Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #1 Skrevet 14. juni 2010 Jeg er fra Sørlandet, og her er det vanlig at man heiser flagget på halv stang før bisettelsen, og at man heiser det opp på full stang etterpå. Dette vakte stooore reaksjoner (negative sådanne) en gang et familiemedlem ble begravet på østlandet/midtnorge (husker ikke helt hvor det var, men det var oppi der, mellom Oslo og Trondheim et sted, hehe), da det nærmest ble ansett som blasfemi av noen eldre, fjerne slektninger, da flagget ble heist til topp da vi ble samlet til kaffe og minnesstund etter bisettelsen. Men hva er vanlig hos dere!??
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #3 Skrevet 14. juni 2010 Det du skriver med å heise flagget til topps etter begravelsen er det eneste riktige, helt uavhengig av hvor man bor i landet. Flaggreglene er ikke opp til den enkelte del av landet å bestemme.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #4 Skrevet 14. juni 2010 http://www.flaggregler.no/flagging_halv_stang.html Det skal ikke være lokale forskjeller på dette. Når den døde er i jorden/bisatt, skal flagget til topps!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #5 Skrevet 14. juni 2010 jeg bor omtrent midt i mellom trondheim og oslo og gjør da det samme som dere. flaggregler er flaggregler, ikke noe en bestemmer innad i kommunen.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #6 Skrevet 14. juni 2010 Eg er frå Vestlandet og her gjer me det. Ikkje det at eg merka det før eg var ganske vaksen, og eg må sei eg syns det var litt rart, men det er jo slik det skal vera! ;-)
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #7 Skrevet 14. juni 2010 Halv stang til kisten er i jorden. Til topps etterpå. Mener det er for å feire at den døde er framme hos gud, eller noe sånt . Men her er jeg på vaklende grunn altså. Det flagges også på halv stang hos de nærmeste den dagen dødsfallet blir kjent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå