Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er fra Førde, men der har jeg ikke mulighet til å føde i vann, så jeg tenker å føde i Bergen. Det ser ut til at dette kan bli vanskelig å koordinere privat sett, men jeg ønsker så sterkt å føde i vann!

Det føles også som litt stress å skulle reise fra Bergen til Førde bare et par dager etterpå, når alt man ønsker er å slappe av med den lille familien.

Jeg er førstegangsfødende og vet ikke hvordan alt fungerer, men kontakten Storken i Bergen som sa det bare var å dukke opp der så fikk jeg føde..

Men hva om jeg ville født i vann hjemme? Hva skal til for å få dette til?

Flere av jordmødrene i Førde har kurs i vannfødsler, men de har ikke råd til badekarene som trengs på sykehuset..

Hvordan går jeg evt fram for å få til en hjemmefødsel (i vann?) ?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141981807-f%C3%B8de-i-vann-hjemme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia :)

Jeg tenker akkurat det samme som deg. Ønsker å føde i vann, men de har ingen jordmødre som tar imot i vann på sykehuset her i Bodø.

Nå er jeg så heldig at min egen jordmor påtar seg hjemmefødsel, også i vann. Da blir det 2 jordmødre, noe som var et ønske fra jordmor selv.

Har prøvd å lete litt etter hva de kan tilby dere i Førde, men finner kun disse opplysningene:

Fødselstilbudet i Sogn og Fjordane:

Hjemmefødsel:

Følgende jordmødre tar hjemmefødsler i Sogn og Fjordane:

Det er per i dag ingen jordmødre som tar hjemmefødsler i Sogn og Fjordane

Fødestue:

Helse Førde Lærdal sjukehus, forsterket fødestue 80 fødsler

Sykehus:

Helse Førde Førde sentralsjukehus, kvinneklinikk 725 fødsler

Helse Førde Nordfjord sjukehus, fødeavdeling 290 fødsler

Tror du får høre med din jordmor om hun vet om noen som tar hjemmefødsel i Førde, hvis ikke så går det sikkert ann å høre om det finnes jordmødre som tar imot under vann, og om du kan ta medfødekar selv. De er oppblåsbar, og lett å ta med.

Lykke til :))

• 2 uker senere...

Takk for svar!

Du er heldig som har jordmødre som kan kome heim.

Eg ringte sjukehuset i Førde, og som du skreiv så har dei ikkje tilbod om heimefødslar. Dei hadde heller ikkje personale som var utdanna / kursa i vatnfødslar, så sjølv om eg sa eg kunne ta med fødekar sjølv, hjalp det lite.

Då blir det vel Storken i Bergen på meg. Berre keisamt å ikkje kunne vere i nærleiken av huset før Etter fødselen..

Den lille skal raskt på biltur ;)

Lukke til med heimefødsel! Det blir sikkert veldig fint:)

Det er ingen registrerte heimefødseljordmødre i Sogn og Fjordane, men prøv å ring til alle som held til i rimeleg avstand. Det finnast eksempel på at dei er villeg til å ta på seg heimefødsel sjølv om dei ikkje gjer det til vanleg (feks årets jordmor).

Det treng ikkje å vere noko ekstra med å føde i vatn. Eg kjøpte fødekar frå Made in Water og var oppi då eg fødte, men reiste meg då eg fekk pressrier så teknisk så vart det ingen vannfødsel sjølv om eg var oppi karet då jenta kom ut. Ho fekk jo seg eit bad likavel...

Det blir ingen tilbud om det ikkje er etterspørsel, kanskje du treff på ei jordmor som draumar om å starte med heimfødslar men ikkje har klientar?

Det er for gale at det ikkje skal vere mogeleg å føde heime i Førde.

Om det skulle ordne seg med jordmor og du vil leige fødekar kan du høyre med heimejordmor i Bergen, ho formidlar leige av eit privat fødekar (sjekk ut madeinwater.com)

• 1 måned senere...

"Min" jordmor reiser i to timer for å komme til oss, en venninne hadde ei som hadde tre timers reisevei. Finnes det noen på Fødsel i fokus-lista som er innen tre timers reisevei ville jeg i alle fall forsøkt å ringe dit!

Annonse

• 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...