Gå til innhold

Matnekt... HJELP!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har lillegutt på 11 måneder bestemt seg for ikke å spise.

Alt han får i munnen spyttes ut igjen. Og hvis jeg prøver å gi han mer så setter han seg til å hylskrike. Både brød, middag, grøt, ja tilogmed fruk/fruktmos som er det beste han får kommer ut igjen. Alt han tar til seg av næring nå er mme, som har får morgen og kveld. Og vann da....

Snakket med HS, men fikk bare til svar at jeg fikk vente en 4-5 dager og se. Han kan da ikke gå uten å få i seg mat så lenge.

Han er ellers frisk og rask. Ikke er det tenner på gang heller som jeg kan se/kjenne.

Er det noen som har vært borti lignende, eller som har tips til hva jeg kan gjøre for å få han til å spise.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke vært borti så ekstreme tilfeller som dette, men sønnen min hadde perioder der han spiste veldig dårlig da han var på den alderen. Han var vanligvis veldig glad i mat, så jeg ble kjempebekymret første gangen det skjedde, men plutselig var det over igjen. Jeg skjønner at dette er vanskelig, men jeg tror faktisk jeg ville hørt på helsesøster og sett det ann noen dager. Han får jo i seg en del næring gjennom mme, og kanskje han plutselig blir sulten nok til å ta annen mat?! Man skal hvert fall aldri presse i ungen mat. Jeg ville bare fortsatt å tilby han mat, uten å stresse for mye med det.

Skrevet

Som mamma til en som omtrent ikke spiste noe mellom 8 og 12 mnd vet jeg at det går bra mednoen dagers matnekt. Han var veldig kresen, tålte ikke klumper og visse konsistenser. Kostholdet hans bestod av 2-3 skjeer grøt til frokost og kvelds, og 2-3 skjeer middag fra han var 8 - 12 mnd.

Det varierte, men jevnt over så var det alt han spiste i løpet av en dag. Eneste han likte og kunne spise en del av var yoghurt, men kunne liksom ikke proppe i han store mengder av det heller.

2-3 uker før han ble 1 år kom den skikkelige matnekten, da spiste han ingenting. Og var mer eller mindre tilbake på fullamming. Dagen etter 1 årsdagen snudde det tvert om. Og siden har han spist normalt. All slags mat og alle konsistenser.

Han er frisk og rask, og ser ikke ut til å ha lidd noe nød av lite mat over så lang tid. Vokser riktignok ikke så veldig fort, men har hatt helt grei vektoppgang hele veien.

Matlysten kan fortsatt variere, men sjelden mer enn en ukes tid. Og har han perioder da han har dårlig matlyst prøver jeg å friste han ved å lage mat jeg vet han liker godt. Men jeg stresser ikke, og lar han styre selv.

Tror du bare kan ta det med ro. Og hva kan du egentlig gjøre? Ikke kan du tvinge i han, og intravenøst er kanskje litt vel drastisk.

Skrevet

Tusen ta for svar:)

Vil så klart ikke tvinge i han mat og ikke har jeg tenkt på intravenøst heller.

Ville bare høre om noen hadde erfaringer med dette, eventuelt tips til hvordan jeg kan få han til å spise.

Men skjønner jo at dette er normalt.

Fikk i han litt middag nå, så da har han ihvertfall fått i seg litt i dag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...