skrevet 17. juni 2010 #9 Skrevet 17. juni 2010 Nettopp:-) Fint at du og dere har fått vurdering og råd på sykehuset. Greit å høre om at lengden kan være noe å følge med på. Hørtes ellers litt heftig ut med at det mettede fettet, men hvis han spiser det og liker det, så er det jo kjempeflott. Vi har pøst på med div oljer i stor grad (1 ss i stedet for 1 ts f.eks.) uten at det har hatt synlig effekt på lillegutt. Helsesøster gispet da vi fortalte hvor mye fett vi hadde gitt ham en stund, så hun anbefalte å redusere litt der...he-he. Lykke til dere, og håper fetekuren vil virke bra på ham.
May-juli07+mai09 Skrevet 17. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 17. juni 2010 Vi var hos en spesialist på rikshospitalet, som ga oss denne hestekuren! Så hvis du gir litt ekstra olje så skader ikke det kan du til helsesøstera di Lykke til med vektøkningen dere å!!
Mildemai09 Skrevet 23. juni 2010 #11 Skrevet 23. juni 2010 Vi fikk svar på prøvene at det var litt lave jernverdier og at han skal begynne med jerntilskudd. Er litt nedslått over dette siden vi har gitt massevis med jernrik mat hele tiden, så er så klart engstelige for at det er noe annet galt. På helsestasjonen sa de at generelt henger et godt jernopptak sammen med øvrig næringsopptak - og følgelig vice versa. Trodde at jernmangel skulle gi utslag i f.eks. dårlig immunforsvar, men han har heldigvis vært lite syk. Så pussig er det, og vanskelig å ikke være bekymret.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2010 #12 Skrevet 25. juni 2010 Min jente på 13mnd var 77cm og 9,5kg på ettårs kontrollen.. Helsesøster sa at hun ligger over på lengde men vekten tilsvarer alderen perfekt. Kjenner at hun har blitt tyngre på èn mnd, så vil tro din ligger under på vekt... ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå