-L-07-1ma-10 Skrevet 15. juni 2010 #1 Skrevet 15. juni 2010 Må berre fortelje om dagen i dag. Sit med tusen tankar og bekymringar.. Var på vanleg kontroll hjå jordmor. Ho stussa over symfyse fundus målet mitt som var altfor stor i forhold til normalen. Er ca 15 veker. Vart difor sendt på "haste" UL på sjukehuset nokre timar etterpå. Legen fann to foster. Den eine var mindre enn den andre, og legen kunne ikkje sjå hjarteslag. Den andre derimot, var større, livleg og matcha måla mot termin. Etter nærare ettersyn fann legen ut at din minste hadde stoppa utviklinga i veke 11. Eg syns dette er kjempe trist og føler eg har mista eit barn. Sambo er så gla for at det er bra med den eine. Det er sjølvsagt eg og, men kjensla av og bere på ein levande og ein død er ubeskriveleg. Tenkjer masse på kva som kunne vore...tvillingar.. og kva skjer no. Kan dette komplisere for den som lever? Står me i fare for og miste den og? Legen var svensk og sa lite. Det var vanskeleg og seie noko for sikkert. Enten vert den verande og kjem ut med den andre ved fødsel,eller så kan kroppen støyte den ut... Skal berre ta det med ro og sjå kva som skjer. Så då sit ein her med uvissa..... Er det nokon som har opplevd liknande?
mamiladi Skrevet 15. juni 2010 #2 Skrevet 15. juni 2010 Jeg har aldri opplevd liknende men fikk så vondt av deg :-( Huff... Jeg synes du skal bestille en time hos ny gynekolog, med begrunnelse at du ikke fikk nok svar på den første timen. Det er forståelig at du ikke kom på alt du skulle spørre om, for et sjokk det må ha vært.. Tenker masse på deg! Jeg krysser alt av fingrer for at alt skal gå bra med dere!!! Klemmer!!!
håp76 Skrevet 15. juni 2010 #3 Skrevet 15. juni 2010 Det va trist høre. Jeg har hørt om noen andre som har opplevd dette. Det gikk bra med den andre tvillingen. ble født rundt termin. Vedkommende fikk beskjed om å ta det rolig resten av svangerskapet slik at fosteret det ikke var liv i skulle sette i gang en for tidlig fødsel. Ble sykmeldt. Tvi-tvi!
bambi&bamse Skrevet 15. juni 2010 #4 Skrevet 15. juni 2010 Hei! Min søster var gravid med tvillinger. Den ene døde tidlig i svangerskapet og hun fikk plutselig kraftige blødninger i uke 24. Da kom den døde babyen ut,men den andre vart født til termin og er en velskapt 3 klassing idag. Ønsker deg lykke til! mvh
MammaMia=) Skrevet 15. juni 2010 #5 Skrevet 15. juni 2010 Uff det hørtes ikke morro ut... Håper alt går bra med den andre da. .Er sånn jeg sitter å gruer meg til selv for at kan skje. Skal på kontroll til torsdagen, så er veldig spent. Vet du om det var enegga eller toegga??
Hermelina Skrevet 15. juni 2010 #6 Skrevet 15. juni 2010 Uff, dette hørtes både trist og bra ut på samme tid. Synes du skal be legen om å henvise deg til ny undersøkelse/konsultasjon, så du kan få svar på spørsmålene dine. Synes vel at du bør ha ekstra oppfølging, i tilfelle av komplikasjoner med den døde tvillingen.
september 10 Skrevet 15. juni 2010 #7 Skrevet 15. juni 2010 Hei.. Mista ein tvilling i uke 8 så var ikkje like langt på vei som deg. Det døde fosteret bare skrumpa inn og gjekk til grunne. På ordinær UL kunne de sjå nokre hinner igjen etter tvillingen. Har ikkje blitt støtt noke ut hos meg. Den andre tvillingen har det berre bra. En livlig liten gutt, og eg er idag 27+5. Be om ekstra oppfølging og ta det med ro. Føler med deg for det er ikkje noke kjekt å oppleve. Lykke til videre
gullis og snuppis Skrevet 15. juni 2010 #8 Skrevet 15. juni 2010 Har hørt om tilsvarende før. Bekjente av bekjente, så vet ikke alle detaljene... Men tror den ene tvillingen døde ca 4 mnd på vei. Den andre utviklet seg normalt frem til termin. Det som var igjen av den døde kom ut under fødselen, som ellers forløp normalt. Skjønner at du er bekymret, men om det hadde vært stor riksiko for at noe skulle skjedd med den andre ville du fått vite det. Lykke til!
Nurket1 - prøver 2010 Skrevet 15. juni 2010 #9 Skrevet 15. juni 2010 Huff så trist og skummelt... Ønsker deg bare lykke til,,,og ikke gi deg før du har fått noen svar!
Løvinna30 Skrevet 15. juni 2010 #10 Skrevet 15. juni 2010 på besøk fra 3 trim. Huff, så trist. Er tvilling selv og dette svei :.( Men vær glad for at fostre ikke var "større" og at du ikke har visst lenge at det var tvillinger. (kjønn osv). Kommer til å tenke masse på deg i kveld og i morgen. Sender deg en stor klem, og gratulerer med graviditeten og lykke til, kos deg med den lille du har magen.
-L-07-1ma-10 Skrevet 16. juni 2010 Forfatter #11 Skrevet 16. juni 2010 Tusen takk for svar og varme tankar! Har snakka med jordmor, og ho vil undersøke litt med gyn. som tok UL. Eg vil prøve og få ein utvida ordinær UL om nokre veker slik at eg kan bli tryggare på at alt er bra med den andre tvillingen. MammaMia=): trur det var to posar? så då er det vel toegga? Usikker på dette. Tenker no etterpå at eg burde spurt om det, og fleire andre ting...men eg trur me blei så lamslått at me klarte ikkje tenke på alt. Spurte ikkje eingong om utskrift av bilde. Det angrar eg litt på... Spurte heller ikkje om kjønn..vart liksom heilt uvesentleg! No tenkjer eg sjølvsagt på det...to jenter, to gutar, ein av kvar! Hadde vore fint og visst. Mange innlegg her om liknade historiar som har gått bra... så inntil noko anna skjer skal eg leve i den trua eg og!! Elles vert dette svangerskapet langt!
MammaMia=) Skrevet 16. juni 2010 #12 Skrevet 16. juni 2010 Ok. Er vel ikke lett for legene å se så tidlig heller. Er jo forstålig at tankene var et helt annet sted. Det må være tøft og tungt å få en slik beskjed , men som også din mann sa så er det bra at en fortsatt har det bra inni der. Skjønner at det uansett kan være vanskelig å tenke på den måten, vet ikke hvordan jeg hadde taklet det selv. Som de fleste her skriver så går det som regel bra med den andre babyen. Når det gjelder ordinær ul, og det allerede var bestillt når dere fikk vite at det er tvillinger så vil den uansett vare en havtime lengre enn vanlig. Var i hvertfall det jeg fikk beskjed om. Lykke til med svangerskapet og krysser fingrene for at alt går bra med denne..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå