ingrid23 Skrevet 14. juni 2010 #1 Skrevet 14. juni 2010 Har en sønn på 6 mnd, som tydeligvis trenger mye mat.. Nå får han en god porsjon grøt til frokost (ca 08.00) og kvelds (ca. 18.30). Til lunsj (ca. 11.30) får han et fruktbeger til lunsj, og Ca. kl. 14.00 spiser han middag (som regel et middagsglass). Saken er den at det virker ikke som dette fruktbegeret metter noe særlig, han er skrubbsulten til middag... Kunne jo prøvd med litt brødskive, men tror ikke det er noe suksess ennå, da han brekker seg og kaster opp av biter i middagsglassene... Blir det ikke mye å gi tre porsjoner grøt pr. dag?? Noen som har noen tips?? Han er stor til å være 6 mnd, men han er ikke rund (lang og tynn, så han trenger nok mat).... Han får også pupp når han vil, men det blir som regel bare en skvett nå og da. Det er ikke det han vil ha når han er sulten, da nekter han... Håper noen har erfaring med dette....
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 14. juni 2010 #2 Skrevet 14. juni 2010 Prøv deg fram med grøt, er han sulten må han jo få mer mat. Jeg gir enten en halv porsjon grøt eller brødskive til lunsj(fast føde til hvert måltid) Nå har han fått det i ca. 3 uker, og er straks 7 måneder.
Gjest Kira06 Skrevet 14. juni 2010 #3 Skrevet 14. juni 2010 Har du forsøkt å mose avokado og banan sammen? Det er en stor hit her, ettersom hun elsker banan og det er lite smak på avokadoen. I tillegg metter dette mye mer enn et fruktbeger. Hvis dette ikke faller i smak kan du jo f.eks gi grønnsaker (enten lage selv eller gi grønnsakspure-glasset 4 mnd) til lunsj og middagsglass til middag. Slik at han får litt variasjon. Datteren min har nå nemlig gått totalt lei av alt som heter grøt, og det er litt trøblete det også. Så kanskje det kan være greit å introdusere noe nytt i stedet for å gi grøt tre ganger pr dag?
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 14. juni 2010 #4 Skrevet 14. juni 2010 Har du prøvd disse fruktmosene med fullkorn/spelt e.l.? Her i huset er det total matnekt, så her er det ingenting som går ned.. Men ser at de andre i barselgruppa ofte gir disse glassene til lunsj!
ingrid23 Skrevet 14. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 14. juni 2010 Takk for mange gode tips Mosing av banan og avocado hørtes spennende ut, men han brekker seg om jeg skraper banan til han. Kanskje det går bedre om jeg moser den med stavmikseren.... Grønnsaksglassene (4 mnd) elsker han, så det var jo også en god idè..Fruktmos med fullkorn på glass tror jegikke jeg har sett noen steder, selges de på noen spesiell butikk? Bruker nå fruktmos med fullkorn i plastbeger (4 pakn for 6 mnd). Skal etterhvert prøve han på brødskive, men velger å drøye det litt siden han er så snar til å brekke seg og kaste opp...
kirsty*2barnsmamma Skrevet 14. juni 2010 #6 Skrevet 14. juni 2010 Vi gir enten avokado og banan most sammen, eller så koker jeg noen grønnsaker, moser de og rører inn litt leverpostei. 3 grøtmåltider om dagen høres jo fryktelig kjedelig ut, tror ikke jeg ville ha økt til 3. Er bra de får forskjellige smaker iløpet av dagen, så de venner seg til variert mat. Vi gir skive med tomat og leverpoistei og et hardkokt egg til frokost, avokado/banan til lunsj, moste grønnsaker med kjøtt eller fisk til middag, og skive eller grøt til kvelds. I middagen har jeg oppi mange smaker som f eks hvitløk, oregani, timian, pepper osv... og tilsetter en god olje. Det har jeg gjort siden hun var 6 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå