Gå til innhold

Stress med amming ute/tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen andre enn meg som også stresser med å gå ut med baby i forhold til amming? Syntes det er skikkelig stress å gå ut f.eks å handle/ gå ut med en liten en når jeg vet det nærmer seg mattid.

Hadde jeg bare visst når lillegutt ville ha mat hadde det vært enklere, men han er absolutt ikke sulten til faste tider og jeg er fullstendig klar over dette. Han er forresten 5 uker gammel, så vet jo at ting regulerer seg etterhvert. Men skulle så gjerne kunne gå ut å være sosial, uten å få "amme-angst"..Har ganske store bryst og alt for mye melk så blir jo litt søl innimellom når han skal spise og, så er ikke så lett å skjule dem uten å slå opp et telt over oss.. æsj.. Noen som har tips eller er i samme situasjon kanskje??

Er så mye snakk om at det er så mange som reagerer på de som ammer babyen sin offentlig. Skjønner jo at vi ikke skal brette ut puppene likesom..Selv ønsker jeg helst å amme gutten min, men syntes det er er ork og huffer når vi er ute på tur eller skal i butikken..tilfelle lillegutt blir sulten.. har samboer som jobber i nordsjøen..og gruer meg til han skal på jobb igjen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner deg godt! Det er litt skummelt med offentlig amming i starten. Min lille kava og skreik en del når han skulle spise de første månedene, og det var ikke bare moro. Men, det gikk seg veldig greit til etter hvert.

Har ikke så mange andre tips å komme med enn at du bør legge handleruta i nærheten av steder der det føles ok å amme. For eksempel til et kjøpesenter du vet de har ammerom, eller en litt diskret kafé. Har ammet på handicap-toalettet og jeg, men det var litt kvalmt. Her i byen kan man stikke innom helsestasjonen å amme. Veldig kjekt! Nå om sommeren går det jo an å finne seg en benk i parken og. Pass på å ha ammevennlige klær, f. eks en litt vid tunika over en ammesinglet. Noen slenger et sjal over skulderen og babyen og, men det fikk aldri jeg dreisen på.

Min erfaring er også at det er lettere å amme offentlig når man er sammen med noen andre, enn alene. Litt av fokuset tas bort, føles det som.

Og, amming er ikke noe å skamme seg over!

Lykke til!

Skrevet

det jeg gjør er at jeg alltid har en singlet under genser eller t skjorta mi. da drar jeg t skjorta/genseren opp og bretter kanten øverst på singleten ned så ikke magen blir helt bar.. da er det ingenting av puppen min som syns når jeg skal amme. =)

Skrevet

I tillegg til å ha singlet under genseren som hun sier her, bør du ta med deg vaskeklut som du kan henge under bh'en. Da griser dere ikke ut alle klærne dine. Kluten kan også vippes kjapt opp for å skjule/hindre søl om han vrir seg bort.

Skrevet

Supert med tips :) Takker og bukker <3 forhåpentligvis blir det litt lettere neste gang vi skal ut på tur :)

Men er det noen som vet hvordan en kan gjøre det hvis vi er ute på tur med vogn og baby begynner å hyle vil ha mat.. ikke akkurat lett å amme da? Har bare skjedd en gang altså, men det var fryktelig kjipt å vite at det var et kvarter å gå hjem igjen.. han hadde akkurat fått mat før vi gikk ut så jeg trodde det var i boks, men den gang ei.. kanskje jeg bare er litt overstressa, men har så lyst til å legge ut på litt lenger tur enn bare å gå rundt i nabolaget. altså jeg kan jo gå runden 10 ganger, men er alikevell ferdig på et blunk.. bor i stavanger, så det blåser litt om dagen..og amming i stiv nordavind er vel ikke akkurat noe å prøve på ;)

Skrevet

Jeg ammer litt over alt. Første uterunde var i akebakken i -5 grader da han var 2-3 mnd. Hadde ammetopp i fleece og pakket oss inn i teppe så det gikk greit. Ellers har jeg ammet sittet på kantsteiner, stående på bussholdeplass og litt over alt. Bruker boobs-ammetopper og har med et sjal eller skjerf som jeg henger over skuldra og babyen. Har ikke fått noen sure kommentarer eller blikk.

Man blir litt "herdet" etter hvert og når babyen blir større er det letter å "beregne" når de skal ha mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...