Gå til innhold

Felling av tre og antakelig ødelagt tørkestativ - hvem sitt ansvar?

Anbefalte innlegg

Vi snakket med naboen om det var greit at vi felte et tre som stod akkurat i grensa mellom tomtene, og det var greit for naboen. Vi fikk brannvesenet til å felle treet for oss, og vi har betalt brannvesnet for det (i overkant av 1000 kroner) Naboen betalte ikke noe for trefellingen. Etter at treet ble felt har naboen sitt tørkestativ som stod rett ved ligget på bakken, og det er vel omtrent to mnd. siden treet ble felt, tror jeg. Jeg vet ikke om tørkestativet ble ødelagt, eller om det bare er tatt ned, men dersom det er ødelagt, hvem sitt ansvar er det å kjøpe nytt? Vårt ansvar, brannvesenet sitt eller naboen selv? Jeg vil nødig få et dårlig naboforhold pga et tørkestativ... Har ikke sett naboen siden heller, for dette er på baksiden av huset deres, så de er liksom aldri der... (og vet ikke om jeg tørr å spørre noe om tørkestativet heller...) Hvem sitt ansvar mener dere det er dersom det ble ødelagt av trefellingen?

Fortsetter under...

Om det ble ødelagt av trefellingen så vil jeg si at det er deres feil siden det var dere som sørget for at trefellingen skjedde og som førte til at tørkestativet ble ødelagt.

Har naboen sagt noe om dette? Om de ikke har sagt noe så er det vel ingen sak uansett

Hvis dere har satt bort jobben til proffesjonelle og betalt dem for å felle treet på en trygg måte er det de som utførte fellingen sitt ansvar. De er også pliktige å ha en ansvarsforsikkring som dekker slike tilfeller.

Hvis dere betalte brannvesenet for å gjøre jobben så vil jeg absolutt si at det er deres ansvar så sant dere ikke har skrevet noen kontrakt som sier noe annet. Hvis jeg leier inn et firma for å gjøre en jobb jeg ikke er kvalifisert til å gjøre selv så må jo de stå ansvarlig for at jobben blir forsvarlig gjort.

Annonse

Nei, de har ikke sagt noe, har som sagt ikke sett dem siden. Har bare lagt merke til at tørkestativet har ligget på bakken siden treet ble felt... Det er liksom derfor jeg spør her, da, fordi jeg ikke vet om jeg skal gjøre noe med det. Vet ikke om tørkestativet bare ligger der eller om naboen bevisst lar tørkestativet ligge som et hint til oss (dersom det er ødelagt...). Jeg vet rett og slett ikke...

Ja, jeg tenker også at det kanskje er brannvesenet sitt ansvar, i og med at vi leide dem til å gjøre jobben, for å unngå skader... Treet stod ganske nært fire hus, så torde ikke akkurat å la noen amatører gjøre jobben... Skal jeg bare la være å tenke mer på det til evt. naboen sier noe eller skal jeg oppsøke dem og spørre? Har bare snakket med de to ganger selv om vi har bodd her i to år, så hvis jeg skal treffe på dem, må jeg nok gå å ringe på... Er jo kanskje derfor tørkestativet ligger der også, fordi de rett og slett aldri er på den siden av huset??? (eller de klipper jo gresset, der, så innimellom må de jo være der...

Nei, det er det jeg tenker også, at vi selvsagt kan kjøpe nytt tørkestativ til dem, hvis de vil det. Så da er de fleste enige om at dere ikke ville brydd dere noe om det hvis naboen ikke nevnte det? Ok, da kan jeg bare vente enda lengre og se da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...