Gå til innhold

Grunnstønad. Autisme /adhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har fått grunnstønad ved disse diagnosene?

Isåfall hvorfor fikk dere det?

Hørt det er vanskelig å få...?

• 1 måned senere...
Skrevet

Gutten min har adhd han er 11 år..

Vi fikk grunnstønad trinn 2.

Han er lite selvstendig og må fortelles i minste detalj alt han skal gjøre :(

Det du må gjøre er å skrive ned i detalj klokkeslett og alle detaljer for hva du gjør gjennom en hel dag.

http://www.adhd-oslo.no/stotte/stotte.htm

Her er en nyttig link :)

Skrevet

Min har aut pluss adhd, sats 2- ikke vanskelig å få her, så lenge diagnose er satt på papieret har de overhode ingen lovhjemmel til å nekte stønad.

Horfor vi fikk det? vel, det er jo betydelig mer kostnader med ett slikt barn, de skal følges opp mer, en del går på dietter, de skal aktiviseres mer, fysioterapaut o,l

Skrevet

Dere som har svart, har der virkelig svart ang grunnstønad? For hva man gjør med barnet hver dag har vel ingenting med grunnstønaden å gjøre? Og dietter er det ingen som får kompensasjon for, med mindre barnet virkelig har en matallergi.

Skrevet

Grunnstønad følger hjelpestønad.

Mange med bokstavdiagnoser går på dietter, glutenfri.

-Det er ingen som har noe som helst med hva disse pengene brukes på, så lenge man har en diagnose på papiret er det en lovhjemmel i norsk folketrygdlov som åpnes.

Da vil jeg tilføye at det bare er en dråpe i havet i forhold til tid, ekstra arbeidsinnsats osv det krever, kan legge til gjeld som hoper seg opp da man ikke kan være i arbeid, ev stigmatisering og mobbing fra fagfolk som gir deg skyld for barnets adferd FØR du krever utredning og hjelp, etter det får du en unskyldning og så taushet.

Med gunn og hjelpestønad åpnes også rett til ledsagerbevis så jo, hvis du er bevisst og kan arbeide miljøterapautisk med barnet ditt etterpå så vet alle kloke hoder at fysisk aktivitet sammen med positive opplevelser trigger til bedret og trent adferd, men mye koster penger og når de lærer på en annen måte må det bli slik.

Skrevet

Men i alle dager så mye tull du skriver.

Grunnstønad er en egen stønad, den følger ikke hjelpestønaden. Man må søke separat på hver av de.

Selve diagnosen hjelper selvsagt for å få begge stønaden, men for hjelpestønad er det viktigste den ekstra tid man bruker på barnet. For grunnstønad er det bare viktig med hvilke ekstra utgifter man har. Søker man grunnstønad må man også kunne dokumentere utgiftene. Utgifter til dietter får man ikke godkjent, bare hvis barnet har en bekreftet matintoleranse/ allergi.

Ledsagerbevis kan man få selvom man ikke har verken grunn- eller hjelpestønad.

Det siste du skriver forstår jeg ikke.

Skrevet

Ut i fra det jeg leser fortstår jeg at du ikke forstår.

Jeg fikk alt innvilget fort, begge stønadene-ingen dk utgifter KUN diagnose.

Skrevet

Men det henger likevel ikke sammen. Man må søke hver for seg og beskrive hvorfor man trenger disse stønadene. Og kriteriene for hver av dem er totalt forskjellige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...