BabyJan11 Skrevet 14. juni 2010 #1 Del Skrevet 14. juni 2010 Heisann! Jeg fikk et barn for 4 år siden, og da jeg fikk mensen igjen begynte jeg å få store smerter 1 uke av hver måned, i forbindelse med eggløsningen! Det har vert en kamp for meg med en elendig lege, men byttet nettop og da fikk jeg beskjed nesten med en gang at den nye legen min tror mest sannsynlig jeg har endometriose! Nå når jeg har lest litt om det så har jeg fått helt sjokk over hvor godt alle symtomene stemmer på meg, og over hvor totalt inkompitent den forrige legen min må ha vert da han avsluttett to-tre års legebesøk med ett: "Du er en frisk, ung dame du, ingenting i veien med deg"... Men nok om han! ;o) Det eneste symtomet som ikke har stemt med meg er at jeg er gravid med nr. 2 og er tre måneder på vei, så derfor kan jeg ikke ta den operasjonen de snakker om før etter fødselen! Kan noen fortelle meg litt om denne operasjonen? Blir jeg lagt i narkose? Gjør det veldig vondt etterpå? Hvor lang tid tar det før jeg er i fin form igjen etterpå? Må jeg ligge på sykehuset? Vet liksom ingenting om hvordan dette fungerer... En annen ting! Jeg har aldri vert noen pyse, og har alltid taklet smerte temmelig bra synes jeg selv, men da jeg fikk nr. 1 hadde jeg så sykt vondt at jeg trodde jeg skulle dø! Å da snakker jeg ikke om på slutten med pressrier og slikt, for det var jo det det var og gikk jo greit nok på sin måte. Men jeg hadde så sykt vondt i begynnelsen! Fikk beskjed av jordmor at "Du har jo ikke vondt, du har jo ikke åpning engang enda"! (Ja temmelig provoserende og lite motiverende for det som skulle komme...) Men de smertene er så like de jeg etterpå har kjent med endometriosen. Tror dere det kan ha en sammenheng her? Kan endoen ha innvirkning på selve fødselen? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141979089-er-det-vondere-%C3%A5-f%C3%B8de-med-endo/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lirest Skrevet 14. juni 2010 #2 Del Skrevet 14. juni 2010 Heisann! Kan dessverre ikke svare deg på om det er vondere å føde når man har endometriose, men har hatt endometriose i 10 år og har vært gjennom 2 laparoskopier i forbindelse med dette. Operasjonen gjøres dagkirurgisk og er ikke vond i det hele tatt. Man føler seg bare litt "stinn" i magen i ettertid og har gjerne litt vondt i skuldrene, man blir sykemeldt i ca. 2 uker etterpå. I forhold til de smertene man har i forbindelse med mensen er dette ingenting. Har siden jeg fikk diagnosen gått på p-sprøyte og etter det satt fikk jeg inn en hormonspiral. Pga dette har jeg ikke hatt mensen på mange år. Fjernet spiralen i begynnelsen av februar, fikk mensen og ble så gravid på første forsøk. Dessverre endte det med et svangerskap utenfor livmoren....... Men fikk så mensen og er nå gravid igjen. Håper virkelig det går bedre denne gang. ; )) Det har jo seg sånn at så lenge man ikke har mensen så produserer man ikke de slimhinnene som gjør at endometriosen "blomstrer" og det gjør at man ikke får så vondt når man har mensen. Fikk beskjed når jeg tok ut spiralen at jeg hadde størst sjans på å bli gravid de første 6 månedene for da er ikke endometriosen der for fullt og det er jo sikkert og visst har funket. : )) Håper du fikk svar på noen av det du lurte på..... : )) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141979089-er-det-vondere-%C3%A5-f%C3%B8de-med-endo/#findComment-141981335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BabyJan11 Skrevet 15. juni 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 15. juni 2010 Takk så mye for svaret ditt! Det var godt å hørre det ikke var en fæl operasjon det er snakk om!! Når du hører ordet operasjon er det jo fort gjort å tenke det verste, he he... Gratulerer så mye med graviditeten, er utrolig kjekt å høre sånne solskinnshistorier! ;o) Jeg er veldig takknemlig for at jeg ikke har hatt problemer med å bli gravid, og jeg ønsker virkelig alle som prøver på dette masse lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141979089-er-det-vondere-%C3%A5-f%C3%B8de-med-endo/#findComment-141983687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå