Gå til innhold

Ammeinnlegg - både engangs og ull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmål fra meg som uerfaren førstegangs: bruker man både engagns og ull ammeinnlegg?

Hvor mange par ullinnlegg trenger man dersom man baserer seg på det?

Skrevet

Jeg brukte begge deler med førstemann. Ull innerst og engangs utenpå(av typen med plast utenpå, slik at d ikke skulle lekke igjennom), til å begynne med, deretter bare ullinnlegg en periode når den verste overproduksjonen ga seg, når det ble sommer gikk jeg over til engangsinnlegg. Kjøpte tre par ullinnlegg på apoteket, og strikket også noen selv.

Denne gangen tror jeg skal prøve noen bambusinnlegg også som skal være veldig bra

Skrevet

Jeg har fått råd om å kjøpe inn begge deler. Siden det er sommer og varmt tenkte jeg det kanskje var greit med noen ullinnlegg som var litt tynne, slik at de tar trekken men ikke er så klumpete. Kjøpte på sparkjøp til 59kr pr par igår, i merinoull. Har ikke prøvd de enda så kan ikke gi erfaringer men de kjennes gode og myke ut ;)

Skrevet

Jeg brukte begge deler sist, men hadde fødsel i begynnelsen av oktober sist.

Tror ikke du trenger å bruke ullinnleggene midt på dagene på sommeren - jeg planlegger ikke det i hvert fall. Med mindre det blir noen kalde sommerdager da (og det kan det jo fort bli i Norge). Pass på været og temperaturen og tilpass etter det. Brystbetennelse er skikkelig vondt og frustrerende ettersom du ikke får gitt barnet mat. Du må bare passe på å unngå trekk og kald vind/ temperatur. Eks går du å bader så varm deg med en gang (og skift!). Sitter du i solen bør det gå greit, men er det litt kaldt/ vindig så kle godt på deg (genser osv).

Jeg brukte engangsinnleggene innerst og ull utenpå. Må jo klø veldig å ha de rett på puppen og da må man jo nesten vaske de hver dag (i alle fall annen hver) ettersom de blir fulle av melk og melkebakterier? Alle mine venniner gjorde det samme som meg? Har ikke hørt om at man gjør omvendt før nå?

Ullinnleggene kommer i stor størrelse (bra på skikkelig kalde vinterdager og i små størrelser (til normal bruk). Jeg hadde noen fra Troll som var bra størrelse og materiale på (krøllet seg ikke så mye).

I bomull finnes det mange merker. Og preferansene er sikkert like ulike her som på alt annet. Jeg likte ikke Natusan sine, men de er billigst og lettest å få tak i. Jeg digget Chicco sine, men hørte noen rykter om at de kun gikk ann å bestille på nettet nå (solgte de på Apotekt 1 før i hvert fall). Men nå har jo både Dr. Greve og Libero kommet på markedet også siden jeg ammet sist. Du får prøve deg frem - tenkte å gi de siste to merkene en sjanse - ellers blir det vel nettbestilling på meg denne gangen =O).

Skrevet

Jeg brukte bare ull til nummer en, skal gjøre det denne gangen også. Blei så immari sår av de engangsinnleggene. Også er det jo litt mer miljøvennlig da, som en bonus :D

Skrevet

Jeg har bestillt de i bambus/soya fra Lilleba.no. Kommer også til å kjøpe en del i ull da jeg får et lite høstbarn (september). Prøver å unngå engangs, men blir det mye styr med flergangs så går jeg nok over ;)

Corneliuss: Ad. vasking og bruk av engangsinnlegg innom ullinnleggene. På Nøstebarn sine hjemmesider står følgende om rengjøring av ammeinnlegg:

Ammeinnlegg i ull/silke:

Vanligvis tørkes kun ammeinnleggene mellom bruk. Et brukes om dagen og ett på natten i staten. Du trenger derfor 2-3 par. Ved behov vaskes de for hånd 30grader med såpe for ubehandlet ull. Kan kokes i en panne komfyren hvis mor får påvist soppinfeksjon på brystene.

Ammeinnlegg i ullfleece:

Vanligvis tørkes kun ammeinnleggene mellom bruk. Et brukes om dagen og ett på natten i staten. Du trenger derfor 2-3 par. Ved behov vaskes de for hånd 30grader med såpe for ubehandlet ull. Kan kokes i en panne komfyren hvis mor får påvist soppinfeksjon på brystene.

Dersom man er veldig sår i starten kan man legge bommulsklut eller silkeinnlegg innerst for å unngå at ullfibrene henger seg fast. Straks det går over er det best med ullen nærmest brystet.

Skrevet

Jøss, nå lærte jeg noe nytt. Høres veldig miljøvennlig ut og definitivt greit å slippe bomull om man kan. Men jeg lakk så mye melk at ville nok ha blitt helt våt... He he. =O)

Skrevet

Tror jeg ville ventet til etter fødselen med å kjøpe inn de store mengdene. Kjøp en pakke engangsinnlegg (f.eks Natusan sine, som fåes kjøpt på vanlige butikker), så har du til de første dagene- og får du behov for ytterligere innlegg, f.eks ull, så er det bare å stikke på apoteket og kjøpe inn etterhvert (for alt man vet, er det jo ikke sikkert at amminga funker heller, og da er det kanskje dumt å ha brukt flere hundre kroner på ulike innlegg..)

For min del var det ihvertfall totalt unødvendig med ull-innlegg de første ukene; da var det så mye melkesøl og lekkasjer at de ble kliss-klass våte med en gang og stinka melk etter en dags bruk, knapt nok det. Følte det ble så uhygienisk, og siden jeg ikke gadd å kjøre vaskemaskina hver dag og enda mindre håndvaske, så ble det til at jeg droppa å bruke det. Gikk fin-fint det; fikk ikke en eneste brystbetennelse og klarte meg godt med bare vanlige engangsinnlegg fra Natusan=)

Skrevet

FLott med masse innspill:)

Har allerede kjøpt inn en pakke med engangs og ett sett i ull. God ide å se det an, dersom det lekker mye høres det mest praktisk ut å bruke engangsinnlegg i starten. Jeg har ellers termin i slutten av august, så jeg tror det kan være greit å ha ull-innleggene klare!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...