Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I dag var jeg på 1. scanning, stimulasjonsdag 6 - har 3 follikler foreløbig. Pleier ikke å være noen storprodusent, men ble nok litt skuffet. Engster meg også for at jeg også denne gangen skal få for tidlig eggløsning - at noe skal gå feil (sikkert fordi jeg opplevde det sist). Har vær litt "utafor" i humøret i hele dag, og kjenner meg sårbar/tåler lite. Så til spørsmålet: Tidligere har jeg tatt Orgalutran om ettermidagen på samme tid som Gonalen. Nå fikk jeg beskjed om å ta den om morgenen - dvs jeg tok den kl 11 i dag. Bekymrer meg nå for at det blir for tidlig i forhold til Ovitrellen den dagen jeg setter den. (De andre gangene har jeg satt feks Orgalutran kl 16 og Ovitrelle kl 21, ingen sprøyter dagen etter og uttak dagen etter der igjen) Nå blir det jo lengre tid mellom Orgalutran og Ovitrelle - kan det påvirke eggløsningen- noen som vet? Når satte dere Orgalutran?

(Spurte CFC -men slår meg ikke til ro med at de sa et var ok sånn - er nok litt på tuppa her)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141979318-orgalutran-n%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Sofia.

I mitt siste forsøk tok jeg orgaultran om morgenen og puregon+menopur om kvelden.

Men, den dagen(kvelden) jeg satt ovitrelle sprøyten (kl 21), satt jeg orgaultran etter angitt tidspunkt fra CFC, kl 16. Dvs ikke samme tid som dagene før.

Skjønner at opplevelsen fra sist gang sitter igjen, men håper dette svaret kan være litt oppkllarende....og gi litt ro. Tror som sagt du får angitt et nytt tidspunkt for siste sprøytedag.

Lykke til med forsøket! Jeg er også i gang med nytt ivf forsøk, 2. runde. Håper på minst 3 egg (som sist - kun ett tilbake). Er ingen stor eggeprodusent jeg heller, fikk målt AMH til 0.3....det er vel absolutt minimum for ivf forsøk. Men som min gynekolog sa: er det liv er det håp!

Hei Sofia40!

Skjønner godt hvordan du har det. Jeg begynte med sprøyter i går og allerede har humøret svingt fra optimist til ikke fullt så optimistisk, på grensen til pessimist faktisk. Det hjalp heller ikke på humøret at jeg ble skikkelig forkjølet i går så nå frykter jeg at dette forsøket går dårlig

også:(

3 folikler er kanskje ikke all verdens, men det er jo i hvert fall nok til at det kan bli et gullegg ut av det. Jeg skal ha 1. scanning på fredag og kjenner at jeg gruer meg litt. Frykter å få beskjed om at det ikke er noe der. Tror jeg skal være litt fornøyd dersom jeg har 3 folikler, men håper selvsagt på flere:) Men for oss som ikke er de største eggprodusenter, er det vel viktigere med kvalitet enn kvantitet:) Vi får prøve å holde motet oppe og tro på at det endelig er vår tur nå!

Jeg har alltid satt Orgalutran-sprøyta sammen med de andre sprøytene på kvelden. Har aldri fått beskjed om å ta den på morgenen. Den dagen jeg setter eggløsningssprøyta, fikk jeg beskjed om at jeg skule ta alle sprøytene litt tidligere (tror jeg tok dem i 16-tiden i stedet for 19-tiden som jeg pleier). Kanskje du skal sette den tidligere basert på resultatet fra forrige forsøk? Men siden du opplevde for tidlig eggløsning, virker jo det litt merkelig også. Hmm...tror jeg ville ringt CFC og dobbeltsjekket.

Første gang tok jeg Gonal-F rett etter første gynekologbesøk, så det ble kl 16 på etterm. Hadde ikke fått noe beskjed om tidspunkt fra noen. I bruksanvisningen til Orgalutran står det at den skal settes omtrent samtidig som FSH(Gonal-F), så da har jeg tatt den også da (men har satte den i låret). CFC syntes det var utmerket tidspunkt. Jeg fikk beskjed om å ta siste orgalutransprøyte litt tidligere(midt på dagen)samme dag som eggløsningssprøyta. Så den skulle settes ca kl 12. Den virker helt til du setter eggløsningssprøyta(den satte jeg kl 21), så kommer eggløsningen ca 36 timer etter. Så dette går nok helt fint! Det jeg har villet hørt med CFC om, var om ikke orgalutran og gonal-f burde settes høvelig samtidig siden det står det i bruksanvisningen.

Masse masse lykke til:-)

Fant dette i felleskatalogen (det sier maks 30 timer mellom 2 injeksjoner, samt mellom siste injeksjon og ovitrelle).

"Tiden mellom to injeksjoner med Orgalutran og mellom den siste Orgalutran injeksjonen og hCG injeksjonen bør ikke overstige 30 timer, fordi en for tidlig eggløsning da kan forekomme. Hvis Orgalutran injiseres om morgenen bør derfor behandlingen med Orgalutran fortsette gjennom hele behandlingsperioden med gonadotropin, inkludert den dagen eggløsning igangsettes. Hvis Orgalutran injiseres om ettermiddagen skal den siste Orgalutran injeksjonen gis om ettermiddagen dagen før eggløsning igangsettes.

Sikker lurt å ta en dobbeltsjekke med CFC!

Jeg spurte min gynelkolog om det var ok å sette orgaultran om morgenen, for å slippe 3 sprøyter om kvelden. Fikk ok på dette. Men skjønner jo at jeg må være obs på kritiske 30 timer de siste 2 dagene.

Igjen, lykke til!

Tusen takk jenter - hva skulle man ha gjort uten dere? Jeg sendte en mail til CFC sent i går kveld, og fikk svar i dag tidlig. Der skriver de at jeg skal ta Orgalutranen kl 16. Informasjonen fra felleskatalogen som du hentet fram, håpefull_prøver ble nå god å ha - jeg sendte en mail til der jeg lurte på om det ikke ble for mange timer mellom kl 11 i går og 16 i dag. Foreslo at jeg satte injeksjonen kl 13 i dag og kl 16 i morgen. Fikk til svar at jeg var full av gode ideer- og at dette skulle jeg gjøre:-)

I denne prosessen MÅ vi tydeligvis passe på selv også. Blir litt matt av akkurat det- men det viktigste er jo at det blir rett til slutt - og forhåpentligvis at det går bra:-) Ventingen blir nok tøffere for meg denne gangen (før egguttak og til ev. innsett). Kjenner at dette gjør noe med meg, at det er kanskje er greit at jeg bor alene akkurat nå:-)

Lykke til på fredag Polyanna67- og lykke til denne gangen du også håpefull_38. Vi får heie på hverandre! Ha en fin dag.

Annonse

Tusen takk:-)

Så bra at det ordnet seg! Her må man visst være på vakt selv også og stille noen kritiske spørsmål innimellom, og de i det yrket er vel heller ikke alltid enige... Gynekologen min mente sist at jeg burde høre med Lindenberg om jeg ikke burde ha uttak en dag senere enn det som var planlagt, slik at de minste folliklene også ble modne. Sa til Lindenberg det gynekologen hadde foreslått, men da fikk jeg tilbake: "hvem er gynekologen din?" Da jeg hadde sagt hva hun het sier han: "ja, jeg har jo bare 25 års erfaring med dette..." Så da ble det som han sa! Man må`kke komme her og komme her!!!

Når skal du ha uttak? Dette er en knalltøff prosess psykisk, og spesielt når man har vært gjennom div. opplevelser på alle disse forsøkene! Skal ha samtale med Lindenberg i morgen tidlig. Er veldig spent på om han kommer med noe nytt denne gang, eller om jeg må foreslå noe selv!

Vi heier på hverandre!!

Ser at jeg har blandet litt nickene - her - beklager det:-) Altså : Lykke til med nytt forsøk Håpefull38, og lykke til med det forsøket dere holder på med nå Polyanna67 og håpefull_prøver!! Det er godt å ha noen å følge her inne:-) Kanskje noen skal til København samtidig med meg? Jeg skal til scanning fredag, og får da forhåpentligvis beksjed om uttaksdag. Spennende!

Ja godt vi kan hjelpe hverandre her inne. Det er ikke alltid like lett å holde tunga rett i munnen ;) Sofia, prøver du Prednisolon i dette forsøket? I så fall, hvilken dosering? Ser det er noen som prøver dette i kombinasjon med Albyl-E. Jeg har mest sansynlig uttak neste helg,

(er på stim dag 3). Har første scanning mandag, håper vi finner noen folikler! Jeg tar ingenting for gitt, det har jeg lært i denne prosessen.

Det blir spennende å følge dere alle i denne runden! Synes vi alle fortjener litt flaks nå!

Ja, nå fortjener vi litt flaks alle sammen:-)

Jeg skal ta 5 mg Prednisolon fra uttaksdagen denne gangen, det er Lindenberg som har anbefalt det da jeg har allergi og har vært plaget med stadige forkjølelser, som kan tyde på et overaktivt immunsforsvar. Etter at jeg i vinter begynte å gå ukentlig til akupuktur har jeg faktisk hatt ett mye bedre immunforsvar. Det viste seg også at jeg hadde litt lite D-vitamin (som mange nordmenn har), det kan svekke immunforsvaret. Nå er det rette opp igjen:-)

Gjest Pippi9

Hei, tenkte å melde meg inn i denne klubben her :-) Er også i 40-åra og skal på min først IVF snart. Venter nå bare på at mensen skal komme, slik at jeg kan begynne å telle dager. Skal på pergotime, menopur og denne orgalutranen da - skjønner at timing her blir kritisk ....frykter med skrekk og gru for tidlig EL.

Lykke til damer!

Håpefull_prøver- jeg fikk også 5 mg prednisolon ved forrige forsøk. Snakket med Lindenberg i dag, og da spurte jeg han om jeg skulle forsøke med Albyl-E for jeg hadde sett at mange andre bruker det, men det mente han at jeg ikke skulle gjøre. Han sa jeg skulle få noe der nede som skulle hjelpe til med å holde bedre på eggene og det skulle ikke koste meg noe. Fikk selvfølgelig ikke med meg hva det het...

Neste gang skal jeg øke dosen med Gonal-F fra 150 i.e til 225 i.e for å få ut flere egg. Så får jeg kanskje noen flere sjanser hvis det ikke går på neste forsøk heller.

Annonse

Velkommen i klubben, Pippi9!:)

Hmm..kanskje jeg også skulle spørre om å få noe som holder på egget? Sist forsvant det jo ut i rekordfart før jeg rakk å teste en gang...sukk. Men først gjelder det jo å få noen egg å sette inn da! Det er jo ingen selvfølge for meg, så jeg blir overlykkelig hvis jeg kommer så lang som til innsett. Første hinder på veien er jo ul i morgen (skjelve, skjelve - begynner å bli litt nervøs nå...)

Da var først UL overstått - det ble 3 folikler på meg også (+ en som var så liten at den ikke ble regnet med). Det positive var imidlertid at alle så veldig fine ut og var ikke så ulike i størrelse (fra 10-12,5 mm). Forrige gang da jeg hadde 4 folikler, var det en som skilte seg veldig klart ut og vokste superraskt. Og selv om jeg fikk 4 egg ut, var det bare et som lot seg befrukte (tipper det var egget som "ledet" hele tiden). Så det kan jo være vel så bra å ha 3 som alle er sånn noenlunde - håper jeg i hvert fall:)

Uansett, begynner på Orgalutran i morgen. Det blir ny UL på mandag så da får vi se hvordan det utvikler seg. Er det noe jeg har lært av dette, så er det at absolutt ALT kan skje. Etter at jeg opplevde at foliklene krympet fra 1. til 2. UL på første IVF-forsøk, så er jeg forberedt på det meste - tror jeg da.:)

3 follikler som er ca like store er en fordel tror jeg, slik at ingen skiller seg ut. Lykke til med dette forsøket. Jeg reiser ned på søndag, og er veldig spent. Det så bra ut på scanningen i dag, så nå krysser jeg fingrene for meg - og alle dere andre:-)

Krysser fingrene for alle prøvere her inne :)

Sofia 40:

Lykke til med uttak, denne gange går det nok bra! Håper du minst får 2 egg tilbake, kanskje til og med 3...;) (og takk for svar vedr medisin).

Pollyanna67:

3 folikler er jo bra! Håper de holder følge til ny scanning. Ser ut som vi er ganske likt i løypa, jeg skal på min første scanning mandag, 9 stimulasjonsdag. Skulle vel egentlig hatt en scanning allerede, men min gynekolog hadde ikke anledning før. Så uten å vite noe om antall, eller størrelse folikler, starter jeg med orgalutran i dag (ut fra erfaring fra siste forsøk). Gruer meg til scanning mandag, det blir virkelig dommens dag. Er svært fornøyd om vi finner 3 folikler, frykten er å kun finne 1...men prøver å holde motet oppe!

Håpefull38 og Pippi9:

Lykke til med kommende forsøk, og takk for svar Håpefull 38!

God helg til alle!

Lykke til med uttak, Sofia 40! Krysser fingre for at du får ut 3 egg av ypperste kvalitet!!!

Og lykke til med UL på mandag, håpefull_prøver. Det blir ekstra spennende nå da du har hoppet over 1. UL. Skal krysse fingrene for at de finner minst 3 folikler hos deg også (og gjerne flere). Den er utrolig nervepirrende den første UL-undersøkelsen for oss som produserer få egg, så jeg skjønner at du er spent!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...